Bepaling kracht van een attractie of spierkracht
Semina stelde deze vraag op 25 februari 2021 om 15:02.Hoi allemaal,
Ik moet voor natuurkunde een PO inleveren over de periodieke trilling van een voorwerp. Ik dacht zelf eraan om hiervoor een schommel te gebruiken of een schommelboot (zoals de halve maen van de efteling). Alleen heb ik geen idee hoe ik de Fmotor of Fspier kan bepalen. Ik dacht dat ik wel een gemiddelde zou vinden op het internet maar deze zoekopdracht leverde niks op. Zou iemand mij hierbij wilen helpen?
Reacties

- wat is de maximale en minimale zwaarte-energie?
- wat is de minimale en maximale kinetische energie?
Komen die overeen? Zo niet, hoeveel energie is dan verloren (in warmte e.d.)
Zo wel: kan dat wel? (door warmte/wrijving gaat energie verloren, die moet door een motor worden aangevuld) Kun je schatten hoeveel verloren gaat (en dus toegevoegd moet worden)? Wat is dan het vermogen van de motor in zo'n geval?
Hoeveel extra energie is nodig om het schip van stilstand tot maximale slingering te krijgen?
Vergelijk de slingering (periode, uitwijking) eens met de "ideale" slinger. Wijkt die af? Is er verschil in het begin (als de uitwijkingen nog klein zijn en het schip nog niet maximaal uitwijkt) en als het schip in volle zwaai is?
En misschien is er nog wel meer te bedenken. Onthoud dat je hier iets reeels aan het vergelijken bent met iets echts waar allerlei factoren (welke, hoeveel?) een rol spelen die de resultaten doen afwijken van het ideale beeld uit het boekje waar al die factoren "weggemoffeld" (genegeerd, op 0 gezet) zijn.
Bovenstaande veronderstelt wel dat je een filmpje hebt of gegevens over de slingerboot. Zonder die valt er verder weinig zinnigs te doen.
Maar in de reele situatie zal dit eerder zijn W = F.s + Q met Q de "verloren" energie aan wrijving, warmte enz) en die Q ken ik niet.
Ik wou dit inderdaad gaan doen alleen is de W onbekend. Ik dacht dat dit anders wel vanuit Fres kon alleen weet ik niet zo zeker of dit klopt. Dit is trouwens de letterlijke opdracht (gekopieërd uit de elo):
Opdracht
Kies een object (slingerklok, planeet, wipkip, etc) en voer de volgende opdrachten uit:
Laat het object (in theorie) periodiek bewegen en laat een externe kracht invloed uitoefenen op deze beweging. Teken bijbehorende grafieken met realistische* getallen. Zorg ook dat bij het object arbeid, energie of gravitatie van toepassing is.
Laat verschillende theorieën en formules uit Hfst 8 en 9 terugkomen in de beschrijving en in realistische* rekenvoorbeelden.
Je verslag heeft de volgende opbouw:
Titelpagina met naam en onderwerp
inleiding
2 á 3 pagina’s inhoud (beschrijving, berekeningen en grafieken)
conclusie
Lever in op de ELO als PDF (deadline wo 3 maart).
Wees origineel, creatief en zorg dat de moeilijkheidsgraad** in orde is.
*getallen zijn opgezocht (bron) of hebben een beredeneerde schatting
**vwo 5-toetsniveau
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/76278
Als toevoeging aan de onderwerp opties: zou ik deze gegevens hierbij kunnen gebruiken? Of moet ik deze zelf bepalen?
https://natuurkundeuitgelegd.nl/examens/nav111vb.pdf#page=8
https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/3285/de-duikplank-biofysica
planeten kan... exoplaneten is wat origineler dan ons zonnestelsel. De ontdekking ervan is vaak via regelmatige verduistering (te zien als baanbeweging voorlangs de ster). Uit afstand en helderheidsafname is wel e.e.a. te vertellen
klokken... vlaggentouwen tegen vlaggenmasten in de wind (resonantie)... jeeps in de woestijn die in eigentrilling komen omdat de zandheuvels net in het goede tempo elkaar opvolgen... schuddende gebouwen bij een (longitudinale trilling bij een) aardbeving. Welke valt, welke blijft staan?
Kijk eens om je heen voor allerhand zaken die trillen, slingeren, periodieke bewegingen uitvoeren...
En als leraar... ik zie maar zelden iets unieks voorbij komen. Het is allemaal al eens gedaan. Maar dat geeft ook niet. Zolang er maar uit blijkt dat de schrijver/schrijfster zelf heeft nagedacht en dingen opgezocht. Alarmbellen gaan af als ik erg op elkaar lijkende verhalen zie (of me die herinner van eerdere jaren omdat broertjes of vriendjes dingen doorgeven).
Mag ik bij de jeeps zelf bepalen hoeveel N deze trillingen zijn? En kan ik bij de gebouwen zelf een eis stellen waaraan deze moeten voldoen om niet neer te vallen?
Bedankt voor uw antwoord.

Bij gebouwen let men tegenwoordig op de massa en structuur van gebouwen om die nooit een eigentrilling te geven in de buurt van wat bij aardbevingen vaak voorkomt. Daardoor gaan de gebouwen niet of minder "schudden" en blijven overeind. Al kunnen transversale golven (op en neer ipv links-rechts) alsnog grote schade geven.

