s/t diagram uit v/t diagram
Roos stelde deze vraag op 01 februari 2019 om 17:16.haii,
ik heb een opdracht gekregen die luidt als volgt:
op t=0s is de snelheid 12m/s en na 6 seconde staat de auto stil. En dan is de remweg 36 m. Hiermee moet ik een st diagram mee maken... maar hoe?? Vt diagram lukte wel.
Reacties
Theo de Klerk
op
01 februari 2019 om 17:46
een oppervak onder een v,t diagram levert een afstand (want s = v.t)
Dus bepaal voor een paar punten het oppervlak onder de v,t grafiek. Bijv. bij t=t1 en dan heb je voor je s,t graviek voor t=t1 de waarde voor s.
Als de snelheid eenparig afneemt, dan is er een constante vertraging (negatieve versnelling) en zal s,t een stuk van een (dal)parabool zijn:
Voor wie kan integreren:
a = - x
v = ∫ a dt = - xt + v0
s = ∫ v dt = - 1/2 xt2 + v0t + s0
waarbij v0 en s0 de beginsnelheid resp. beginafstand zijn (waarden op t=0 s)
Dus bepaal voor een paar punten het oppervlak onder de v,t grafiek. Bijv. bij t=t1 en dan heb je voor je s,t graviek voor t=t1 de waarde voor s.
Als de snelheid eenparig afneemt, dan is er een constante vertraging (negatieve versnelling) en zal s,t een stuk van een (dal)parabool zijn:
Voor wie kan integreren:
a = - x
v = ∫ a dt = - xt + v0
s = ∫ v dt = - 1/2 xt2 + v0t + s0
waarbij v0 en s0 de beginsnelheid resp. beginafstand zijn (waarden op t=0 s)
Roos
op
01 februari 2019 om 18:19
Beste Theo,
ik vat het niet helemaal... wat bedoelt u precies
ik vat het niet helemaal... wat bedoelt u precies
Jan van de Velde
op
01 februari 2019 om 19:41
dag Roos
gebruik dan vanaf het moment van beginnen met remmen de algemene bewegingsvergelijking
st=v0t + ½at²
en maak dan een tabel met t en s, voor t=0, t=1, t=2 s enz
Door die "meetpunten" kun je dan prima een vloeiende kromme trekken.
Groet, Jan
gebruik dan vanaf het moment van beginnen met remmen de algemene bewegingsvergelijking
st=v0t + ½at²
en maak dan een tabel met t en s, voor t=0, t=1, t=2 s enz
Door die "meetpunten" kun je dan prima een vloeiende kromme trekken.
Groet, Jan
Roos
op
01 februari 2019 om 19:44
Oh, dat hebben wij nog nooit gehad. Hoe gaat dat dan?
Jan van de Velde
op
01 februari 2019 om 20:07
Roos plaatste:
Hoe gaat dat dan?Jan van de Velde plaatste:
st=v0t + ½at²en maak dan een tabel met t en s, voor t=0, t=1, t=2 s enz
Door die "meetpunten" kun je dan prima een vloeiende kromme trekken.
Hierbij is a = Δv/Δt = (0-12) m/s /6 s = -2 m/s2
t= 0 : s0=12 x 0 + ½ x -2 x 0² = 0 m (duhh)
t= 1 : s1=12 x 1 + ½ x -2 x 1² = 11 m
t= 2 : s2=12 x 2 + ½ x -2 x 2² = 20 m
enz
en aan de hand van een tabel een grafiek tekenen is iets wat je hopelijk al eerder hebt gedaan .
Groet, Jan
Roos
op
02 februari 2019 om 17:49
Nee, hebben wij niet eerder gehad. Volgens mijn docent moest je eerst een vt diagram maken en vervolgens een st diagram van dat maken. Dat lukte me niet echt..
