Grafieken interpreteren

Saar stelde deze vraag op 11 mei 2022 om 00:15.

Dag allemaal,

Ik heb moeite met interpreteren van de grafieken.



Ik weet niet goed hoe ik van een positie tijd grafiek de bijhorende snelheid of versnelling-tijd grafiek kan vinden. Naar welke stukken moet ik kijken? Het enige wat ik weet is dat van xt naar vt naar at telkens afgeleide nemen/rico is. En omgekeerd van at naar vt naar xt is integraal of oppervlakte onder de curve.

bedankt
 

Reacties

Jan van de Velde op 11 mei 2022 om 00:31
dag Saar,

er is helemaal geen positie/tijd grafiek?? 
we krijgen een versnelling/tijdgrafiek en moeten een daarbij passende snelheid/tijdgrafiek vinden.

en dan ga je gewoon redeneren uit de inhoud van die a/t grafiek:
- van t0 tot t1 is de versnelling positief en neemt de snelheid toe
- van t1 tot t2 is de versnelling 0 en dus de snelheid constant
- van t2 tot t4 is de versnelling negatief en neemt de snelheid dus af. 

Kijk ook nog even naar de grootte van die versnellingen dan is de keus rap gemaakt. 

groet, Jan
Saar op 11 mei 2022 om 00:41

Zo kom ik aan antwoord B, want daar is het laatste stuk dubbel zo lang en bij verdnelling tijd grafiek is dat stuk ook langer? 


bedankt Jan! Dat is iets duidelijk nu! Ik zal voortaan stuk per stuk kijken

Jan van de Velde op 11 mei 2022 om 00:43

daar is het laatste stuk dubbel zo lang

 wat je daar zegt geldt ook voor optie  D.

Maar het is niet D. Waarom niet? 
Saar op 11 mei 2022 om 00:50
Jan,

omdat bij D dat laatste stukje niet on de 0 gaat? En dus positief blijft terwil het negatief moet zijn? Snelheid neemt af, tov beginstuk die zich boven de 0 bevindt en dus + is, moet laatste stuk wanneer versnelling negatief is, snelheid ook negatief zijn? 
Jan van de Velde op 11 mei 2022 om 07:53
nee, omdat de versnelling tot t1 in absolute zin even groot is als de versnelling na t2 . En dus moeten de hellingen in de v/t grafiek even steil zijn. 
Voor optie D moet de a/t grafiek er een tikje anders  uitzien, zo: 

Saar op 11 mei 2022 om 08:46
Jan, bedankt! Maar dit snap ik nog niet zo goed. Ik snap die verschil niet tussen grafiek B en D.. 
Jaap op 11 mei 2022 om 09:06
Dag Saar,
Laten we handige waarden kiezen: in het gegeven (a,t)-diagram is de versnelling eerst 2 m/s² gedurende 1 s. Dus in 1 s wordt de snelheid 2 m/s groter. Dat zien we zowel in diagram B als D (en A en C, maar die zijn al afgevallen).
Op het laatst is de versnelling ook 2 m/s² maar dan negatief (–2 m/s², vertraging). Dus in 1 s gaat er 2 m/s van de snelheid af. Dat zien we wel in diagram B, maar niet in D.
Het verschil tussen de diagrammen B en D is dat de steilheid (helling, richtingscoëfficiënt) in diagram B op het laatste goed is en in diagram D fout.
Groet, Jaap
Saar op 11 mei 2022 om 10:19
Ow ja, ik denk dat ik het nu begin te snappen! 
Dus laatste stukje is er bij 3s -2m/s en ook bij 4s is er weer -2m/s vandaar dat het stuk bij grafiek B bij 3s met 2 afneemt, en daarna bij 4 sec nog eens -2 afneemt. Ik vond het verwarrend met die rechte onder de 0 bij B maar snap nu wel dat dit komt door de afname van telkens -2m/s zowel bij derde seconde als vierde seconde. Klopt wat ik zeg ? Ben zo blij, ik begin het te snappen. Kinematica en dynamica zijn twee hoofdstukken waar ik veel moeite mee heb. Ik begin straks met dynamica en het kan zijn dat ik er weer ben met mijn vragen... maar U bent echt van harte bedankt!!
Saar op 11 mei 2022 om 10:29
Op t 2 seconde is de vesnelling 0m/s^2 maar hier mag ik niet zeggen dat de snelheid dan per seconde met 0 afneemt of hoe is dat hier dan? Wanneer versnelling 0 is, is de snelheid constant ? Dus altijd een rechte, want als ik naar grafiek B kijk is de snelheid op seconde 2 = 2m/s (begin 2de seconde tot einde 2de seconde). Dus het verandert niet, blijft constant > dat is dus wanneer je versnelling nul is? 
Jaap op 11 mei 2022 om 10:40
Dag Saar,
Dat de snelheid in het correcte diagram B negatief eindigt, betekent dat de richting van de beweging omkeert. In plaats van naar het noorden rijdt de wagen in het laatste kwart van de tijdsduur langs de weg naar het zuiden, bij wijze van spreken.

