Remmen en warmteontwikkeling
Erik stelde deze vraag op 21 november 2024 om 12:38.Vaak lees/hoor je dat je beter pompend kunt remmen dan je rem ingedrukt houden wanneer je in de auto zit en bijvoorbeeld een lange berg afrijdt.
Maar volgens mij wordt er natuurkundig gezien toch evenveel warmte ontwikkeld?
De auto moet in een x afstand tot stilstand komen. Dan wordt er toch een y kinetische energie omgezet in warmte? y wordt toch niet ineens meer of minder?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Reacties
Het verlies aan kinetische energie door remmen (warmte-ontwikkeling) is in beide gevallen gelijk. Bij hybride auto's wordt een deel van die energie in batterijen opgeslagen voor later gebruik.
Pompend remmen is een techniek waarbij de bestuurder de rempedalen herhaaldelijk indrukt en loslaat in plaats van constant ingedrukt te houden. Dit werd toegepast om te voorkomen dat de wielen blokkeren en grip verliezen op gladde oppervlakken (bijvoorbeeld ijs of natte wegen).
Het voorkomt dat de wielen volledig blokkeren, waardoor de bestuurder nog enige controle over de stuurinrichting behoudt.
Continu remmen betekent dat je de rempedalen in één beweging indrukt en ingedrukt houdt. Dit wordt toegepast als maximale remkracht nodig is. Het wordt toegepast op droge en stabiele wegdekcondities, waar de kans op blokkeren van de wielen minder groot is.
Tegenwoordig hebben auto's ABS. Dit heeft pompend remmen in de meeste situaties overbodig gemaakt, omdat het systeem automatisch een vergelijkbare werking biedt, maar efficiënter en sneller. Het voorkomt wielblokkering door zeer snel (meerdere keren per seconde) de remdruk op elk wiel afzonderlijk te moduleren. Dit biedt optimale remkracht terwijl je stuurcontrole behoudt.
ABS werkt veel sneller dan een mens kan pompen. Het past zich aan elke situatie aan (bijvoorbeeld één wiel op ijs en een ander op asfalt). Het vereist minder vaardigheid van de bestuurder.
Bij een auto met ABS is pompend remmen niet nodig en kan zelfs de werking van ABS verstoren.
Hi Theo, bedankt voor je reactie.
Ik heb het niet over pompend remmen tegen het blokeren van van de wielen. Op veel caravan/camper forums lees je bijvoorbeeld dat het aangeraden wordt om telkens even wat harder op je rem te drukken in plaats van continu remmen, wanneer af remmen op de motor niet voldoende is. Men zou dit doen zodat de remklauwen en remschijven dan minder heet zouden worden, met als mogelijk gevolg kromme remschijven, kokend remvloeistof etc.
Door 'pompend' te remmen zou de boel dus minder heet worden. Ik vraag me af waar dit in zit, aangezien jij het blijkbaar ook eens bent dat dezelfde hoeveelheid kinetische energie omgezet moet worden in warmte.
Gemiddeld zou je toch op dezelfde temperstuur komen, zou ik zeggen.
Gr.
pompend remmen doe je om grip te houden op de weg. Anders staan de banden stil, slijt het profiel sneller af (door wrijving met wegdek) waardoor de band glad wordt en geen grip meer heeft. Door te pompen (of ABS) blijven de wielen draaien en profiel (en grip) houden.
De caravan heeft daar niets mee te maken (en wordt ook niet genoemd aanvankelijk). Alleen MET caravan zullen de autowielen meer remkracht moeten leveren omdat een veel grotere massa tot stilstand moet worden gebracht (als de caravan niet zelf kan remmen).
Dezelfde temperatuur hoef niet denk ik. Blokkeren en alle energie in wrijvingswarmte omzetten zal een hogere temperatuur geven vermoed ik dan pompend remmen. Ook dan ontstaat wrijving en warmte maar deze komt in scheuten en tussendoor wordt warmte aan de lucht afgevoerd en zal de temperatuur lager blijven. Hetzelfde verlies aan energie zal tot een andere temperatuur leiden door meer afvoer van warmte aan de lucht.
Erik
Gemiddeld zou je toch op dezelfde temperatuur komen, zou ik zeggen.
Nee, gemiddeld kom je op dezelfde hoeveelheid warmte(= energie) uit. Maar dat spreid je over een langere tijd en dus blijft de temperatuur lager.
Omdat tijdens het loslaten ook even wat "frisse" lucht langs de remschoen kan stromen kun je zo per seconde daar ook meer warmte kwijt.
Groet, Jan
"pompend remmen doe je om grip te houden op de weg. Anders staan de banden stil, slijt het profiel sneller af (door wrijving met wegdek)".
Zoals ik nu al voor de 2e keer aangeef, dit is niet de reden waarom deze bestuurders het doen :)
"Maar dat spreid je over een langere tijd en dus blijft de temperatuur lager."
Maar je wil toch in dezelfde tijd stil staan? Dus totale remafstand en tijd blijft toch hetzelfde? Dus op het moment dat je 'pompt' neemt de energie in een korte tijd snel toe. Dan heeft het weer even de tijd om af te koelen, waardoor je, lijkt mij, op dezelfde gemiddelde temperstuur komt?
"Omdat tijdens het loslaten ook even wat "frisse" lucht langs de remschoen kan stromen kun je zo per seconde daar ook meer warmte kwijt."
Maar tijdens continu remmen kunnen de schijven toch ook koelen, ze draaien nog, er is rijwind?
Dus hoe ik het voor me zie:
Berg af. Zelfde remafstand. Zelfde tijd.
Telkens kort remmen, tijdens het remmen loopt de temperatuur snel op, dan tijdens rem los koelt het weer ietjes af, dan loopt de temperatuur weer sneller op, koelt weer ietjes af enz. Maar na iedere 'pomp' wordt de temperatuur wel wat hoger.
Continu lichtjes remmen, de temperatuur loopt langzaam op, en wordt tegelijk continu gekoeld. Maar de temperatuur wordt hier ook hoger, maar dan geleidelijk.
Gemiddeld gezien, beide dezelfde temperatuur.
Erik
"Maar dat spreid je over een langere tijd en dus blijft de temperatuur lager."
Maar je wil toch in dezelfde tijd stil staan? Dus totale remafstand en tijd blijft toch hetzelfde?
Nee, heet remsysteem is niet half zo effectief
Erik
Maar tijdens continu remmen kunnen de schijven toch ook koelen, ze draaien nog, er is rijwind?
De schijven ja, de schoenen nee.