Jan van de Velde
op
02 februari 2019 om 19:40
dag Roos,
dat zou mij ook niet lukken. Het resultaat van dat remmende deel van die v/t grafiek geeft een kromme s/t grafiek. Dat kun je gaan uitrekenen met integreren, analytisch of grafisch (oppervlaktemethode), of met de formule die het resultaat is van dat integratieproces, en die gaf ik je hierboven.
Dus ik zou zeggen, doe maar gewoon wat ik je hierboven aanraad, en als je docent daar een slimmere methode voor weet dan weten we dat hier maar al te graag. Dus vraag hem dan alsjeblieft om dat hier te komen uitleggen.
Aan de hand van een tabel een grafiek tekenen weet ik zeker dat je al eens gehad hebt: in het tweede jaar middelbaar. Kan niet anders want anders kun je überhaupt nog geen s/t of v/t grafieken tekenen.
Groet, Jan
dat zou mij ook niet lukken. Het resultaat van dat remmende deel van die v/t grafiek geeft een kromme s/t grafiek. Dat kun je gaan uitrekenen met integreren, analytisch of grafisch (oppervlaktemethode), of met de formule die het resultaat is van dat integratieproces, en die gaf ik je hierboven.
Dus ik zou zeggen, doe maar gewoon wat ik je hierboven aanraad, en als je docent daar een slimmere methode voor weet dan weten we dat hier maar al te graag. Dus vraag hem dan alsjeblieft om dat hier te komen uitleggen.
Aan de hand van een tabel een grafiek tekenen weet ik zeker dat je al eens gehad hebt: in het tweede jaar middelbaar. Kan niet anders want anders kun je überhaupt nog geen s/t of v/t grafieken tekenen.
Groet, Jan
roos
op
02 februari 2019 om 19:47
Zal ik doen!
maar op uw manier gaat dus zo?
bijv.
s1 = de gemiddelde snelheid x de tijdstip + 0,5 x -2 x de tijdstip in het kwadraat = je afstand?
En dan Maak je er een tabel der van?
maar op uw manier gaat dus zo?
bijv.
s1 = de gemiddelde snelheid x de tijdstip + 0,5 x -2 x de tijdstip in het kwadraat = je afstand?
En dan Maak je er een tabel der van?
Jan van de Velde
op
02 februari 2019 om 19:58
de formule luidt, vertaald:
de afgelegde weg op tijdstip x = de beginsnelheid keer de tijd plus een half keer de versnelling keer de tijd in het kwadraat.
Je versnelling is hier -2 m/s² , want elke seconde wordt je snelheid 2 m/s kleiner.
nu vraag je toch echt wel naar de bekende pad, Zie onder voor een tabel met meetgegevens van de groei van een grassprietje, en de resulterende grafiek (de lijn is nog niet getekend).
Als je zoiets nog nooit gezien hebt vraag ik me af waarom jullie docent je lastig valt met s/t en v/t diagrammen.
groet, Jan
de afgelegde weg op tijdstip x = de beginsnelheid keer de tijd plus een half keer de versnelling keer de tijd in het kwadraat.
Je versnelling is hier -2 m/s² , want elke seconde wordt je snelheid 2 m/s kleiner.
roos plaatste:
En dan Maak je er een tabel der van?Als je zoiets nog nooit gezien hebt vraag ik me af waarom jullie docent je lastig valt met s/t en v/t diagrammen.
groet, Jan
Roos
op
02 februari 2019 om 20:09
Hoe kun je weten dat mijn versnelling -2 is.....
Roos
op
02 februari 2019 om 20:11
Mijn docent vertelde het zo;
maak een vt diagram bereken daar van de S. En nu kan je een st diagram maken zij die. Ik snapte dat dus niet hellemaal
maak een vt diagram bereken daar van de S. En nu kan je een st diagram maken zij die. Ik snapte dat dus niet hellemaal
Jan van de Velde
op
02 februari 2019 om 20:27
Roos plaatste:
Hoe kun je weten dat mijn versnelling -2 is.....dat weet ik hieruit:
Roos plaatste:
op t=0s is de snelheid 12m/s en na 6 seconde staat de auto stil.
of in formuletaal:
Roos plaatste:
Mijn docent vertelde het zo;maak een vt diagram bereken daar van de S. En nu kan je een st diagram maken zij die.
