Golven in een touw

Jelte stelde deze vraag op 04 november 2018 om 11:23.

Het gaat om de onderstaande vraag, ik heb het antwoord volgens mijn lerares als afbeelding toegevoegd. En ook heb ik een filmpje toegevoegd met hoe ik het zie. Ik kan niet voor mij zien hoe er een rechte lijn aan het einde van de golf bij t=4 kan zitten.

Golven in een touw

Stijn brengt een trilling met een frequentie van 1,5 Hz in een springtouw met een lengte van 4,0 m. Hierbij vindt hij een golflengte van 2,0 m.
 
Halverwege het touw plakt Stijn een plakbandje en hij maakt een U, t-diagram van de beweging van het plakbandje. Op t = 0 begint hij met trillen.

(4) Teken in het diagram uit de uitwerkbijlage het diagram dat Stijn maakt.

Volgens mij:
https://youtu.be/qyCp-eT72b4

Volgens lerares:

 

Reacties

Theo de Klerk op 04 november 2018 om 11:46
Dit lijkt erg op https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/62834.

Wat wordt bedoeld met "op t=0s begint hij met trillen". Wie is "hij"? Het plakbandje? dan klopt de grafiek want vanaf t=0s begint het plakband te trillen. Maar "het" plakband is onzijdig en dus geen "hij" maar "het".
Als "hij" de oorsprong ("de" is mannelijk lidwoord, dus "hij" kan) is, dan is de grafiek fout: dan duurt het nog 0,67 s voordat het plakbandje gaat trillen. De grafiek zou dan gespiegeld moeten worden en met 0,67s horizontaal moeten beginnen alvorens het plakbandje omhoog beweegt.

Vraagstelling en antwoord lijken hier verschillende uitgangspunten te hebben.

De start van de beweging is NIET aan het einde van de grafiek zichtbaar. Tenminste niet in een (u,t) diagram - daar start je bij t=0s. Wel in een (u,x) diagram (het rechtse uiteinde heeft het minst aan de trilling meegedaan), maar daarover wordt hier niet gesproken (maar blijkbaar wel bedoeld).

Lerares moet nog maar eens opnieuw nadenken! En de Nederlandse grammatica nog eens afstoffen.
Jelte op 04 november 2018 om 11:50
Dus u denkt dat de lerares een u,x diagram heeft getekend i.p.v. een u,t? Want zo kwam het ook op mij over.
Theo de Klerk op 04 november 2018 om 11:58
Die indruk krijg ik wel - ze lijkt de twee door elkaar te halen. Al ligt 3,3 s iets meer naar links dan de tekening suggereert (daar is bijna 3,5).
Ze krijgt hooguit 1 punt (eigenlijk 0 want "A" is geen eenheid) van de 3 die je kunt krijgen en miskent deze aan leerlingen die door hebben dat dit geen u,t diagram is.
Jan van de Velde op 04 november 2018 om 18:29
dag Jelte,

Je docente is ook mens :) en maakt dus ook vergissingen. Gelukkig maar.

Theo de Klerk plaatste:


Ze krijgt hooguit 1 punt (eigenlijk 0 want "A" is geen eenheid) 
A is hier de amplitude, en dat vind ik prima, de grootte van de amplitude is nergens gegeven, maar bij de toppen vinden we een uitwijking ter grootte van A (of -A). Bij de y-as hoort echter wel de grootheid U vermeld te staan. Die zie ik op de foto (nèt?) niet (meer?) .

En het punt voor de correcte trillingstijd is voor mij binnen aanvaardbare grenzen van hand-tekenen van golven ook verdiend. We zien duidelijk anderhalve golf in 1 seconde.

groet, Jan

Theo de Klerk op 04 november 2018 om 20:24
Geen punten. A mag amplitude zijn, er staan geen eenheden (meters, inches). Dus geen punt volgens haar eigen criteria.
Jan van de Velde op 04 november 2018 om 21:26
Dan is A de eenheid van uitwijking. Maar ik mis verticaal de grootheid, dat wel, al kan die buiten de foto gevallen zijn. En de correcte trillingsijd is er sowieso. 

1 punt, mogelijk 2 :) 
Theo de Klerk op 04 november 2018 om 22:33
Het kan me verder niet schelen maar het punt geldt voor grootheden en eenheden bij beide assen. Daaraan wordt niet voldaan. Geen punt. En zeker geen twee. Bij examendiscussie kan dit een lang discussiepunt worden.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft vijfentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)