Peter
stelde deze vraag op
25 november 2005 om 15:37.
Waarom wordt een ruit waartegen een steen met hoge snelheid geworpen wordt verbrijzeld en niet met een rubberbal met eenzelfde massa en eenzelfde snelheid De oplossing wordt gezocht in het onderwerp krachtstoot - impuls.
Reacties
J.
op
25 november 2005 om 16:06
De rubberen bal vervormt zodra er bij de botsing door de ruit een kracht op uitgeoefend wordt. De bal vormt op die manier a.h.w. z'n eigen kreukelzone: hij wordt welliswaar afgeremd maar door de vervorming remt hij over een veel langere afstand af dan een harde bal die minimaal wordt ingedrukt. Om de kinetische energie van de bal tot nul terug te brengen hoeft er in het geval van de rubberen bal dus een veel kleinere kracht op die bal te werken dan in geval van de harde bal (energie is kracht maal weg in dit geval). De ballen oefenen een tegengestelde reactiekracht op de ruit uit die in geval van de rubberen bal dus ook veel kleiner is dan die van de harde bal. Het idee van kreukelzones in personenauto's is hier in feite ook op gebaseerd. Zorg dat de auto bij een botsing wordt ingedrukt zodat de "remweg" langer wordt en de krachten waaraan de inzittenden blootstaan kleiner. Een botsing met een "tank" op een blok beton pakt daarom hoe gek het ook klingt vaak slechter uit dan een botsing met een auto waarvan de neus helemaal wordt ingedeukt (zolang de cabine maar intact blijft uiteraard).