auto en caravan
Mats stelde deze vraag op 17 december 2017 om 18:12.Kan iemand mij helpen met het beantwoorden van onderstaande vragen. Ik weet niet hoe ik moet beginnen. Het zou fijn zijn als iemand een schets kan maken van de situatie met de krachten die op elkaar werken.
Een auto met caravan rijdt met een constante snelheid van 60 km/h over een horizontale weg. De massa van de auto is 1,0·103 kg en de massa van de caravan is 8,5·102 kg.
De stuwkracht van de motor is op dat moment 1,2·103 N. De kracht waarmee de caravan aan de auto trekt, is 2,0·102 N.
a Bereken de weerstandskracht (luchtweerstandskracht en rolweerstandskracht samen) op de auto.
De chauffeur geeft nu meer gas. Op dat moment krijgen de auto en caravan een versnelling van 0,60 m/s2.
b Bereken de stuwkracht die de motor hiervoor minimaal moet leveren.
Vervolgens houdt de chauffeur het gaspedaal in dezelfde stand, de stuwkracht blijft gelijk. Toch wordt de versnelling steeds kleiner totdat de versnelling uiteindelijk 0 m/s2 is.
c Leg uit wat er met de rolweerstandskracht, de luchtweerstandskracht en de resulterende kracht op de auto gebe
Reacties
Mats plaatste:
Een auto met caravan rijdt met een constante snelheid
..//..
De stuwkracht van de motor is op dat moment 1,2·103 N. De kracht waarmee de caravan aan de auto trekt, is 2,0·102 N.
a Bereken de weerstandskracht (luchtweerstandskracht en rolweerstandskracht samen) op de auto.
wat weet je van de nettokracht op een voorwerp dat met constante snelheid beweegt?
groet, Jan
oh, enneh, we hebben hier knopjes voor sub - en superscriptjes
Dan is Fres gelijk aan 0, oftewel Fvoorwaarts=Ftegen. Maar ik weet niet zo goed wat de voorwaartse krachten en tegenwaartse krachten zijn.
Mats plaatste:
Dan is Fres gelijk aan 0, oftewel Fvoorwaarts=Ftegen.Mats plaatste:
ik weet niet zo goed wat de voorwaartse krachten en tegenwaartse krachten zijn.http://www.woorden.org/woord/weerstand
Synoniemen: verzet, tegenstand
en "stuwkracht van de motor" ?
en "De kracht waarmee de caravan aan de auto trekt" ... ? Die hangt ook niet vóór de auto hè, om die auto vooruit te slepen.
Maar de kracht waarmee de caravan aan de auto trekt is dat een voorwaartste of tegenwaartse kracht en welke richting op?
Mats plaatste:
De kracht waarmee de caravan aan de auto trekt, is ...//..

(http://www.schoolphysics.co.uk)
Fres = F1 + F2 + F3 + .......
vertaald naar jouw geval:
Fres = Fstuw + Flucht en rol + Fcaravan
Fres = 0 N
Fstuw = 1200 N
Fcaravan = -200 N (min, want werkt tegen)
ingevuld:
0 = 1200 + Flucht en rol + (-200)
los op.
F lucht en rol is dan gelijk aan -1000 N
Moet dat minnetje er echt voor, of mag je ook 1000 N opschrijven?
En hoe los ik B dan op, want de 1e wet van Newton geldt hier niet
Mats plaatste:
De chauffeur geeft nu meer gas. Op dat moment krijgen de auto en caravan een versnelling van 0,60 m/s2. Bereken de stuwkracht die de motor hiervoor minimaal moet leveren.
hoe los ik B dan op, want de 1e wet van Newton geldt hier niet
hoezo niet?
De eerste wet van Newton: de traagheidswet
Een voorwerp waarop geen resulterende kracht werkt, is in rust of beweegt zich rechtlijnig met constante snelheid voort.
Een voorwerp waarop WEL resulterende kracht werkt, blijft niet in rust of met constante snelheid voortbewegen en zal dus versnellen
Dat is diezelfde wet hoor, met die fameuze formule :
Alleen is a nu niet meer nul en F dus ook niet meer.
en dat is fijn, want m en a ken je, en die F moet je berekenen
En is m dan de massa van zowel de caravan als de auto bij elkaar opgeteld?
Mats plaatste:
Moet ik eerst Fres berekenen met Fres=m . a ??Mats plaatste:
En is m dan de massa van zowel de caravan als de auto bij elkaar opgeteld?a=0,60
Fres=1850.0,60=1110 N
Dus Fstuw=1110 N
Klopt dit?
De chauffeur geeft nu meer gas. Op dat moment krijgen de auto en caravan een versnelling van 0,60 m/s2.
Bereken de stuwkracht die de motor hiervoor minimaal moet leveren.
Vervolgens houdt de chauffeur het gaspedaal in dezelfde stand, de stuwkracht blijft gelijk. Toch wordt de versnelling steeds kleiner totdat de versnelling uiteindelijk 0 m/s2 is.
c Leg uit wat er met de rolweerstandskracht, de luchtweerstandskracht en de resulterende kracht op de auto gebeurt tijdens dit gedeelte van de rit.
Frol: wordt kleiner??
F lucht: wordt steeds kleiner omdat er geen versnelling is
Fres: wordt kleiner omdat er geen versnelling meer is
klopt dit ? ^^^^
Mats plaatste:
Fres: wordt kleiner omdat er geen versnelling meer isDe stuwkracht blijft op dat hogere niveau van 2310 N, waarvan aanvankelijk 1110 N resulterende kracht in voorwaartse richting. De auto gaat intussen sneller en sneller rijden.
- wat gebeurt door die groter wordende snelheid met de luchtweerstand?
- wat gebeurt door die groter wordende snelheid met de rolweerstand?
- wat gebeurt door die groter wordende snelheid met de kracht die de caravan op de auto uitoefent ( dat is ook alleen maar de lucht- en rolweerstand op de caravan hoor)
- met Fres
- en dus met de versnelling,
- en dus met de snelheid op den duur?
Frol wordt dan ook groter: immers, hoe sneller je beweegt des te meer rolweerstand er op de wielen van de auto werkt
Fcaravan wordt ook groter
En dan kun je concluderen dat Fres ook groter wordt
Flucht wordt dan steeds groter omdat je versnelt
Frol wordt dan ook groter: immers, hoe sneller je beweegt des te meer rolweerstand er op de wielen van de auto werkt
Fcaravan wordt ook groter
En dan kun je concluderen dat Fres ook groter wordt
Even over dat Frol nogmaals hoe kan ik het dan beter formuleren?
Mats plaatste:
Even over dat Frol nogmaals hoe kan ik het dan beter formuleren?Onthoud voor jezelf, voor de rest van je leven, en voor alles wat je onderneemt:
"In theory, there is no difference between theory and practice. In practice, there is. "
De werkelijkheid van rolweerstand is heel anders dan de vereenvoudiging die je in schoolboekjes leest. Maar maak je daar nu nog maar niet moe over. Krachtensituaties beredeneren vind je al moeilijk genoeg zo te zien zonder per se naar de naadjes van de kousen te gaan.
dat is 'ie ook niet, en dat zei ik je al:
Jan van de Velde plaatste:
Die komt dus bovenop de motorkracht die je al eerder berekende en die alleen nodig was om bij constante snelheid de tegenkrachten te overwinnen.Groet, Jan