st-grafiek en vt-diagram
mitch stelde deze vraag op 06 april 2022 om 16:12.Goedendag. Hoe kan ik in een st-grafiek een versnelling/vertraging/eenparige beweging tekenen? En hoe kan ik uit een vt-diagram de afstand berekenen?
Groet
Reacties
kom dan aub eens met een oefening die daarop betrekking heeft, want de theorie daarachter uitleggen via een beeldscherm komt neer op het schrijven van een hoofdstuk in een natuurkundeboek, en dan is er nog geen garantie dat jij het begrijpt en kunt toepassen.
één oefening gelijk graag.
afbeeldingen kun je invoegen via het knopje met berglandschap en zonnetje.
Groet, Jan
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/19482/original/vtx.png?1703506372)
de automobilist geeft meer gas, waardoor zijn snelheid in 5s toeneemt tot 90km/h / 3.6 = 25m/s
bepaal de afstand
hoe groot is de versnelling?
lukt dit, of loop je daar al vast?
Groet, Jan
v = 25m/s - 17.5m/s = 7,5m/s
t= 5s-0s = 5s
a = 7,5m/s / 5s = 1,5m/s ²
nu gaan we het v/t diagram tekenen: twee belangrijke punten heb ik al ingegeven
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17033/original/vt1.png?1649255446)
hoe ziet de rest eruit?
kijk nou eens bij "oppervlaktemethode" via de zoekfunctie van deze vraagbaak
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17034/original/Nova_-_Google_Chrome_6-4-2022_16_21_35.png?1649255800)
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17035/original/Nova_-.png?1649255930)
Jij hebt nooit in die korte tijd die topic over de oppervlaktemethode kunnen bekijken, doe dat eens eerst even?
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17036/original/Nova_-2.png?1649256493)
(breukenrekenen met letters, m/s x s = m, net zoals 3/4 x 4 = 3)
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17037/original/vt3.png?1649257928)
je zegt 85 blokjes te hebben.
afgelegde weg in deze 5 s is dus 85x 1,25 = 106,25 m
Omdat dit een rechte lijn is kun je ter controle ook nog rekenen:
vgem = (vb+ve)/2 = (17,5 + 25) / 2 = 21,25 m/s
t= 5s
s= vgem x t = 21,25 x 5 = 106,25 m
kortom, de oppervlaktemethode werkt :)
Hartstikke Bedankt Jan!
groet, Jan
mitch
..//..hierbij kan ik ook geen voorbeeld vinden in mijn boek. Dus ik denk dat dat wel goed komt. Klinkt als Pippi Langkous: "ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan." :)
zou je van die beweging van hierboven ook inderdaad de s/t grafiek kunnen tekenen? Hoe zou je dat aanpakken?
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17038/original/NOVA_NA_3_havo_H4_p2_opdr7_werkblad.pdf_-_Werk_-_Microsoft%E2%80%8B_Edge_6-4-2022_17_18_03.png?1649258506)
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17039/original/NOVA_NA_3_havo_H4_p2_opdr7_werkblad.pdf_-_Werk_-_Microsoft%E2%80%8B_Edge_6-4-2022_17_18_03.png?1649258651)
Je kunt namelijk geen s/t grafiek tekenen in een v/t diagram
En deze lijn klopt hoe dan ook niet: in de laatste seconde ben je nu 8 keer zo snel als in de eerste seconde (s/t diagram loopt 8 x zo steil) , en dat is in werkelijkheid nog niet eens anderhalf keer zo snel.
mitch
ik zou het niet weten, ik heb geen getallen. de eenheden op de assen zij y-as = a(meter) en op de x-as nogsteeds = t(sec) . Hierbij zou ik dus een nieuw assenstelsel moeten hebben, maar zonder getallen weet ik niet welke nummers ik op de y-as moet zetten. de tijd as kan hetzelfde blijven, alles gebeurt in de 5 s.
de verticale as moet de afstand worden.
laten we de afstand op t=0 als 0 m nemen.
de totale afstand hadden we na 5 s al bepaald op 106,25 m.
je hebt dus een verticale as nodig van 0 tot wat meer dan 100 m
teken dat diagram en bereken na elke seconde de afgelegde weg. Steek de uitkomsten in dat s/t diagram en teken de grafiek.
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17040/original/NOVA_NA_3_havo_H4_p2_opdr7_werkblad.pdf_-_Werk_-_Microsoft%E2%80%8B_Edge_6-4-2022_17_18_09.png?1649261559)
(BINAS tabel 35A1)
bijv t = 3 s
s(3) = 17,5 x 3 + 0,5 x 1,5 x 3²
![](https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/17041/original/NOVA_NA_3_havo_H4_p2_opdr7_werkblad.pdf_-_Werk_-_Microsoft%E2%80%8B_Edge_6-4-2022_17_18_09.png?1649262411)
dat kunnen wij niet ruiken. Je schreef eerder:
mitch
..//.. de docent zei ''Je moet een st-grafiek van een versnelling/vertraging/eenparige beweging kunnen tekenen". ..//.. en dat is wat je nu net hebt gedaan. Een s/t grafiek van een versnelde beweging...
U vraagt, wij draaien :)
Groet, Jan