Dag Bob,
Je vraag: hoeveel g-kracht krijg je te verduren als je de valhelling afgaat? Om een antwoord op je vraag te vinden, moet je duidelijk voor ogen hebben wat je met g-kracht bedoelt. Het is niet echt een standaardterm uit de natuurkunde, zie bijvoorbeeld hier:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/94016-nanocursusde-onzin-van-g-krachten/Om in jouw terminologie verder te gaan sluit ik aan bij
http://nl.wikipedia.org/wiki/G-kracht :
g-kracht=G=de verhouding tussen de feitelijke versnelling a en de valversnelling g bij een vrije val.
In formulevorm G=a/g.
Beweeg je met een versnelling van bij voorbeeld 49 m/s², ondervind je een g-kracht van G=a/g=49/9,8=5. Zo gedefinieerd is de "g-kracht" geen kracht, maar een verhouding tussen versnellingen, en heeft de g-kracht geen eenheid.
De grootte van de "g-kracht" op de valhelling hangt af van de versnelling a langs (evenwijdig aan) de helling. Deze a is het gevolg van twee krachten: de zwaartekracht (verticaal) en de normaalkracht van de helling op de kar (loodrecht op de helling, schuin omhoog). Een tekening van de vectoren leert dat geldt sin(Φ)=a/g, waarbij Φ de hellingshoek is (de hoek tussen de valhelling en het horizontale vlak). Die a/g is nu net de "g-kracht". Dus "g-kracht"=sin(Φ).
Moraal: hoe steiler de valhelling, hoe groter de "g-kracht".
Zoals je al opmerkte, geldt dit alleen als je de wrijving verwaarloost.
Succes met jullie ontwerp, Jaap K