Lift naar beneden

Anoniem stelde deze vraag op 18 november 2021 om 20:49.

 Als je in een lift staat en je naar beneden gaat, wordt je gewicht lichter. Heeft dit te maken met dat je een versnelling krijgt?

Reacties

Theo de Klerk op 18 november 2021 om 21:19
Ja.

Sarvin op 18 november 2021 om 21:46
Hoe kan ik dan deze vraag beantwoorden: hoe verandert het gewicht t.g.v. de snelheidsverandering op basis van de geleverde kracht van de lift?
Jan van de Velde op 18 november 2021 om 21:50
Dag Sarvin,

als die lift naar beneden versnelt, wat betekent dat dan voor de spankracht in de liftkabel?

(tip: in dit soort gevallen kan het helpen in extremen te denken: stel dat die lift naar beneden versnelt met 9,81 m/s², wat is dan de spankracht in die kabel?)

Groet, Jan
Sarvin op 18 november 2021 om 21:59
Hallo Jan,

ik denk dat de spankracht dan toeneemt, want f = m x a maar veder dan dit kwam ik niet
Jan van de Velde op 18 november 2021 om 22:10
met een versnelling van 9,81 m/s² naar beneden heb je toch helemaal geen kabel (=spankracht) meer nodig? Dat is de versnelling bij een vrije val...
Sarvin op 18 november 2021 om 22:41
Oh huh, maar hoe kan ik dan mijn vraag beantwoorden? Is het dan dat bij een versnelling de massa afneemt bij dezelfde geleverde kracht?
Theo de Klerk op 18 november 2021 om 22:56
Nee, maar je moet wel even nadenken.
Kracht = massa x versnelling

De kracht (gewicht) verandert omdat de versnelling verandert (sneller omhoog of omlaag). De massa blijft gelijk. We nemen aan dat de persoon de lift niet onderspuugt en daardoor zelf lichter wordt. (maakt voor de lift verder geen verschil: of je nu persoon met maaginhoud of zonder maaginhoud maar met maaginhoud op de vloer moet ophijsen of laten zakken kost evenveel kracht)
Jan van de Velde op 18 november 2021 om 23:00
Hangt de lift stil, dan moet de kabel een kracht naar boven leveren die even groot is als de zwaartekracht naar beneden levert. Stel de lift heeft een massa van 1000 kg, dan is de spankracht dus gelijk aan de zwaartekracht : Fspan = gewicht = m·aspan = 1000 x 9,81 = 9 810 N


Stel, de lift versnelt met 1 m/s² naar beneden. De zwaartekrachtversnelling is nog steeds 9,81 m/s² naar beneden, maar nu levert de kabel een versnelling van 8,81 m/s² naar boven (netto gaat de lift dus met een versnelling van 9,81 - 8,81 = 1 m/s² naar beneden) .

Het gewicht van de lift  is nu Fspan = gewicht = m·aspan  = 1000 x 8,81 = 8 810 N. 

Maar stel dat die kabel breekt: dan gaat de lift ineens versnellen met 9,81 m/s², naar beneden. De spankracht in de kabel is dan nul: en het gewicht van die lift ook, want die wordt door niets meer tegengehouden:  Fspan= gewicht = m·aspan = 1000 x 0 = 0 N......gewichtloos.

en stel je wil de lift naar BOVEN versnellen met 1 m/s² : de kabel moet dan niet meer alleen de zwaartekrachtversnelling compenseren, maar tevens een versnelling naar boven leveren. 
Fspan = gewicht = m·aspan = 1000 x 10,81 = 10 810 N

zo duidelijker?
Sarvin op 18 november 2021 om 23:01
Dus eigenlijk is het dat bij een versnelling van bijvoorbeeld 2 m/s^2 je lichter bent dan bij een vertraging van -3 m/s^
Sarvin op 18 november 2021 om 23:07

Nu snap ik het dank u wel!! Als ik later weer vragen om hetzelfde onderwerp heb, kan ik dan weer hierover vragen stellen??

