Berekening sterkte materiaal van vliegtuig

Mark stelde deze vraag op 13 februari 2018 om 14:59.
Beste natuurkundigen,

ik en een maat zijn bezig met het innoveren van een vliegtuig als profielwerkstuk. 
Wij nu bezig om een vliegtuig te maken van een ander materiaal, hierbij kijken we alleen naar de romp van het vliegtuig. We hebben gezien op internet dat de druk in het vliegtuig veel groter is dan buiten het vliegtuig. De lucht van binnen duwt dus als het ware op het materiaal van de romp. Onze vraag is nu echter hoe wij de minimale sterkte van het materiaal van het vliegtuig kunnen berekenen, om zo er achter te komen of er andere materialen te gebruiken zijn.

Wij zijn tegenkomen dat het deels te maken heeft met het weerstandsmoment, treksterkte, elasticiteitsmodulus etc, maar omdat er zoveel nieuwe begrippen bij elkaar komen, zien wij door de bomen het bos niet meer.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp,
Met vriendelijke groet,
Mark en Paul

Reacties

Jan van de Velde op 13 februari 2018 om 18:36

Mark van der Velde plaatste:

..//.. zien wij door de bomen het bos niet meer.

Dag Mark en Paul,

Je duikt daarmee de constructie- en sterkteleer in, en dat is een gigantisch bos, met heel veel vreemde bomen. Je neemt daarmee denk ik teveel hooi op je vork, probeer dat te beperken. 

Zou het alleen gaan om het weerstaan van dat drukverschil dan is dat allemaal niet zo heel erg ingewikkeld: je romp is in dat opzicht net een ballon, met gelukkig de overdruk van binnen. Een fietsbandje overwint al een groter drukverschil. Maar de rest van wat die vliegtuigromp moet kunnen (en volhouden door de jaren heen) maakt het gewoon té ingewikkeld voor een profielwerkstuk. Werktuigbouwkunde is niet voor niks een meerjarige (en heftige) studie. 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)