st-grafiek en vt-diagram

mitch stelde deze vraag op 06 april 2022 om 16:12.

Goedendag. Hoe kan ik in een st-grafiek een versnelling/vertraging/eenparige beweging tekenen? En hoe kan ik uit een vt-diagram de afstand berekenen?
Groet

Reacties

Jan van de Velde op 06 april 2022 om 16:18
Dag Mitch,

kom dan aub eens met een oefening die daarop betrekking heeft, want de theorie daarachter uitleggen via een beeldscherm komt neer op het schrijven van een hoofdstuk in een natuurkundeboek, en dan is er nog geen garantie dat jij het begrijpt en kunt toepassen.

één oefening gelijk graag.

afbeeldingen kun je invoegen via het knopje met berglandschap en zonnetje.

Groet, Jan
mitch op 06 april 2022 om 16:23
mitch op 06 april 2022 om 16:25
een auto rijdt met een snelheid van 63km/h / 3.6 = 17,5m/s
de automobilist geeft meer gas, waardoor zijn snelheid in 5s toeneemt tot 90km/h / 3.6 = 25m/s
bepaal de afstand
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 16:26
voordat we kunnen gaan tekenen eerst rekenen: 

hoe groot is de versnelling? 

lukt dit, of loop je daar al vast? 

Groet, Jan
mitch op 06 april 2022 om 16:29
a = v / t
v = 25m/s - 17.5m/s = 7,5m/s
t= 5s-0s = 5s
a = 7,5m/s / 5s = 1,5m/s ²
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 16:30
helemaal goed. 

nu gaan we het v/t diagram tekenen: twee belangrijke punten heb ik al ingegeven


hoe ziet de rest eruit? 
mitch op 06 april 2022 om 16:34
een rechte lijn van punt a (0 ; 17,5) naar punt b (5 ; 25)
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 16:36
sjuust

kijk nou eens bij "oppervlaktemethode" via de zoekfunctie van deze vraagbaak 
mitch op 06 april 2022 om 16:36
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 16:37
mitch op 06 april 2022 om 16:39
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 16:41
het sommetje dat je daar maakt levert niks op, later ben ik wel benieuwd te horen hoe je die verzon?

Jij hebt nooit in die korte tijd die topic over de oppervlaktemethode kunnen bekijken, doe dat eens eerst even?  
mitch op 06 april 2022 om 16:48
mitch op 06 april 2022 om 16:52
70 * 1,25 = 87,5 + 15 * 1,25 = 18,75 = 106,25 = 106m², maar wat moet ik nu met de oppervlakte of het aantal blokjes?
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 17:03
oppervlakte van 1 blokje is 2,5 m/s x 0,5 s = 1,25 m (en niet vierkante meter)
(breukenrekenen met letters, m/s x s = m, net zoals 3/4 x 4 = 3) 

je zegt 85 blokjes te hebben.
afgelegde weg in deze 5 s is dus 85x 1,25 = 106,25 m

Omdat dit een rechte lijn is kun je ter controle ook nog rekenen:
vgem = (vb+ve)/2 =  (17,5 + 25) / 2 = 21,25 m/s
t= 5s
s= vgem x t = 21,25 x 5 = 106,25 m

kortom, de oppervlaktemethode werkt :)
mitch op 06 april 2022 om 17:05
oh wacht, ik begrijp hem nu!
Hartstikke Bedankt Jan!
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 17:06
OK, de volgende dan, graag in een aparte topic

groet, Jan
mitch op 06 april 2022 om 17:11
ik denk dat ik die st-grafiek begrijp, waarschijnlijk krijg ik gewoon punten die ik tussen de assen moet zetten en dan in een boog de grafiek moet tekenen. Want de docent zei ''Je moet een st-grafiek van een versnelling/vertraging/eenparige beweging kunnen tekenen". hierbij kan ik ook geen voorbeeld vinden in mijn boek. Dus ik denk dat dat wel goed komt.
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 17:15

mitch

..//..hierbij kan ik ook geen voorbeeld vinden in mijn boek. Dus ik denk dat dat wel goed komt.

 Klinkt als Pippi Langkous: "ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan." :) 

zou je van die beweging van hierboven ook inderdaad de s/t grafiek kunnen tekenen? Hoe zou je dat aanpakken? 

mitch op 06 april 2022 om 17:22
mitch op 06 april 2022 om 17:24
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 17:29
welke eenheden horen dan bij die assen, en welke getallen? 
Je kunt namelijk geen s/t grafiek tekenen in een v/t diagram

En deze lijn klopt hoe dan ook niet: in de laatste seconde ben je nu 8 keer zo snel als in de eerste seconde (s/t diagram loopt 8 x zo steil) , en dat is in werkelijkheid nog niet eens anderhalf keer zo snel. 
mitch op 06 april 2022 om 17:33
ik zou het niet weten, ik heb geen getallen. de eenheden op de assen zij y-as = a(meter) en op de x-as nogsteeds = t(sec) . Hierbij zou ik dus een nieuw assenstelsel moeten hebben, maar zonder getallen weet ik niet welke nummers ik op de y-as moet zetten.
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 17:56

mitch

ik zou het niet weten, ik heb geen getallen. de eenheden op de assen zij y-as = a(meter) en op de x-as nogsteeds = t(sec) . Hierbij zou ik dus een nieuw assenstelsel moeten hebben, maar zonder getallen weet ik niet welke nummers ik op de y-as moet zetten.

 de tijd as kan hetzelfde blijven, alles gebeurt in de 5 s.

de verticale as moet de afstand worden.
laten we de afstand op t=0 als 0 m nemen. 

de totale afstand hadden we na 5 s al bepaald op 106,25 m. 
je hebt dus een verticale as nodig van 0 tot wat meer dan 100 m 

teken dat diagram en bereken na elke seconde de afgelegde weg. Steek de uitkomsten in dat s/t diagram en teken de grafiek.

mitch op 06 april 2022 om 18:12
mitch op 06 april 2022 om 18:13
dit zijn de punten die ik weet, maar hoe kom ik dan aan de andere punten van t = 1,2,3,of 4?
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 18:23
s(t) = v(0)t + ½at² 
(BINAS tabel 35A1)

bijv t = 3 s

s(3) = 17,5 x 3 + 0,5 x 1,5 x 3²
mitch op 06 april 2022 om 18:27
mitch op 06 april 2022 om 18:28
Maar, ik zit in 3 havo en ik heb nog nooit gewerkt met deze formule. ik heb ook nog geen binas boek. dus is dit dan wel verstandig om te leren? want dit hebben wij in de klas nog nooit besproken.
Jan van de Velde op 06 april 2022 om 18:46
dag Mitch,

dat kunnen wij niet ruiken. Je schreef eerder:

mitch

..//.. de docent zei ''Je moet een st-grafiek van een versnelling/vertraging/eenparige beweging kunnen tekenen". ..//..

 en dat is wat je nu net hebt gedaan. Een s/t grafiek van een versnelde beweging...

U vraagt, wij draaien :) 

Groet, Jan

mitch op 06 april 2022 om 18:50
ja, bedankt! deze uitleg heeft erg geholpen! Fijne avond nog!

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zestien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)