Temperatuur van een zonnecel

Bob stelde deze vraag op 01 februari 2006 om 10:22.
Wij zijn bezig met een onderzoek aan zonnecellen. We hebben al wat dingen gevonden over dat de temperatuur van de zonnecel van invloed is op het geleverde vermogen. Maar wat is de theorie hier achter, waarom levert de zonnecel minder vermogen als de temperatuur hoger is? Wij dachten zelf juist het omgekeerde, hoe warmer de zonnecel is hoe makkelijker de elektronen over kunnen springen. Wat is de goede verklaring ??

lars op 21 februari 2006 om 15:19
Toename van temperatuur verlaagt de "band gap" van een halfgeleider. Reden waarom de LDR, lichtgevoelige weerstanden, juist minder weerstand krijgen bij verwarming. Gevolg si wel dat de spanning geleverd door zo'n PV cel in een open circuit (dus zonder last) daarmee daalt, voor een siliciumcel typisch met ongeveer 3 ‰ per graad celsius

Daartegenover staat dat door die hogere temperatuur wel iets makkelijker elektronen kunnen overspringen omdat ook lagere-energie fotonen makkelijker een elektron losslaan,  maar dat positieve effect is klein, ongeveer 0,6‰ van de kortsluitstroom per graad Celsius

Vermogen P=U·I
Als U sterker daalt dan I toeneemt is het gevolg voor het geleverd vermogen duidelijk: dat daalt.

De volledige achtergrond inclusief ingewikkelde wiskunde:

Ariane heeft zeventien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?