Heb je een plastic liniaal ergens liggen? Klem het in, laat het trillen.
trillingstijd bepalen wordt een klus, maar een filmpje en dan beeldje voor beeldje afspelen zou kunnen helpen.
In de speeltuin is er ook altijd nog de gewone schommel. Neem de badkamerweegschaal mee en je kunt duwkrachten meten.
Of maak eens een miniatuur-wipkip met een balpenveertje, voor in een Madurodam-speeltuin.
Semina
zou ik deze gegevens hierbij kunnen gebruiken? Of moet ik deze zelf bepalen?
of je dat zelf móet bepalen weet ik niet, maar ik lees de opdracht als op één of andere wijze aan reële waarden zien te geraken. Zodat je uitkomsten ook niet "out of this world" zijn.
Semina
https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/3285/de-duikplank-biofysica
die vind ik dan weer weinig realistisch, echt ontworpen als rekensommetje krachten en momenten: ik heb nog nooit zo'n springplank gezien die geheel stijf is maar trilt dankzij een veer
Oh ja dat begrijp ik alleen wist ik het antwoord op 2 niet. Dit zijn mijn antwoorden:
1 Resonantie
2 -
3 9,0 x 10^ -1 sec
4 s= v x t = 720 m/s x 9,0 x 10^ -1 sec = 648 m
5 Andere vering gebruiken (?) of met kleinere snelheid rijden (?)
bij 3 bedoelde ik:
T= 2pi x (wortel) 10000/ 4,9 x 10^5 = 0,897597901 sec
F= 1/T = 1/ 0,897597901 = 1,1 Hz
Kan ik Fres dan bepalen met Fres= m x a want dit wordt dan mijn berekening:
Fres= m x a = 1000 x 9,81 = 9810 N
Fres = -C x u = 9810/ 2,0x10^ -2 = 4,9 x 10 5 N/m
Kloppen hiermee mijn andere antwoorden dan ook?
En klopt het dat ik faandrijf per snelheid kan bepalen met v= f x labda waarmee labda gelijk is aan de 646 m tussen d zandgolven? Alvast bedankt.
4 s = v.t is verre van 650 m
Wat is precies de fout want ik heb geen idee hoe ik dit kan verbeteren naast v= f x labda te gebruiken.
720 = 1,1 x labda labda is 720 : 1,1 = 654,545454 m = 654 m
De auto rijdt met 200 km/h (geen 720 m/s) en de eigenfrequentie is 1,1 Hz...dus trillingstijd is... dus v.t is...
Ik dacht dat als de T in seconden is de snelheid omgerekend moet worden naar m/s ipv km/h
f=1/T 1,1=1/T T= 1/1,1 = 0,909090909 sec x 3600 m/s = 0,000252525 uur
s= v x t s= v x t = 200 x 0,000252525 = 0,050505 m = 5,0 ^ -2 m
Dat heb je goed gedacht. Maar als je alles naar uren omrekent dan werkt v.t ook wel.
Laat dus T = 1,1 s zijn. Alleen 200 km/h = .. m/s
>5,0 ^ -2 m
Bedoel je hier 1/25 meter? of (fout genoteerd) 5 .10-2 m = 5 cm?
Allebei niet goed.
ik bedoelde inderdaad 5 cm.
Dus 200 km/h : 3,6 = 55,55555556 m/s
f=1/T 1,1=1/T T= 1/1,1 = 0,909090909 sec
s= v x t s= 55,55555556 x 0,909090909 = 50,5050505 m ongeveer 50 m
In het verleden heb ik ooit een resonantie gemodelleerd in Coach... de uitwijking (door periodiek een kracht uit te oefenen) neemt toe zoals je ziet...

En het klopt dus dat de normaalkracht altijd gelijk is aan de zwaartekracht, wanneer deze zich loodrecht op het voorwerp bevindt? En als dit niet het geval is, dan is de normaalkracht dus gelijk aan de component van de zwaartekracht? (dus mxg x cos ) Mag ik deze dan bij de berekening van alle krachten in Fres gelijk stellen aan negatief?
Dus bijvoorbeeld Fres= Fzw + Fn = 9,6 + ( - 9,6) ?
Ik heb dit al een tijdje niet gehad vandaar dat het een beetje is weggevaagd.
De normaalkracht staat normaal (=loodrecht in de wis- en natuurkunde, niet het tegengestelde van "abnormaal") op het oppervlak. Dus staande op de grond wijst die omhoog, duwend tegen een muur horizontaal, staand op een helling loodrecht op het hellingsvlak.
De normaalkracht van de grond is de "reactiekracht" van het gewicht. Dat is vaak even groot als de zwaartekracht, maar is NIET de zwaartekracht. Ga maar in een lift staan die versneld omhoog gaat: dan neemt je gewicht toe omdat de vloer een grotere normaalkracht levert omdat je anders niet omhoog zou gaan maar door de vloer zou zakken.
Staand op een helling is de normaalkracht de gewichtscomponent loodrecht op de helling. Als die een hoek φ maakt, dan is die G cos φ en meestal is gewicht G = mg qua grootte (maar dus niet altijd!).
Of Fres positief of negatief is hangt af van hoe jij in je referentiestelsel assenkruis positief en negatief definieert. Vaak wordt "naar beneden" of "naar links" als negatief genomen. Maar soms (met snelheden door de zwaartekracht) wordt juist gekozen voor positief als "naar beneden". Het klinkt zo gek voor dagelijks taalgebruik als je met -10 m/s naar beneden komt.
>Ik heb dit al een tijdje niet gehad
Ik heb ook al een tijdje niet op school gezeten maar normaal bouw je wel voort op wat je eerder leerde. Argumenten als "we zitten niet op Nederlandse les" als ik weer eens een rode pen leegkras aan taalfouten in repetities vind ik dan ook niet terecht (al worden taalfouten niet aangerekend - maar vanaf 4V of 4H verwacht ik toch wel dat je je eigen taal onder de knie hebt. Ook al heb je die regeltjes al op de lagere school gehad).