vaas met zout en water

Dennis stelde deze vraag op 13 mei 2019 om 19:30.

Als ik een vaas vul met 2/3 water en er een laag zout in gooi hoe komt het dat er een heleboel zout aan de zijkant van de vaas zit .. ?

Jan op 13 mei 2019 om 19:30
Dag Dennis,

Uitkomsten van experimenten kunnen verrassend zijn, maar de rest van de wereld kan er niks mee als ze niet zelf dat experiment  kunnen nadoen op exàct dezelfde manier als jij deed.

Want de vraag is ook wanneer precies jij wat doet, en hoe, stap voor stap, en we hebben geen goeie beschrijving van je waarnemingen: ik heb op basis van wat jij schrijft echt geen idee wat je bedoelt met "laag zout", "zijkant" en zo. Heb je bijvoorbeeld ook een foto?

Dennis op 13 mei 2019 om 19:32
Er gebeurde ongewone dingen in huis. Rare geluiden dingen die bewogen , een bekende begon over dan moet je een vaas neerzetten 3/4 gevuld met water en een laagje zout ingooien op die manier "kan" je waarnemen dat er bepaalde energieën zijn in je huis wat ik wel vreemd vond want in mijn beleving is dit puur natuurkunde ^^ vandaar mijn vraag

het is gewoon kraan water "stilstaand water" die op een kast staat zonder trillingen en of beweegbare dingen erop .. Ik heb een leraar natuurkunde gesproken die dit ook heel vreemd vond misschien dat iemand mij hier verder kan helpen en wat de oorzaak is waarom het zout in deze vaas is gestegen en op de zijkant van heel de vaas zit ...?

Jan op 13 mei 2019 om 19:32
Dag Dennis,

In mijn ogen zijn er dus verschillende hypothesen  op te stellen:

1. - die bepaalde "energieën" in huis
  2. - eigenschappen van de vaas
  3. - een natuurkundig verschijnsel, bijvoorbeeld rond bepaalde concentraties zout, eventueel in combinatie met eigenschappen van die vaas.
Experimenten zullen dus verder uitsluitsel moeten geven.

1) Je zult de proef dus moeten herhalen op een aantal andere plaatsen (en daarna weer thuis), met hetzelfde "recept" qua hoeveelheden water en zout, en diezelfde vaas.

2) Als je toch gaat sjouwen, koop eens een tweetal andere glazen vazen, laat die meedraaien naast de proeven rond hypothese 1.

Als we daar meer resultaten van hebben, dan kunnen we eens gaan denken over hypothese 3.

Clara heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?