Roos
op
02 februari 2019 om 20:36
Dus als ik T=1 wil berekenen:
1 + 12 x 1 + 0,5 x 1kwadraat
s + v x T + 1/2 x Tkwadraat
1 + 12 x 1 + 0,5 x 1kwadraat
s + v x T + 1/2 x Tkwadraat
Jan van de Velde
op
02 februari 2019 om 20:42
nee, dat gaat niet goed.
In mijn bericht van 01 februari 2019 om 20:07 hierboven doe ik drie van die sommetjes letterlijk hélemaal voor.
Nog een detail: in formules gebruik je voor tijd een kleine t.
welk niveau/leerjaar doe jij nu trouwens?
groet, Jan
In mijn bericht van 01 februari 2019 om 20:07 hierboven doe ik drie van die sommetjes letterlijk hélemaal voor.
Nog een detail: in formules gebruik je voor tijd een kleine t.
welk niveau/leerjaar doe jij nu trouwens?
groet, Jan
Roos
op
02 februari 2019 om 20:46
Zo moet ie er uiteindelijk uit zien, daar boven zei je dat 2 sec 20m is . Dat klopt niet volgens mijn boek. Ik zit in 3havo
Jan van de Velde
op
02 februari 2019 om 21:22
Roos plaatste:
Zo moet ie er uiteindelijk uit zien,Roos plaatste:
daar boven zei je dat 2 sec 20m is . Dat klopt niet volgens mijn boek.zo ziet de grafiek eruit als je het helemaal goed doet:
groet, Jan
Roos
op
02 februari 2019 om 21:30
Tooopppp!! Super bedankt. Volgens mij snap ik het. Heeft u misschien nog een voorbeeldosmmetje? Zo kan ik zien of ik hey echt echt 100% snap.
Jan van de Velde
op
02 februari 2019 om 21:50
Dag Roos,
Een auto trekt op bij een stoplicht: met een eenparige versnelling rijdt hij na 8 seconden met een snelheid van 24 m/s, en rijdt zo nog 2 seconden door.
Teken het v/t en het s/t diagram.
Ik heb geen tijd meer om je daar nog een hele avond stapje voor stapje doorheen te helpen. Alles wat je moet weten staat hierboven al. Ik zie in de loop van morgen hier wel afbeeldingen van je diagrammen?
groet, Jan
Een auto trekt op bij een stoplicht: met een eenparige versnelling rijdt hij na 8 seconden met een snelheid van 24 m/s, en rijdt zo nog 2 seconden door.
Teken het v/t en het s/t diagram.
Ik heb geen tijd meer om je daar nog een hele avond stapje voor stapje doorheen te helpen. Alles wat je moet weten staat hierboven al. Ik zie in de loop van morgen hier wel afbeeldingen van je diagrammen?
groet, Jan
Roos
op
02 februari 2019 om 22:36
Jan van de Velde
op
02 februari 2019 om 22:52
Roos
op
02 februari 2019 om 22:54
Maar het is toch
Ve - Vb : t?
Vanwaar haal je die 0?
Ve - Vb : t?
Vanwaar haal je die 0?
Roos
op
02 februari 2019 om 22:56
Moet je altijd : door 0? Volgens mij wel
Theo de Klerk
op
02 februari 2019 om 22:59
delen door nul mag nooit.
Roos
op
02 februari 2019 om 23:03
Theo de Klerk plaatste:
delen door nul mag nooit.
Theo de Klerk
op
02 februari 2019 om 23:14
Delen door -0 mag evenmin (en -0 = 0)
a = (veind - vbegin)/t = (24 - 0)/8 = 3 m/s²
Daarbij wordt nergens door 0 gedeeld.
a = (veind - vbegin)/t = (24 - 0)/8 = 3 m/s²
Daarbij wordt nergens door 0 gedeeld.
