Krachtmoment
Imene stelde deze vraag op 22 december 2018 om 10:55.Beste ,
Ik ben een oefeningen aan het maken over krachmoment en ik besef dat ik de théorie niet goed snap. Ik weet behalve de formule daarvan en gewoon formules substitueren het een in het ander niet echt wat de fysische betekenis is van krachtmoment en wat is dan het verschil met centripetale kracht? Ik heb hier een oefening proberen op te lossen en het eerste deel lukte me dis wel ( formules in vullen vrij eenvoudig) Maar dan begrijp ik eigenlijk niet wat het verband is tussen hoekversnelling en baanversnelling (of er verband tussen is ...?) wat het verschil is behavle dat het ene in de formule van centripetale kracht voorkomt en het ander in die van krachtmoment.
Reacties


Ik zou wensen dat mensen natuurkunde eens niet zouden zien als het aaneenrijgen van allerlei formules. Natuurlijk (!) doe je dat, maar alleen als handig middeltje om te beschrijven wat je ziet.
Voor een hoekversnelling doe je het goed: wat was de snelheid, wat wordt de snelheid, hoeveel tijd is daarvoor nodig?
α = Δω/Δt = (ω280 - ω130)/4
ω280 = 280 rpm = 280 cirkels/60s = 280⋅2π/60 rad/s
Ditto voor ω130
Invullen en uitrekenen levert ook de door jou voorgestelde hoekversnelling α op.
of je α = dω/dt mag schrijven (d ipv Δ) is eigenlijk dubieus: met Δ reken je een gemiddelde versnelling uit (omdat je alleen begin- en eindwaarde kent), met "d" suggereer je de versnelling op elk moment te kunnen berekenen. Aangezien dat een constante waarde oplevert (net als Δ) impliceer je dat de versnelling eenparig is.
Dat zal voor de opgave wel het geval zijn, maar hoeft niet per se.
Maar als je jouw getallen invult dan krijg je uiteindelijk 5/4π rad/s2 = 3,93 rad/s2
(bij wat algebraisch herrangschikken in de formule kan het simpel worden uitgerekend via (280 - 130)/(60⋅4)⋅ 2π) maar apart hoeksnelheden uitrekenen komt op hetzelfde uit)
Wat weet je ervan? Wat moet je ervan uitvinden?
Imene plaatste:
Ik heb hier een oefening proberen op te lossen en het eerste deel lukte me dis wel ( formules in vullen vrij eenvoudig)
Dat kun je er dan allemaal wel bij gaan proberen te slepen, maar dan ben je een beetje richtingloos aan het modderen en dat is dè manier om in de war te raken.
Een vraagbaak als deze is prima en handig om hulp te geven op basis van helder gestelde en in omvang beperkte problemen, zoals vraagstukken. Maar het is een betrekkelijk ongeschikt medium om van in den beginne op basis van een vaag vraagteken de theorie achter hele concepten te gaan uitleggen. Riskeert vooral tot nog grotere verwarring te gaan leiden als wij jouw vraag net wat anders interpreteren dan hij in jouw hoofd zit.
Groet, Jan
Hoekversnellen is α = Δω/Δt is een (versnelde) beweging langs een cirkel. De afstand tot het middelpunt verandert niet, de snelheid waarmee gedraaid wordt (de hoeksnelheid) wel.
Beide soorten snelheden en versnellingen zijn conceptueel hetzelfde. De ene gaat alleen over afstanden (m/s en m/s2) en de ander over gedraaide hoeken (rad/s en rad/s2 of graden/s en graden/s2)
Ik weet er niks van daarom kom ik het ook vragen.Maar ik weet wel dat de baan versnelling en hoeksnelheid cte zijn bij ECB ( of het altijd zo is weet ik nie ) ik denk dat als het niet het geval is dat de hoeksnelheid dus verandert dan krijgen we een hoek versnelling (wat logisch voor me lijkt als er een snelheidsverandering is is er een versnelling en hier gaat het dus om de HOEKsnelheid verandering Die voor een HOEKversnelling zorgt. Maar wat zorgt de baanversnelling ? Dus als er een verandering is in BAANsnelheid zou er een BAAN versnelling ontstaat? Maar hier is er geen verandering in baansnelheid Maar toch een versnelling ? Ik weet ook dat de baan versnelling een tangentiele component( raaklijn aan de baan) een radiele (naar het middelpunttoe gericht) verder weet ik dat de snelheidsvector dus ook raakt aan de baan zou Die cte zijn => versnelling tangentiel =0 Maar er blijft wel de radiele vernsellingscomponent Die nooit 0 is Die zorgt net voor het draaibeweging. Maar dit is allemaal niet genoeg om het verband tussen hoek en baan versnelling te vinden want volgens mij is er geen verband...
en
>dat de hoeksnelheid dus verandert dan krijgen we een hoek versnelling
Juist. Maar dat is domweg de definitie van versnelling: toename van de (hoek/lineaire) snelheid
>Dus als er een verandering is in BAANsnelheid zou er een BAAN versnelling ontstaat
Ja. En dat weet je uit praktijk ook. Draai eens een balletje aan een draad boven je hoofd rond en draai dan eens sneller rond (hoeksnelheid neemt toe, lengte draadje niet). De inmiddels oude Thierry la Fronde deed niet anders.
