Led lampjes met weerstanden in parallel
Timo stelde deze vraag op 01 mei 2016 om 20:13.- Ik heb een vraag over ledlampjes verbinden aan een moederboard in paralel met weerstanden.
- De batterij is 3.65 Volt en de led lampjes 3.4 volt. Ik heb dus weerstanden nodig.
- Ik wil graag weten waar en welke ik moet gebruiken met de berekening.
- Op de afbeelding zie je wat waar verbonden wordt (op een ps4 controller)
- Dit wil ik heel graag doen en er geld mee verdienen, dus kunt u mij alsjeblieft helpen?
Reacties
Jan van de Velde
op
01 mei 2016 om 20:27
Theo de Klerk
op
01 mei 2016 om 20:30
Als je 3.65 V krijgt en maar 3.4 V nodig hebt, dan zul je via een seriële weerstand 0.25 V alvast moeten dalen. U=IR dus hoe groot die weerstand moet zijn hangt af van de stroom die door de parallelle (2x dubbel-L) verbindingen gaat: I = 3.4/Rvervanging_parallel. Aannemend dat deze weerstand berekend kan worden uit alle LED lamp weerstanden, kun je verder...
Timo
op
01 mei 2016 om 20:48
Theo de Klerk plaatste:
Als je 3.65 V krijgt en maar 3.4 V nodig hebt, dan zul je via een seriële weerstand 0.25 V alvast moeten dalen. U=IR dus hoe groot die weerstand moet zijn hangt af van de stroom die door de parallelle (2x dubbel-L) verbindingen gaat: I = 3.4/Rvervanging_parallel. Aannemend dat deze weerstand berekend kan worden uit alle LED lamp weerstanden, kun je verder...
Theo de Klerk
op
01 mei 2016 om 20:54
Nee, de eigenschap van parallel is nu net dat langs welke aftakking je ook gaat, de spanningsval (uitgedrukt in volt) hetzelfde is.
Vergelijk een waterstroom naar beneden: als het water splitst door een rots of eilandje, en later weer samenkomt dan zijn beide stromen evenveel gedaald (in spanning afgenomen).
Ik denk dat je in de war bent met de stroomsterkte: die verdeelt zich over beide takken (water splitst in hoeveelheid langs elke zijtak) maar komt later weer als totaal stroom samen.
Vergelijk een waterstroom naar beneden: als het water splitst door een rots of eilandje, en later weer samenkomt dan zijn beide stromen evenveel gedaald (in spanning afgenomen).
Ik denk dat je in de war bent met de stroomsterkte: die verdeelt zich over beide takken (water splitst in hoeveelheid langs elke zijtak) maar komt later weer als totaal stroom samen.
Timo
op
01 mei 2016 om 22:02
Theo de Klerk plaatste:
Nee, de eigenschap van parallel is nu net dat langs welke aftakking je ook gaat, de spanningsval (uitgedrukt in volt) hetzelfde is.Vergelijk een waterstroom naar beneden: als het water splitst door een rots of eilandje, en later weer sanenkomt dan zijn beide stromen evenveel gedaald (in spanning afgenomen).
Ik denk dat je in de war bent met de stroomsterkte: die verdeelt zich over beide takken (water splitst in hoeveelheid langs elke zijtak) maar komt later weer als totaal stroom samen.
Heb ik dan voor elk Led lampje een 2.5 volt weerstandje nodig?
Jan van de Velde
op
01 mei 2016 om 22:24
Er bestaan geen "2,5 volts" weerstandjes. Je hebt duidelijk nog een paar basale lessen natuurkunde elektriciteit nodig voordat je dit zelf zou kunnen berekenen.
De voorschakelweerstanden dienen ervoor te zorgen dat de stroomsterkte door de LED niet te groot wordt.
Zoek om te beginnen even uit welke stroomsterkte de LEDs die je op het oog hebt nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld 10 milliampère zijn, maar ook meer. De benodigde spanning ken je al.
Voer dat in in een online-calculatortje zoals in mijn bericht hierboven van 20:27 en je weet hoeveel weerstand je nodig hebt in serie met elk LEDje.
De voorschakelweerstanden dienen ervoor te zorgen dat de stroomsterkte door de LED niet te groot wordt.
Zoek om te beginnen even uit welke stroomsterkte de LEDs die je op het oog hebt nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld 10 milliampère zijn, maar ook meer. De benodigde spanning ken je al.
Voer dat in in een online-calculatortje zoals in mijn bericht hierboven van 20:27 en je weet hoeveel weerstand je nodig hebt in serie met elk LEDje.
Timo
op
01 mei 2016 om 22:30
Jan van de Velde plaatste:
Er bestaan geen "2,5 volts" weerstandjes. Je hebt duidelijk nog een paar basale lessen natuurkunde elektriciteit nodig voordat je dit zelf zou kunnen berekenen.De voorschakelweerstanden dienen ervoor te zorgen dat de stroomsterkte door de LED niet te groot wordt.
Zoek om te beginnen even uit welke stroomsterkte de LEDs die je op het oog hebt nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld 10 milliampère zijn, maar ook meer. De benodigde spanning ken je al.
Voer dat in in een online-calculatortje zoals in mijn bericht hierboven van 20:27 en je weet hoeveel weerstand je nodig hebt in serie met elk LEDje.

