Zwaarteveld, zwaarteveldsterkte en zwaartekracht

Karen stelde deze vraag op 11 augustus 2021 om 15:20.

Wat is het verband tussen het zwaarteveld, de zwaarteveldsterkte in een punt van het veld en de zwaartekracht inwerkend op een massa in dat punt?

Jan van de Velde op 11 augustus 2021 om 15:43
dag Karen,

Een zwaarte(kracht)veld is geen grootheid maar een verschijnsel. Een verband met iets anders (als de een groter, dan de ander kleiner, o.i.d.) is dus niet mogelijk.

Zwaarte(kracht)veldsterkte moeten we denk ik definiëren als de zwaartekrachtversnelling (m/s²) of ook wel de kracht op een proefmassa van 1 kg ( N/kg) veroorzaakt door een heel grote massa (hemellichaam). En dat heeft dan een rechtevenredig verband met de "zwaartekracht inwerkend op en massa in dat punt". Drie keer zo grote massa geeft drie keer zo grote zwaartekracht.

Theo de Klerk op 11 augustus 2021 om 16:24
Of zoals ze "officieel" zeggen:
veld = de invloed (kracht) op een object dat daar gevoelig voor is (bijv. magnetische voorwerpen in magneetveld, massa en zwaartekrachtveld, lading en elektrisch veld). Zo'n veld strekt zich tot in het oneindige uit, maar zal vooral "merkbaar" zijn dicht bij de bron van het veld.
veldsterkte = de kracht per eenheid (van massa, elektrische/magnetische lading)
kracht = de totale kracht, dus veldsterkte x grootte  (hoeveelheid massa, elektrische/magnetische lading)

(onderstaande tekening ter illustratie voor een massa van 5 kg op verschillende hoogtes, niet op schaal,  E ∝ 1/r2 voor zwaartekracht veld)

Clara heeft twee appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?