verband tussen versnelling en de hoogte
....... stelde deze vraag op 28 november 2005 om 15:16.
we moeten op school een auto van een helling af laten rijden en dan de versnelling berekenen. maar nu moeten we kijken of er een verband is tussen de hoogte van de helling en de versnelling. hoe kun je dit zien in een grafiek want we hebben ieder een versnelling bij een hoogte moeten berekenen. maar als je de hoogte af zet in een grafiek tegen de snelheid krijg je geen punten in een rechte lijn (wellicht door verkeerde berekeningen van de versnelling door personen). maar er zijn zelfs geen 5 punten in een rechte lijn dus hoe kom ik nu achter het verband??? :?
Reacties
J.
op
28 november 2005 om 16:54
Wat bedoel je precies met de hoogte van de helling (wat doe je precies bij de proef, verander je bijv. alleen de hellingshoek?). Over welke versnelling heb je het precies: de momentane op bijv. een vast tijdstip of de totale snelheidsverandering als de auto van de helling is gerold.Hoe liggen je meetpunten (of de berekende punten). Kun je er een grafisch verband in zien (desnoods niet lineair) of liggen ze nagenoeg als door het toeval verspreid.
Jaap
op
28 november 2005 om 20:37
Dag stippeltjestippeltjeMisschien gaat jullie proef zo. Als helling neem je een plank met een lengte L.Je zet de plank schuin: het einde van de plank een stukje h hoger dan het begin.Je laat een auto van de helling rijden. Je meet de tijd t die hij voor de afstand L nodig heeft. Omdat je weet dat de beweging van de auto eenparig versneld is (=gelijkmatig toeneemt), bereken je de versnelling a (in de richting langs de helling) met L=1/2*a*t².Dan zet je de plank schuiner: je maakt h groter. Weer meet je t en bereken je a.Dat doe je nog een aantal malen. Zo krijg je een tabel met de gemeten h en de berekende a.Daarvan maak je een diagram: h horizontaal (want die heb je ingesteld, onafhankelijke variabele) en a verticaal (afhankelijke variabele).Volgens de theorie kun je een rechte, stijgende grafiek door de oorsprong verwachten.(Je schrijft over "de hoogte af zet in een grafiek tegen de SNELHEID"; dat zou ik niet doen.)Ik weet niet of je die theorie al geleerd hebt:Voor de hellingshoek alfa (de hoek van de plank met de tafel) geldt sin(alfa)=h/LDat zie je als je een tekening maakt.Als je de valversnelling g van de auto tekent als een pijl, kun je g ontbinden:een component a langs de helling een component loodrecht op de helling.Voor a geldt sin(alfa)=a/g (dezelfde alfa als hiervoor).sin(alfa)=sin(alfa) > a/g=h/L > a=(g/L)*hIn je diagram is h horizontaal uitgezet en a verticaal. De uitdrukking a=(g/L)*h heeft dezelfde vorm als de wiskunde-vergelijking y=c*x voor een rechte door de oorsprong. Alleen nu staat h op de plek van x en staat a op de plek van y. Daarom kun je in je diagram ook een rechte door de oorsprong verwachten.De steilheid van de grafiek (richtingscoëffciënt) is volgens de theorieg/L = (9,8 gedeeld door de afstand L die de auto heeft gereden).We nemen nu aan dat de wrijving verwaarloosbaar is en dat het "aan het draaien brengen" van de wielen ook geen roet in het eten gooit.Succes met jullie proeven !