Dan voel je dat die bal harder aan de draad trekt: spanning in de draad neemt toe, d.w.z. de F = m.a verandert en bij gelijke m (van bal) neemt dus a toe. De lineaire middelpuntzoekende versnelling neemt toe.
>Maar hier is er geen verandering in baansnelheid Maar toch een versnelling ?
Jawel. Versnelling is een vector. De grootte blijft in een cirkelbeweging wel gelijk maar de richting niet. Dus een versnelling. Die noemen we de middelpuntzoekende versnelling.
>de snelheidsvector dus ook raakt aan de baan zou Die cte zijn
Niet waar. Als een cirkel sneller doorlopen wordt (hoekversnelling) neemt ook de baansnelheid toe. Zoals eerder al aangegeven.
Theo de Klerk plaatste:
cte en ECB betekent in gewoon Nederlands...?en
>dat de hoeksnelheid dus verandert dan krijgen we een hoek versnelling
Juist. Maar dat is domweg de definitie van versnelling: toename van de (hoek/lineaire) snelheid
baansnelheid neemt toe. Als de hoekversnelling constant is, dan is de baansnelheidstoename (en dus tangentiele baanversnelling) dat ook.
Wat was de (lineaire) baansnelheid bij 130 rpm? En nu bij 280 rpm?
(Uit te rekenen door omtrek van de cirkel x aantal rotaties per seconde als lengte te nemen die in een seconde wordt afgelegd.) Wat is dus de lineaire snelheidstoename per seconde? Wat is dan de lineaire versnelling?
Als je de lineaire snelheid na 2 s kent kun je ook de middelpuntzoekende (radiele) versnelling uitrekenen: a = v2/r

Ja, maar dat lijkt me logisch: grotere hoeksnelheid, kortere tijd een cirkel te doorlopen. Dat kan alleen als de baansnelheid ook groter is.
Je getoonde laatste krabbels voegen niet veel toe aan wat al eerder gezegd is.
Denk eens na over de situatie en reken het eens uit.
Ik krijg een beetje de indruk dat je een emmer vol formules kent of uit een boek haalt maar de precieze context ervan niet snapt. En dat laatste is waar natuurkunde over gaat. Die formules zijn wiskundig "geneuzel" wat best handig kan zijn, maar daarmee begrijp je nog niet wat er aan de hand is.
Als de natuurkundige processen "verzuipen" in wat formule-gedoe dan gaat dit forum je niet snel en effectief redden. Dan zou je meer geholpen zijn bij iemand aan tafel aan wie je al je vragen kwijt kan en die daar adequaat op kan antwoorden.
Ik ben verder gaan opzoeken en ik denk dat ik nu weet wat het fysische verschil is Krachtmoment is een kracht aan de raaklijn van de cirkel terwijl dat de centripetale kracht naar het centrum gericht is. Dus Fcentripetaal staat loodrecht op Krachtmoment en samen zouden dus een resulterende kracht vormen die Fresulterend= wortel(Fc^2 + Krachtmoment^2) Bij de ene is de versnelling de centripetale versnelling (Fcentripetaal) en bij het ander de hoekversnelling die op haar beurt van de tangentiele baanversnelling afhangt. Ik weet nu ook fysiek de gevolgen ervan zin krachtmoment 0 betekent een cirkel met een constante hoeksnelheid en tangiele snelheid m.a.w versnelt niet. Als je dus versnelt en wel een tangentiele versnelling hebt => ook hoekversnelling dus => draaibeweging gaat steeds versnellen. En nog een verschil is dat het bij centripetale kracht om een punt massa gaat en bij krachtmoment massa verdeling t.o.v de rotatie as. Maar dan vraag ik me nog af waarom we niet direct met de tangentiele versnelling een kracht weergeven Dan zou kracht moment= m.r. a (tangentieel zijn)?
Bedankt voor julie geduld ik heb eigenlijk geen boek das net het grootste probleem alleen dia’s waarin heel weinig info staat om het concept te begrijpen en als ik toch niet begrijp dan ga ik wel een fysica individuele les gaan inplannen.
Imene plaatste:
ik heb eigenlijk geen boek das net het grootste probleembijv:
https://www.marktplaats.nl/z/boeken/schoolboeken/systematische-natuurkunde.html?query=systematische%20natuurkunde&categoryId=1652
dat hoeft dan niet eens de recentste editie te zijn. Voor een niveau vergelijkbaar met ASO wewi neem je dan vwo 4, 5 en 6, dan heb je een compleet verhaal fysica, helder opgebouwd en uitgelegd.
groet, Jan
Een best wel aardig boek is door de uitgever van methode NOVA uitgebracht: een compacte samenvatting van hun methodeboeken voor vwo 4/5/6 (of havo 4/5) voor ca. 22 euro. Ik ben niet echt fan van hun methode in lesboekvorm en dan met name de vragen (leuk voor wie natuurkunde erin gaat als gods woord in een ouderling (uitstervend ras)), die voor een matig geïnteresseerde leerling te hoog gegrepen zijn, maar deze samenvattingen zijn kleurrijk en redelijk compleet:
NOVA Natuurkunde zakboek vwo/gymnasium 392 pag ISBN 978 90 345 8481 6
NOVA Natuurkunde zakboek havo 304 pag ISBN 978 90 345 8480 9
https://www3.malmberg.nl/Webshop-voortgezet-onderwijs/Exacte-vakken/natuurkunde/Nova-Natuurkunde-hv-bovenbouw-2012.htm