Timo
op
01 mei 2016 om 22:37
Timo plaatste:
Jan van de Velde plaatste:
Er bestaan geen "2,5 volts" weerstandjes. Je hebt duidelijk nog een paar basale lessen natuurkunde elektriciteit nodig voordat je dit zelf zou kunnen berekenen.De voorschakelweerstanden dienen ervoor te zorgen dat de stroomsterkte door de LED niet te groot wordt.
Zoek om te beginnen even uit welke stroomsterkte de LEDs die je op het oog hebt nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld 10 milliampère zijn, maar ook meer. De benodigde spanning ken je al.
Voer dat in in een online-calculatortje zoals in mijn bericht hierboven van 20:27 en je weet hoeveel weerstand je nodig hebt in serie met elk LEDje.

Timo
op
01 mei 2016 om 22:44
Ik heb 220 Ohm weerstandje (rood rood bruin) nodig als ik het goed begrijp?
Alleen moet dan bij elk positief draadje in de eerste foto die ik stuurde?
Dus bij elk lampje een weerstandje van 220 Ohm?
Bij sommige stukjes komen 2 positieve draadjes samen tot 1 en gaan naar een positief punt op het moederboard. Kan daar dan ook een 220 Ohm weerstand en zijn dan allebij de lampjes goed?
Mvg Timo
Alleen moet dan bij elk positief draadje in de eerste foto die ik stuurde?
Dus bij elk lampje een weerstandje van 220 Ohm?
Bij sommige stukjes komen 2 positieve draadjes samen tot 1 en gaan naar een positief punt op het moederboard. Kan daar dan ook een 220 Ohm weerstand en zijn dan allebij de lampjes goed?
Mvg Timo
Jan van de Velde
op
01 mei 2016 om 22:46
ik zou om te beginnen eens "1" invullen bij het aantal leds dat je in serie zet.
Met 0 leds gaat die calculator begrijpelijk raar doen.
Met 0 leds gaat die calculator begrijpelijk raar doen.
Timo
op
01 mei 2016 om 22:50
Jan van de Velde plaatste:
ik zou om te beginnen eens "1" invullen bij het aantal leds dat je in serie zet.Met 0 leds gaat die calculator begrijpelijk raar doen.
Jan van de Velde
op
01 mei 2016 om 23:02
We zijn er

Timo
op
01 mei 2016 om 23:05
Jan van de Velde plaatste:
We zijn er
Kan het ook op een moment waar ze samenkomen bij een positief punt op het moederboard?
En elk lampje moet dus een weerstandje in het positieve draadje hebben?
Bedankt voor alle moeite alvast!
Theo de Klerk
op
01 mei 2016 om 23:31
Of 1 weerstand maar dan kleiner voordat je de aftakking maakt.
Bijv 4 takken met elk 15 Ω doet in elke tak de spanning dalen met U=IR=15.I maar dat effect bereik je ook door 1 weerstand van 15/4 Ω voordat je splitsing komt. Ongesplitst zal de stroomsterkte 4x groter zijn (met 1 LED in elke afsplitsing en alle LEDs identiek) en de spaningsval is dan hetzelfde: U = 4I x (15/4) = 15.I
Bijv 4 takken met elk 15 Ω doet in elke tak de spanning dalen met U=IR=15.I maar dat effect bereik je ook door 1 weerstand van 15/4 Ω voordat je splitsing komt. Ongesplitst zal de stroomsterkte 4x groter zijn (met 1 LED in elke afsplitsing en alle LEDs identiek) en de spaningsval is dan hetzelfde: U = 4I x (15/4) = 15.I
Timo
op
01 mei 2016 om 23:35
Maar ik kan ook voor elk Led lampje een weerstandje van 15 Ohm plaatsen?
Theo de Klerk
op
01 mei 2016 om 23:41
Ja - als die in aparte parallelle paden zitten.
Timo
op
01 mei 2016 om 23:43
Theo de Klerk plaatste:
Ja - als die in aparte parallelle paden zittrn.
Jan van de Velde
op
01 mei 2016 om 23:55
Timo plaatste:
Maar ik kan ook voor elk Led lampje een weerstandje van 15 Ohm plaatsen?
Timo
op
01 mei 2016 om 23:57
Jan van de Velde plaatste:
Timo plaatste:
Maar ik kan ook voor elk Led lampje een weerstandje van 15 Ohm plaatsen?
Jan van de Velde
op
02 mei 2016 om 00:00
LED's.
maar ook de duurdere maken alleen dat risico kleiner, nooit geheel afwezig.
maar ook de duurdere maken alleen dat risico kleiner, nooit geheel afwezig.
Timo
op
02 mei 2016 om 00:03
Jan van de Velde plaatste:
LED's.maar ook de duurdere maken alleen dat risico kleiner, nooit geheel afwezig.
Jan van de Velde
op
02 mei 2016 om 00:18
succes met je project.
Als het veel oplevert, deze site kan altijd wel wat sponsoring gebruiken
Als het veel oplevert, deze site kan altijd wel wat sponsoring gebruiken