Jan van de Velde
op
03 februari 2019 om 01:31
Roos plaatste
Vanwaar komt jan bij -0?zonder formules zoals ik eerder deed:
Jan van de Velde plaatste:
Je versnelling is hier -2 m/s² , want elke seconde wordt je snelheid 2 m/s kleiner.
"de versnelling is hier ... m/s² , want elke seconde wordt je snelheid ... m/s groter."
roos
op
03 februari 2019 om 17:27
Okeee maar dan staat er dat als je 1 sec heb dan is s 1,5.... dat klopt niet volgens mijn berekening:
14 x 1 + 0,5 x 3 x 1kwadraat = 25,5
14 x 1 + 0,5 x 3 x 1kwadraat = 25,5
Arno
op
03 februari 2019 om 18:02
Even de tekst van de nieuwe opgave erbij: "Een auto trekt op bij een stoplicht: met een eenparige versnelling rijdt hij na 8 seconden met een snelheid van 24 m/s, en rijdt zo nog 2 seconden door."
Op t = 0 geldt: v0 = 0 m/s. Er is gegeven dat de auto een eenparige versnelling heeft waarbij de snelheid na 8 seconden 24 m/s bedraagt. Welke formules voor de snelheid en de afgelegde weg horen hierbij? Wat is dan de afgelegde weg na 1 seconde/
Op t = 0 geldt: v0 = 0 m/s. Er is gegeven dat de auto een eenparige versnelling heeft waarbij de snelheid na 8 seconden 24 m/s bedraagt. Welke formules voor de snelheid en de afgelegde weg horen hierbij? Wat is dan de afgelegde weg na 1 seconde/
Theo de Klerk
op
03 februari 2019 om 18:05
Bij Jans opgave: a = 24/8 = 3 m/s2 en v0 = 0 m/s
s = 1/2 at2 + v0t = 1/2 x 3 x 82 + 0 x 8 = 96 m
Dan nog 2 s met eindsnelheid verder:
veind = v(8) = at = 3 x 8 = 24 m/s
Voor tijd 8 < t <=10 s dus nog s = vt = 24 x 2 = 48 m
Totaal gereden 96 + 48 = 144 m
Voor de originele opgave:
s = 1/2 at2 + v0t = 1/2 x (-2) 12 + 12 x 1 = -1 + 12 = 11 m
Na 6 seconden staat het stil op afstand
s = 1/2 (-2) 62 + 12 x 6 = -36 + 72 = 36 m zoals de opgave ook al aangeeft.
ongelofelijk dat over zo'n simpel onderwerp zoveel posts nodig blijken.
s = 1/2 at2 + v0t = 1/2 x 3 x 82 + 0 x 8 = 96 m
Dan nog 2 s met eindsnelheid verder:
veind = v(8) = at = 3 x 8 = 24 m/s
Voor tijd 8 < t <=10 s dus nog s = vt = 24 x 2 = 48 m
Totaal gereden 96 + 48 = 144 m
Voor de originele opgave:
s = 1/2 at2 + v0t = 1/2 x (-2) 12 + 12 x 1 = -1 + 12 = 11 m
Na 6 seconden staat het stil op afstand
s = 1/2 (-2) 62 + 12 x 6 = -36 + 72 = 36 m zoals de opgave ook al aangeeft.
ongelofelijk dat over zo'n simpel onderwerp zoveel posts nodig blijken.
Jan van de Velde
op
03 februari 2019 om 18:25
roos plaatste:
volgens mijn berekening:14 x 1 + 0,5 x 3 x 1kwadraat = 25,5
Overigens klopt ook dàt niet, want ik heb geen idee waar je v0= 14 m/s vandaan haalt.
zoals Arno van Asseldonk terecht opmerkt:
Arno van Asseldonk plaatste:
Op t = 0 geldt: v0 = 0 m/s.