Auto op de weg, remmen.
Elise stelde deze vraag op 08 november 2020 om 13:23. Hallo, ik kom er echt niet meer uit.. Ik weet niet of ik het goed of fout doe en als ik iets fout doe kom ik er ook niet meer uit..
Dit gaat er in mijn hoofd rond als ik deze vraag lees:
twee situaties
A en B.
Punt A is auto nog bezig, a = groter dan 0, dus Fres = groter dan 0.
Punt B is auto gestopt, a = 0 Fres is ook 0 want auto staat stil.
Fz = m x g
Fw = f x Fn
Ze zeggen Fres is resultaat van twee tegenwerkende krachten deze twee tegenwerkende krachten zijn Fw en Flucht.
Auto gaat naar -->
dus Fw is + want auto beweegt naar rechts.
Flucht is dan -.
Fres = Fw - Flucht
Oh en Fn = Fz
Ik ben helemaaaaal in de war, hoe moet ik zo een vraag aanpakken want er is chaos in mijn hoofd als ik dit moet doen hoop dat iemand ook ziet wat ik fout doe en wat er fout gaat.
Mvg, Elise.
Reacties
Bij remmen is a inderdaad niet nul maar is de versnelling een vertraging: a < 0
>Fz = m x g
Fw = f x Fn
Ze zeggen Fres is resultaat van twee tegenwerkende krachten deze twee tegenwerkende krachten zijn Fw en Flucht.
Auto gaat naar -->
dus Fw is + want auto beweegt naar rechts.
De Fz heeft hier helemaal niks mee te maken. Die wijst naar beneden en de auto rijdt horizontaal waardoor Fz gelijk blijft. Het is wel van belang om daarmee de wrijving te berekenen (dynamische wrijving - de banden staan stil en schuren over de weg), want Fw = μ Fz , d.w.z. hoe groter het gewicht Fz van de auto, hoe groter de wrijving. Hoeveel groter bepaalt μ, de wrijvingscoefficient. Die is experimenteel bepaald en is afhankelijk van welke oppervlakten over elkaar schuren (bijv. rubber op asfalt).
Nee, wrijving werkt tegengesteld aan snelheidsrichting. Auto naar rechts, dan wrijving naar links. Negatieve kracht (als links - is)
Hoii, theo
ik snap dat niet zo erg goed,
want ze zeggen dus dit
Fres =
<---- • ----->
maar wat is dan de linker en wat de rechter?
en nog een vraagje, is de rest wel goed wat ik doe? Gaat het zeg maar de goeie kant op?
Met wrijving komt er nog een extra element bij.
Zowel Fw als Fluchtweerstand werken tegen de snelheid in, en tellen dus op, Fres = Fw + Flucht en a = Fres/m en zal negatief zijn (dwz naar links wijzen als de auto naar rechts rijdt en snelheid dus ook naar rechts wijst)
De luchtweerstand neemt af als de snelheid afneemt en wordt dus 0 N voor v = 0 m/s.
Zou de luchtweerstand ook nog verhevigd worden door een wind (zoals getekend) dan kan de auto na stilstand zelfs achteruit geblazen worden als de windkracht groter is dan de wrijving met het wegdek (en aangezien wrijving tegengesteld aan beweging is, staat de wrijvingskracht dan WEL naar rechts terwijl de wind naar links blaast)
alleen ik krijg geen goed tabel wat doe ik fout? bij opdracht B.
want ik heb twee x'en
namelijk 100 meter, en 0 meter situatie a en b welke moet ik x noemen? en ook bij v, je hebt 33,3333 m/s dit is je snelheid maar je snelheid wordt kleiner want je remt af.
Verkeerde bijlage? Want die opgave heb je al eens getoond.
Met x wordt de gereden afstand bedoeld. Dus zoiets als x = x0 + vΔt
Dat staat los van de 100 m of 0 m waarop de berijder begint te remmen en stilstaat (de remweg is 100 m dus je zou die 100 m als x=0 kunnen zien (en t=0) en 0 m als x=100 (en t = trem)
maar als ik dan een tabel laat maken krijg ik dit.
Dit klopt volgensmij helemaal niet ik zie niet wat ik fout doe..
Dat betekent dat het hele model niet goed is.
je moet steeds in stapjes Δt kijken wat de afstanden zijn:
Voor vertraging iets als:
a = F/m
dv = a dt
v = v + dv
De dv zal wel negatief zijn want a is negatief want F is negatief.
en daardoor de verandering van de afstand:
dx = v dt
x = x + dx
met als beginvoorwaarden
x = 0
v = 33,33
Uiteindelijk zou het model dan v = 0 moeten geven en volgt daar de remweg x uit.
v = v +dv
en als dv negatief is moet de snelheid afnemen. Tenzij dv verkeerd berekend wordt en positief lijkt (dan is de waarde van F en daardoor a waarschijnlijk verkeerd: die is negatief)
Lees dit nog eens door en kijk naar wat je daarin fout deed... of F moet negatief worden of dv moet expliciet negatief gemaakt worden...
Bij een even snel in elkaar geflanst model kreeg ik voor beide krachten ongeveer volgende grafieken (afhankelijk van je gekozen waarden voor coefficienten, oppervlakten e.d.):
De luchtweerstand neemt af naarmate de snelheid daalt, de bandrem (wrijving met grond, rubber op asfalt) blijft min of meer gelijk en is vele malen groter dan de luchtweerstand. Het remmen lijkt dan ook vrijwel een lineaire snelheidsdaling te geven.
Dit komt uit het model hieronder (veel beginwaarden voor massa, coefficienten en snelheid), optelsom van beide tegenkrachten, de bepaling van de (negatieve) versnelling hieruit die weer bepaalt hoe de snelheid verandert met aΔt . En deze snelheid verandert weer de luchtweerstand voor de volgende rekenronde.