Timo
op
02 mei 2016 om 07:45
Jan van de Velde plaatste:
succes met je project.Als het veel oplevert, deze site kan altijd wel wat sponsoring gebruiken

Ik had nog een allerlaatste vraag, kan ik niet beter een weerstandje van 16 Ohm ( of 14, dat weet ik niet) gebruiken, zodat er nog minder volt naartoe gaat en hij minder kans heeft op doorbranden? Moet ik dan een lagere Ohm weerstand nemen of een hogere?
Timo
op
02 mei 2016 om 07:54
Wat betekend de torelantie en de belastbaarheid in eenvoudige taal?
Moet ik daarbij ook ergens op letten?
Moet ik daarbij ook ergens op letten?
Theo de Klerk
op
02 mei 2016 om 08:26
Ik krijg de indruk dat je aan iets gaat beginnen waar je helemaal geen inzicht in hebt. Dan kan alsnog van alles misgaan.
Tolerantie = onnauwkeurigheid. Een weerstand van 10 Ω met tolerantie 10% betekent dat in praktijk dd weerstand alles kan zijn tussen 9 en 11 ohm.
In het productieproces heeft men niet de dure tijd genomen het exact uit te vinden.
Belastbaarheid geeft aan tot waar een onderdeel "belast" kan worden voor het stuk gaat. Bij elektronische componenten betekent dat welke maximale spanning/stroom/vermogen nog net toelaatbaar is.
Tolerantie = onnauwkeurigheid. Een weerstand van 10 Ω met tolerantie 10% betekent dat in praktijk dd weerstand alles kan zijn tussen 9 en 11 ohm.
In het productieproces heeft men niet de dure tijd genomen het exact uit te vinden.
Belastbaarheid geeft aan tot waar een onderdeel "belast" kan worden voor het stuk gaat. Bij elektronische componenten betekent dat welke maximale spanning/stroom/vermogen nog net toelaatbaar is.
Jan van de Velde
op
02 mei 2016 om 08:58
Timo plaatste:
kan ik niet beter een weerstandje van 16 Ohm ( of 14, dat weet ik niet) gebruiken, zodat er nog minder volt naartoe gaatWe berekenden al 12,5 Ω en nemen al, voor de zekerheid, een grotere weerstand dan dat (15 Ω) . Bovendien zijn weerstandjes niet in álle mogelijke waarden te koop. Welke waarden wél bestaan stond netjes in rood vermeld onder die calculator:
Timo
op
02 mei 2016 om 15:10
Oke, bedankt, en kan ik dan beter een led lampje kopen met een belastbaarheid van 1/2 of 1/4 watt?
Jan van de Velde
op
02 mei 2016 om 16:06
Tja, hoe fel wil je het hebben?
En afhankelijk van wat je kiest moet je dan de calculator weer even opnieuw aan het werk zetten, want een hogere "belastbaarheid" betekent ook een grotere nodige stroomsterkte.
En afhankelijk van wat je kiest moet je dan de calculator weer even opnieuw aan het werk zetten, want een hogere "belastbaarheid" betekent ook een grotere nodige stroomsterkte.
Timo
op
02 mei 2016 om 18:54
dus met een 3.65 volt batterij ver spreid over een moederboard, welke kan ik dan het beste nemen? Ze moeten ze vel mogelijk. 1/2 of 1/4 watt?
Jan van de Velde
op
02 mei 2016 om 20:03
Die vraag kunnen wij niet voor je beantwoorden, toch zeker niet als de helft van je vraag onbegrijpelijk is:
??huh??
Wil je ze feller dan pak je een groter vermogen, en ½ W is meer dan ¼ W. Zolang je maar zorgt dat ze qua doorlaatspanning redelijk ruim onder je 3,65 V voedingsspanning blijven.
Timo plaatste:
Ze moeten ze vel mogelijk.Wil je ze feller dan pak je een groter vermogen, en ½ W is meer dan ¼ W. Zolang je maar zorgt dat ze qua doorlaatspanning redelijk ruim onder je 3,65 V voedingsspanning blijven.