Auto

Lina stelde deze vraag op 29 maart 2024 om 22:04.

 Ik heb een model gemaakt van een auto in coach 7 (bijgevoegd in de bijlage).
De vraag staat er bij voor verduidelijking. We moesten een model schrijven en twee vragen beantwoorden genaamd: 

  • Hoeveel tijd heeft de auto nodig om tot stilstand te komen? Hier ben ik uitgekomen op ongeveer 3,8 seconden 
  • Hoeveel meter heeft de auto afgelegd ( 50 m uitgekomen) 

 Met coach 7 kan je het laten controleren of je waardes goed zijn of niet, alleen denk ik dat mijn modelregels niet kloppen of er mist iets aan waardes of modelregels waardoor ik het niet kan laten uitrekenen door de model zelf? Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen? 

Reacties

Theo de Klerk op 29 maart 2024 om 22:15
Ik zie g niet als vaste waarde genoemd voor de bepaling van Fn. Onbekende variabelen hebben in programma's vaak waarde 0.  Daarnaast moet ofwel v = v - a * dt worden of is goed zoals het er nu staat, maar dan moet a een negatieve waarde hebben (=  - Fres/m)
Ook een verschil in behandeling voor 0 < t < 0,7  en t >= 0,7 s zie ik niet.
Lina op 29 maart 2024 om 22:24
Met de laatste zin bedoelt u "als  t > 0,7 dan Frem of remmen?
Theo de Klerk op 30 maart 2024 om 00:53
Ja. Eerst blijft snelheid constant en afgelegde weg neemt linear toe, daarna neemt snelheid af tot 0 m/s en de afgelegde weg wordt steeds minder groot (en buigt naar een horizontale lijn in de grafiek)
Lina op 30 maart 2024 om 12:34
Zou deze voorwaarde dan na de modelregel t = t + dt moeten worden toegevoegd of ergens anders? Moet de volgorde kloppen? 
Theo de Klerk op 30 maart 2024 om 12:55
Als de tijd loopt van 0 naar oneindig dan dien je voor 0-0,7 s een aparte conditie moeten hebben die de snelheid constant houdt en daarna laat afnemen.
Natuurlijk is volgorde van belang. Een programma is "dom" en voert gewoon de opdrachten in volgorde uit - ook al is dat in werkelijkheid volledig onzinnig.

Het begint dus al helemaal in het begin.
Iets als (te vertalen naar het Nederlands dat Coach gebruikt)
while t < 0,7 then
   v := v0
   t := t + dt
   x := x + v * dt
end while

' hier komen we na t >= 0,7 s
while v > 0
   a := - F/m
   v := v + a*dt
   x := x + v*dt
   t := t + dt
end while

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)