Dag K. Geene,
ik ben bang dat je vraag te eenvoudig is gesteld. De eigen massa van de trekauto, de overbrengingsverhouding (o.a. de gebruikte versnellingsstand) en andere nog te overwinnen krachten zoals rolweerstand etc spelen een grote rol.
Aan een theoretisch verhaal heb je weinig. Twee opties voor een praktisch antwoord:
1) vergelijken met wat je weet dat je auto zelf kan, voorbeeldsommetje
zwaartekracht overwinnen: Stel dat je een auto hebt die zelf 1 500 kg weegt. Met die 1 000 kg erbij is de verticale zwaartekracht dan ongeveer 2 500 x 10 = 25 000 N
je hoeft niet verticaal omhoog gelukkig. Helling van 10% ≈ 6o . Trekkracht om alleen die zwaartekracht LANGS de helling te overwinnen is dan ongeveer 25 000 x sin(6) = 2 600 N. Tel daar nog een paar honderd newton rolweerstand bovenop, dan zoeken we dus minimaal 3 000 N trekKRACHT voor auto plus aanhanger.
Rekenen we dan andersom met alleen je auto naar een helling:
3 000 - 200 = 2 800 N voor de massa alleen
1500 x 10 = 15 000 N te "tillen"
sin (??) = 2 800/15 000 ≈ 0,19
dan is de vergelijkbare hellingshoek bgsin(0,19) ≈ 11o ≈ 19% (1,90 m omhoog op 10 m horizontaal gemeten) Als je auto dat comfortabel kan, dan kan hij ook met die aanhanger op een helling van 10% omhoog.
2) zoek een trekKRACHTgrafiek of berekening voor je auto
Niet per se een aanbeveling want geen ervaring mee, maar ik vond bijvoorbeeld deze site:
https://caravantrekker.nl/berekening/trekkracht-grafiek
Dan zie je in elk geval wat ik bedoel met die overbrengingsverhoudingen (voor elke versnelling en snelheid zie je een ander lijntje en punt in zo'n diagram)
Groet, Jan