Ja, een versnelling 0 m/s² van t=2 s tot t=3 s betekent dat de snelheid niet verandert, dat de snelheid constant is. In de diagrammen A en C verandert de snelheid in dat tijdvak wel. Daarom wijzen we diagram A en C af. Wat betreft het tijdvak van t=2 s tot t=3 s zijn de diagrammen B en D beide correct.
Pas op met 'de grafiek is recht'. Alle lijnstukken in al deze diagrammen zijn recht. Als de snelheid niet verandert, zeggen we dat de (v,t)-grafiek horizontaal is.

Als u wilt: hier is een andere oefening over kinematica…
Een trein passeert op het tijdstip t=0 s de positie x=0 m met een snelheid van 90 km/h.
De trein remt gedurende 20 s eenparig met een vertraging van 0,60 m/s².
a. Bereken de gemiddelde snelheid over deze 20 s.
b. Bereken de positie op het tijdstip t=20 s.

Kom gerust terug met vragen over dynamica.
Groet, Jaap
Saar op 11 mei 2022 om 10:55
Dat is duidelijk! DANK U WEL.
Ik ben niet zo zeker over die oefening maar heb deze wel met plezier geprobeerd.
Ik heb als beginpositie nul, begintijdstip nul, beginsnelheid 90km/h of 25m/s.
t1 heb ik 20sec, a heb ik -0,60m/s^2. 
De formule voor gemiddelde snelheid is totale afgelegde weg/totale tijd
Ik heb hiervoor eerst de positie op t=20s berekend en kwam 130m uit. Deze gegevens ingevuld in de formule van gemiddelde snelheid en kwam zo op 6,5m/s voor de gemiddelde snelheid over de 20seconden.

Ik snap niet of ik die 20seconde dat de trein remt, als t1 moet gebruiken?  
Jaap op 11 mei 2022 om 11:20
Dag Saar,
De gegevens zijn goed: beginsnelheid v(0)=25 m/s, t=20 s en a=–0,60 m/s².
De positie x=130 m op t=20 s is niet goed. Dat verandert ook de gemiddelde snelheid.

Uw methode bij vraag a is goed. Het kan ook anders.
De trein remt gedurende 20 s eenparig met een vertraging van 0,60 m/s².
Er gaat 20 maal 0,60 m/s van de snelheid af.
Er gaat 20·0,60=12 m/s van de snelheid af.
De eindsnelheid is…?
De gemiddelde snelheid is…?

Vraag b
x(t)=½·a·t² + v(0)·t +x(0) geeft x(20)=½·(–0,60)·20² + 25·20 + 0 = 380 m

Groet, Jaap
Saar op 11 mei 2022 om 11:34
Ik ben beetje te snel geweest, bij vraag b had ik een verstrooidsheidsfout waardoor ik de beginsnelheid niet maal 20s deed maar maal 10s (geen idee vanwaar die 10). Maar inderdaad, dan kom ik ook 380m uit. 
 En mag ik niet zeggen dat bij vraag a nu is= 380m/20s??? = 19m/s? 
Ik snap je uitleg met die 20x0,6 en dit dan aftrekken van de snelheid niet helemaal. Kunt u het uitleggen aan de hand van de formule van gemiddelde snelheid? Ik dacht dat het is; totale afstand dus 380m toch? gedeeld door die 20sec? 
Jaap op 11 mei 2022 om 11:49
Dag Saar,
Bij vraag a zijn twee manieren goed.

Goed is uw eerdere manier vgem=afstand/tijdsduur=380/20=19 m/s.
Hiervoor is nodig dat de afstand bekend is: eerst vraag b, dan a.
Deze manier is ook goed als de versnelling niet constant is: geen eenparig versnelde beweging.

Goed is ook een andere manier:
• er gaat 20 maal 0,60 m/s van de snelheid af, er gaat 12 m/s van de snelheid af
• de eindsnelheid is 25–12=13 m/s
• vgem=(vbegin+veind)/2=(25+13)/2=38/2=19 m/s
Bij deze manier hoeven we de afgelegde afstand niet te kennen.
Deze manier is alleen goed als de versnelling constant is, als de beweging eenparig versneld is.

Voor het inzicht is het nuttig om beide manieren te zien.
Groet, Jaap
Saar op 11 mei 2022 om 12:18
Oke, zal ik zo onthouden. Heel erg bedankt, Jaap. ik zal aan dynamica beginnen, sommige oefeningen die ik nog moet maken zijn gelinkt aan kinematica en dynamica. Ben ontzettend blij met deze site!!! 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft vijftien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)