Jan van de Velde op 18 november 2021 om 23:07

Sarvin

Dus eigenlijk is het dat bij een versnelling van bijvoorbeeld 2 m/s^2 je lichter bent dan bij een vertraging van -3 m/s^

 dat hangt er van af welke kant het op gaat:  als de lift naar boven gaat en dan met 3 m/s² begint te vertragen dan word je lichter

Jan van de Velde op 18 november 2021 om 23:08

Sarvin

 Als ik later weer vragen om hetzelfde onderwerp heb, kan ik dan weer hierover vragen stellen??

 Vragen stellen mag altijd, daar is deze vraagbaak voor bedoeld: maar wel altijd eigen inbreng: we zijn geen digitaal antwoordenboekje. 

Jan van de Velde op 18 november 2021 om 23:12
Wij hebben op school een lift. en ik heb ook op school een oude badkamerweegschaal: ik stuur wel eens leerlingen met die weegschaal en mijn liftsleutel op pad :) 

groet, Jan
Sarvin op 18 november 2021 om 23:31
Hahahahaha
ik moet voor natuurkunde een po maken over bewegingen en wij kozen voor de beweging van de lift. Vond het ook raar om in de lift te staan met een weegschaal.
Jan van de Velde op 18 november 2021 om 23:39

Sarvin

Vond het ook raar om in de lift te staan met een weegschaal.

 maar dan heb je toch je vraag

 hoe verandert het gewicht t.g.v. de snelheidsverandering op basis van de geleverde kracht van de lift?

 al uit ondervinding kunnen beantwoorden? Want dan heb je onvermijdelijk startend naar beneden een lager gewicht geconstateerd.

Sarvin op 19 november 2021 om 11:29
Ja dat klopt, maar we moeten dan ook nog uitleggen hoe het komt dat we een lichter gewicht hebben als we beneden zijn.
Jan van de Velde op 19 november 2021 om 11:33

Sarvin

..//.. als we beneden zijn.

 dat klopt niet. Je gewicht is alleen maar minder zolang de lift naar beneden VERSNELT. 
Dat is bij het optrekken in benedenwaartse richting, of bij het afremmen in bovenwaartse richting. 
Constante snelheid (en ergens ZIJN betekent constante snelheid 0 m/s) levert geen gewichtsverandering.

Sarvin op 19 november 2021 om 11:35
Oh ja. Ik moest het anders formuleren, sorry
sarvin op 20 november 2021 om 19:16
Hoi sorry, ik heb nog een vraagje. toen de lift ging stoppen met bewegen naar beneden, ging het gewicht ietsjes omhoog. Hoe kan dit komen?
Jan van de Velde op 20 november 2021 om 19:30
probeer dat nou zelf eens te beredeneren? Want dat lijkt dan wel een vergelijkbare oorzaak te moeten hebben, maar dan andersom? 
sarvin op 20 november 2021 om 19:32
Er is een vertraging op het einde dacht ik.
Theo de Klerk op 20 november 2021 om 19:40
Liften beginnen met een versnelling groter dan gravitatie-versnelling als ze omhoog gaan en met een kleinere versnelling om tot stilstand te komen.  Daar tussenin is de snelheid constant en de versnelling 0 m/s2

Bij naar beneden gaan is het net andersom: minder versnelling om te gaan zakken, meer versnelling om af te remmen tot stilstand.

In alle gevallen is de lift-versnelling naar boven gericht, de zwaarte-versnelling naar beneden.
De resultante van die twee bepaalt of de netto beweging naar boven of beneden is.
Bij a < 0 m/s2 wordt van een vertraging gesproken (omdat de snelheid dan afneemt)
Jan van de Velde op 20 november 2021 om 19:42

sarvin

Er is een vertraging op het einde dacht ik.

 dat ja. Die lift moet remmen.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)