Schokdemper / veer
Tinus stelde deze vraag op 20 januari 2025 om 18:04.Misschien een domme vraag maar ik kom er even niet uit.
Stel je hebt achterop je motorfiets een schokbreker en een veer met een veerconstante van 100kg/cm. Je kunt de veer natuurlijk niet stugger maken, want de veerconstante verandert niet. Maar je zou door de veer aan te draaien (preload) de veer wel stugger kunnen laten aanvoelen omdat hij later pas zou beginnen met veren.
Maar dit begrijp ik niet helemaal. Stel de veer is tijdens monteren al een halve cm ingedrukt, dan heeft hij dus een preload van 50kg. Stel de achterkant van de motor weegt 150kg, dan wordt de veer na montage dus een centimeter ingedrukt. Als ik nu de veer aan ga draaien, dan druk ik de veer in mijn ogen niet verder samen, er komt immers niet ineens extra gewicht op. Volgens mij blijft de veer even ver ingedrukt maar druk ik daarentegen de motor omhoog tijdens het aandraaien. Aangezien de veer even ver ingedrukt blijft, dan voelt de veer toch niet stugger aan, waarom zou hij later pas beginnen met veren? Tenzij ik hem meer dan 1cm omhoog draai en dus tegen de eindaanslag van de schokdemper kom, dan begint de veer wel samen te drukken en dan snap ik dat de veer later pas begint met veren.
Ik hoop dat iemand dit mij even kan verhelderen!
Reacties
Dag Tinus,
Ik heb werkelijk geen idee hoe ze veren aan motoren bevestigen, dus daar ga je, zoals ze dat wel eens uitdrukken, "een tekeningske bij moeten maken". Want om dit soort dingen voor zich te zien
>>Volgens mij blijft de veer even ver ingedrukt maar druk ik daarentegen de motor omhoog tijdens het aandraaien.<<
moet een mens toch al eens aan motoren hebben gesleuteld lijkt me.
Is er niet een of ander motorenforum waar je beter geholpen zou worden?
Groet, Jan
Misschien wel, maar ik probeer het toch nog even, hier de foto's:
Met de rode wartel op het gouden schroefdraad kun je de veer voorspannen als hij in rust is, zonder gewicht erop.
Dus stel de veerconstante is 100kg per cm.
Ik span de veer een halve centimeter aan, dit kan omdat de schokdemper tegen zijn eindaanslag komt. Dit betekent volgens mij dat ik dus een gewicht moet hebben van minimaal 50kg om de veer verder in te drukken. Nu plaats je de veer onder de motor. De achterkant van de motor weegt 150kg. Volgens mij betekent dit dat de veer nu een centimeter verder ingedrukt wordt, want 150kg - 50kg = 100kg. Wanneer ik nu de veer zou aandraaien met de rode wartel, gaat volgens mij de achterkant van de motor omhoog en blijft de veer dezelfde lengte. De motor wordt immers niet tegen gehouden dus er komt niet meer kracht op de veer. Maar als de veer dezelfde lengte blijft, dus niet extra ingedrukt wordt, waarom wordt er dan beweerd dat de veer stugger aanvoelt? Pas vanaf dat ik de veer 1,5cm in zou draaien (150kg) komt de schokdemper tegen zijn eindaanslag waardoor vanaf dit punt de veer wél samengedrukt wordt en er dus meer gewicht nodig is om in te veren. Stel ik draai hem 2cm in dan heb ik dus 50kg aan gewicht nodig om te beginnen met veren.
Of maak ik ergens een denkfout?
Tinus
Wanneer ik nu de veer zou aandraaien met de rode wartel, gaat volgens mij de achterkant van de motor omhoog en blijft de veer dezelfde lengte. De motor wordt immers niet tegen gehouden dus er komt niet meer kracht op de veer.
dag Tinus,
Heldere foto, die tweede
Als die veer (nagenoeg) verticaal onder die motor zit, en als de veerconstante van die veer ook inderdaad constant is over een groot gebied van zijn indrukking heb je gelijk: dan is er evenwicht tussen veerkracht en motorgewicht, dus het omhoog draaien van de veer leidt slechts tot terug optillen van de motor na die aanvankelijke indrukking door het eigen gewicht.
Maar die eerste foto stemt dan tot nadenken: die schuine montage heeft ook zo zijn invloed.
Nog steeds geldt dat het omhoog draaien van de veer leidt slechts tot terug optillen van de motor.
Ik neem aan dat de paars gemaakte balk ophangt aan een groen gemaakt scharnierpunt?
even heel erg overdrijven qua vorm van die driehoek onbelast en bij zware belasting, dan zien we beter wat er gebeurt:
"Stug" voor een veer, in mijn beleving, betekent dat er voor een kleine (extra) indrukking al een grote (extra) kracht nodig is.
In de onderste stand met gestrekte veer zal de veer bijvoorbeeld een kwart centimeter moeten indrukken om de paarse balk een centimeter omhoog te laten komen.
in de bovenste stand zal de veer meer, bijvoorbeeld driekwart centimeter, moeten indrukken om de paarse balk een centimeter omhoog te laten komen, want de situatie is haakser.
Volgens mij, wat je doet door die veer in te schroeven en daardoor die driehoek aanvankelijk platter te maken, is dus makkelijker extra inveren bij extra kracht (door een hobbel) en dat zou dan "minder stug" moeten betekenen
Relatief eenvoudig te testen.
Niet opschroeven,
motorgewicht die veer laten indrukken,
meten van bijv achterspatbord tot de straat,
en iemand in een goed te reproduceren houding achterop zetten
weer meten van bijv achterspatbord tot de straat,
stel 3,0 mm verschil
dan wél opschroeven
meten van bijv achterspatbord tot de straat, (dat zal hoger zijn dan eerst)
en iemand in precies diezelfde houding achterop zetten
weer meten van bijv achterspatbord tot de straat,
Ik ben benieuwd. Als mijn denkwijze klopt zou je nu een iets groter verschil moeten meten.
Groet, jan