Kracht benodigd bij rollende massa een helling optrekken
Naurta stelde deze vraag op 29 november 2019 om 09:38.Stel je hebt een hellingspercentage van twintig procent
Je wilt een rollende massa van 1000 kg die helling optrekken
Hoeveel kracht heb je daarbij nodig
Praktijk: is het fysiek mogelijk een pallet met 1000kg met een pallet pompwagen een aanhangwagen optrekken onder een hellingshoek van twintig procent.
Reacties
Berekening:
1. Hoeveel gewicht heeft 1000 kg? (G = mg = 1000 g newton, g=9,81 N/kg)
2. Hoe hoog wordt uiteindelijk die massa getrokken? (h in meters)
3. Hoeveel neemt diens zwaarte-energie daardoor toe? (mgh joule)
Die energie moet je toevoegen aan de massa. Dat doe je door arbeid te verrichten.
4. Hoe lang is de helling waarlangs omhoog gerold wordt? (s meters)
5. De arbeid is dan W = Fs (joule, F is de kracht in newton)
Voeg je stap 5 en 3 samen dan kun je je antwoord berekenen:
Fs = mgh
F = mgh/s
De helling van 20% heeft een hoek α en dat betekent tan α = 0,2
h/s = sin α zodat h/s = sin (tan-1 0,2)
F = mg sin (tan-1 0,2)
Dit is een onderste waarde want in praktijk moet de geleverde arbeid niet alleen de extra zwaarte-energie leveren maar ook de (rol)weerstand en wrijving moeten compenseren. En niet alleen de massa van 1000 kg moet omhoog, de aanhangwagen (massa?) ook.
Om de kracht in kilogram-kracht (kgf) om te zetten moet je door g=9,81 delen. Een niet meer gebruikte eenheid maar buiten de natuurkunde nog veelvuldig in omloop.
Naurta plaatste:
Praktijk: is het fysiek mogelijk een pallet met 1000kg met een pallet pompwagen een aanhangwagen optrekken onder een hellingshoek van twintig procent.
Qua kracht misschien met een stuk of vier stevige kerels?
Praktijktest: zet een badkamerweegschaal verticaal tegen de muur net iets onder schouderhoogte en duw erop uit alle macht, ga gerust voorover in een duwhouding staan.
Nog afgezien van de reële mogelijkheid dat een van de kleine wieltjes van je pompwagen blijft hangen in de beginhoek van de helling, of de achterste onderbalk van je pallet over de vloer gaat schuren vlak voordat hij helemaal op de helling staat waardoor kantelen van je pallet een reëel gevaar is.
En óók nog eens afgezien van de quasi-zekerheid dat àls je hem al de loopplanken op geduwd krijgt, de pallet zal bijven vasthangen in het midden op de overgang loopplank-laadvloer:
pompwagens zijn gemaakt voor vlakke vloeren of op zijn hoogst hele flauwe hellinkjes zonder scherpe overgangen. Verticaal transport doe je met een heftruck.
Een pallet van een ton is trouwens ook al geen kattepis. Moet er niet aan denken dat dat zelf terug een 20% helling af wil, of kantelt, als er iets mis gaat.
groet, Jan
de kracht (zonder rolweerstand) die nodig is om de pallet over de helling te trekken is F=mg.sin(11.31°)=9810x0.196= 1924N De kracht om de palletwagen over de helling te trekken is dus 1924N, echter de hendel staat ook nog onder een hoek waardoor de benodigde trekkrecht nog hoger wordt. Zonder hulp van een olifant is dit niet mogelijk.
Met heel veel hamstertjes van AH lukt het misschien ook wel... of buffels... ;-) Maar je hebt gelijk: er is een grote kracht nodig - zoals ook al in eerdere posts werd aangegeven.
hallo , ik wil een lier kopen om een auto van 1000 kg op een trailer te trekken
de hoek zal ongeveer 20 gr zijn zoals in het voorbeeld
heb ik dan rond 2000 N ( 200KG) nodig, ijkt me erg weinig
ik hoor het wel van je
gr erik
Allereerst zul je de kracht nodig hebben om de wagen horizontaal te verplaatsen (rolwrijving). Op een schuine helling is die kracht nodig (iets kleiner in grootte) plus de gewichtcomponent langs de helling.
Dag Theo,
De auto in Eriks tekst heeft een massa van 1000 kg, niet 200 kg. Ik help je graag.
Groet, Jaap
ik las 1000 en schreef toch 200. Dom. 1 fout die consequent 3x is gebruikt. Aangepast.
Maar dat doet niks af aan de redenatie van krachten.
kun je ook de berekening maken voor mij wat ik aan trekkracht nodig heb om de auto
op de trailer te trekken ?
alvast bedankt
gr erik
nee want ik weet niet wat de trekkracht (rolweerstand) horizontaal is . Daarna kun je het zelf uitrekenen.