Zoals Jaap al aangeeft:
- berekenen kan alleen als je een functie x(t) hebt: alle posities x zijn bekend voor elk tijdstip t.
Dan is
![](https://latex.codecogs.com/svg.image?a(t)&space;=&space;%5Cfrac%7B%5Cmathrm%7Bd%7D&space;v%7D%7B%5Cmathrm%7Bd%7D&space;t%7D&space;=&space;%5Cfrac%7B%5Cmathrm%7Bd%7D%5E2&space;x%7D%7B%5Cmathrm%7Bd%7Dt%5E2%7D)
oftwel de 2e afgeleide naar de tijd van positie x(t) of 1e afgeleide van snelheid v(t)
Bijvoorbeeld (dit is niet de figuur): x(t) = 5t
3 -> x'(t) = v(t) = 15t
2 -> x"(t) = v'(t) = a(t) = 30 t (dwz een lineair toenemende versnelling).
1) eerst de snelheid op een aantal tijdstippen bepalen (=helling raaklijn) en dit in een v,t diagram uitzetten (en tussenliggende tijdstippen interpoleren)
2) stap 1 herhalen op het v,t diagram en de resultaten uitzetten in een a,t diagram (en interpoleren)