oppervlakte
Mirthe stelde deze vraag op 28 februari 2021 om 18:08.Halloo,
Ik moet de oppervlakte berekenen van een staafje .
De gegevens zijn : lengte is 0.37 cm, breedte 0.80 cm en de dikte 0.40 cm.
Nu raak ik altijd in paniek als de dikte wordt gegeven. Hoe bereken je de oppervlakte van dit staafje? Ik zelf dacht lengte x breedte, maar het antwoordenboekje doet de dikte x breedte?
Ik stress hier erg om. Ik zit in 5VWO en nog weet ik dit niet.
Mirthe
Reacties
In geval van een cilinder is het grondoppervlak een cirkel, dus πr2
Voor rechthoekiger voorwerpen geldt:
volume = lengte x breedte x hoogte = grondoppervlak x hoogte
Ik moest ook eerst het volume berekenen. Ik rekende de bovenstaande gegevens om naar meter en deed alle 3 keer elkaar. Bij de oppervlakte deed ik de lengte x breedte en ik verwaarloosde dus eigenlijk de dikte. Waarom is de oppervlakte ook te maken met de dikte? Het boekje deed de breedte x de dikte voor de oppervlakte. Heh, geldt dit dan algemeen als de dikte is gegeven!?! En de lengte dan?
Ik ben nu helemaal aan het ijlen.
Mirthe
Mirthe
Ik moet de oppervlakte berekenen van een staafje .
We mogen er van uit gaan dat je weet hoe een staafje eruitziet ongeveer.
Schets het dan joh.
Dan lijkt het net een tekeningetje uit een brugklas-meetkundeboek.
Maak het nou niet moeilijker dan nodig.
En wat je dan lengte, breedte, hoogte, dikte, wijdte, smalte, diepte, noemt, who cares? Om volumes of oppervlaktes uit te rekenen is die naam van geen enkel belang. Zo'n staafje heeft drie afmetingen, da's al.
Maak jezelf niet gek.
Groet, Jan
Het gaat over vraag B.
Mirthe
We hebben dus niet met een ronde draad te maken maar met een rechthoekige. De dikte is 0,40 cm en de breedte 0,80 m. Dus oppervlak 0,40 x 0,80 cm2 (en of dikte nu dikte heet of lengte of hoogte doet niet ter zake: het oppervlak is het product van de lengte van de twee loodrechte zijden).
Het volume is dan oppervlak x hoogte (of wat dat ook heet, zolang het maar loodrecht op het oppervlak staat).
denk gewoon subvraag voor subvraag na, vooral houten-klompen-logica.
a: bereken het volume van het staafje.
gewoon ouwerwets l x b x h kan ook hoor
en dan de massa mbv dichtheid aluminium en volume.
b: ze zggen het er niet expliciet bij, maar je mag aannemen dat de stroom in de lengte door het staafje loopt.
maak een schetsje, dat maakt het "tastbaar"voor je:
zet logische maten bij dit staafje en bereken wat je nodig hebt voor je sommetje.
Maar laat je niet gek maken door dit op hocus-pocus lijkende antwoordenboekje. Allemaal gruwelijk formeel en via een weg gekozen uit meerdere mogelijkheden. Jouw uitwerking zal niet als twee druppels water lijken op dat antwoordenboekje, maar niemand die je daartoe verplicht.
Als je de wiskunde hebt overleefd tot en met vwo 5 dan kun je ook wel doorsneden en volumes van een staafje berekenen. En jouw manier is net zo goed als die van een ander.
Groet, Jan
- Ik snap het nog steeds niet. Ze geven toch hier de lengte en dikte? En de lengte is toch ook loodrecht? Waarom zou je dan niet de lengte x de dikte doen? Maar ja om het dan dus maar aan te nemen, als de dikte, lengte en de breedte van een voorwerp (rechthoekig of vierkant) gegeven is dan is de oppervlakte de breedte x de dikte? Want deze oppervlakte wordt steeds gebruikt bij de andere vragen.
Dus: Als de dikte, lengte en de breedte van een voorwerp (rechthoekig of vierkant) gegeven is dan is de oppervlakte de breedte x de dikte?
Mirthe
Ja en nee. Het hangt er maar vanaf wat jij oppervlak noemt. Zo'n rechthoekige staaf kun je in de lengte neerleggen en dan is oppervlak 37 cm x 0,4 cm (ligt op de dunne zijde) of 37 x 0,8 cm (ligt op de dikke zijde) of 0,4 x 0,8 cm (staat op zijn korte zijde)
ik zal de opgave anders formuleren:
je hebt een rechthoekig staafje met de afmetingen 37 cm, 0,8 cm en 0,4 cm.
doe nou wat nuttigs met die getallen in de context van volume berekenen, in de context van een stroom door dat staafje sturen, in de context van een warmtestroom door dat staafje, en in de context van een trekproef:
en dat is allemaal natuurkunde. De afmetingen van dat staafje zijn helemaal niet bedoeld als onderdeel van de probleemstelling.
Bijlagen:
als jij die "kanten" anders interpreteert, even goeie vrienden. De vraag loopt in dat opzicht niet over van duidelijkheid.
Dan heb jij dus een andere doorsnede, en een andere afstand tussen ijs en hitte.
werk het een beetje overzichtelijk uit en je krijgt van mij de volle punten.
Minthe, Mirthe, Jinthe... toch niet toevallig eenendezelfde persoon?
Een beetje trieste maar vooral late ontdekking voor iemand die al in 5V zit.
En oppervlakten... dat is toch eigenlijk lagere school werk - met nog een kleine herhaling bij wiskunde in de 2e klas...
Mirthe
dat is dus het oppervlak dat je ziet als je die staaf dwars doorzaagt.
Dat zijn dan dus inderdaad die twee andere maten keer elkaar, 0,4 x 0,8 cm.
De opgave lijkt te veronderstellen dat aan de korte kant wordt getrokken zodat de langste lengte van 37 cm toeneemt. De trekkracht is 1 kN, uitgeoefend op de korte kant van 8 x 4 mm (oppervlak = ...) geeft dan een spanning van σ = ... Opzoeken wat de elasticiteitsmodulus E van aluminium is en je kunt berekenen dat de uitrekking ε = σ/E
Dat is een getal bijv 0,001. Dan is de nieuwe lengte van de staaf 1,001 x de oorspronkelijke lengte van 37 cm
er wordt een asfaltweg aangelegd met lengte 2,0 km, breedte 6,0m en dikte 25 cm
bereken hoeveel kg asfalt hiervoor nodig is.
In het uitwerkingenboek gingen ze ervan uit dat de asfalt een balk is en dat de dikte wordt gebruikt als hoogte.
Mijn vraag: als de inhoud moesten berekenen, V = lengte x breedte x hoogte maar ik alleen hoogte mis en dikte heb hoe kan het zo zijn dat dikte omgerekend kan worden naar hoogte?
In zo'n geval is de hoogte hetzelfde als de dikte. Je hoeft geen dikte om te rekenen naar hoogte. Het zijn twee woorden voor hetzelfde.
Groet, Jaap