Harmonische trilling
Modelleren stelde deze vraag op 04 december 2015 om 13:59. Hallo,
Wij moeten een harmonische trilling maken waarbij we alleen de veerconstante en massa hebben. Nu moeten wij hiermee werken in Coach, en de uitwijking berekenen. Wij hebben geen idee hoe wij de uitwijking moeten berekenen, ZONDER de sinus te gebruiken en zonder verdere gegevens. Misschien kan iemand ons hierbij helpen?
Daarnaast vragen wij ons af wat de wiskundige relatie is tussen v(t) en u(t) bij een harmonische trilling. Wij weten dat wanneer u = max. dan v=0, wat wordt er dan bedoeld met wiskundige relatie?
Reacties
Met F = - Cu kun je al een eind komen voor je model.
Stel dat je uitgaat van een beginuitwijking u0.
Dan weet je dat er een kracht is die een versnelling geeft: a = F/m = - C.u/m
De verandering van de snelhid die in een modelleer-interval dt wordt opgebouwd is dv := a.dt En dat geeft een beginsnelheid in het volgende tijdsinterval van v := v + dv . En dat weer een afgelegde weg (uitwijking) van du := v.dt en u := u + du
En zo reken je van interval naar interval. Eigenlijk is het veel simpeler (maar grover) dan de wiskundige sinusfunctie die in het ideale geval gebruikt wordt. Zo gauw echter verstoringen komen als wrijving, extra krachten enz dan is die sinusfunctie niet meer geldig en kun je met modelleren veel betere resultaten berekenen.
De relatie tussen u en v is al gegeven: u := u + du, du := v .dt, v := v + dv, dv := a.dt
De "wiskundige relatie" zie ik zo snel niet behalve dat voor elke (wiskundige) functie geldt dat als die maximaal is (zoals u) dat dan de raaklijn (of snelheid) (du/dt) gelijk is aan nul.
Wij hadden ook nog een andere vraag; Hoe kun je de snelheid afleiden van de uitwijking?
Alvast bedankt!
Modelleren plaatste:
Wij hadden ook nog een andere vraag; Hoe kun je de snelheid afleiden van de uitwijking?Bezien over een klein tijdstapje berekent je model aan de hand van een bekende beginsituatie met behulp van een aantal bekende factoren de eindsituatie na dat tijdstapje, en gerbuikt die eindsituatie als beginsituatie voor het volgende tijdstapje . De aanname is dat de factoren tijdens dat tijdstapje niet veranderen.
stel jouw blokje begint op tijdstip t=0 met een snelheid naar onder. Op je blokje werken een zwaartekracht, en ook een veerkracht (die steeds verandert en wat voor berekeningen dus een probleem oplevert).
Dat probleem ga je omzeilen door alleen maar te meten tot t= 0,01 s, want dan beweegt je blokje maar een heel klein stukje en dus verandert de uitwijking nauwelijks en dus verandert de veerkracht nauwelijks.
Je model gaat nu uit van een beginsnelheid en een beginuitwijking, en berekent (met heel eenvoudige basisformules)
- de daarbij behorende veerkracht,
- aan de hand van zwaartekracht en veerkracht de nettokracht gedurende dat stapje,
- aan de hand van die nettokracht en massa de versnelling
- aan de hand van beginsnelheid en lengte van de tijdstap en versnelling de eindsnelheid (aan het eind van dat tijdstapje)
- en aan de hand van gemiddelde snelheid en tijd de einduitwijking.
Maar dus NERGENS gaan we een snelheid "afleiden" uit een uitwijking of wat ook, er ontstaat dus nergens een formule als "snelheid = (algebra) x uitwijking" . Maar je zou je model wel in elke tijdstap uitwijking en snelheid kunnen laten rapporteren, en dat in een grafiekje tegen elkaar uit laten zetten.
Groet, Jan
Dankuwel.
Een andere vraag van mij was:
Als je bijv. 2 stemvorken of iets dergelijks in COACH wil zetten, hoe doe je dat dan, gewoon 2x een verschillende massa erin zetten? Dit heeft te maken met zweving.
Alvast bedankt!
om een antwoord op zo'n vraag te bedenken moet je jezelf voorstellen dat je de grafieken van twee golven kent. Wat moet jij met die golven doen om de resulterende golf te tekenen?
en wat zal jouw model dus moeten doen?
groet, Jan
Dank voor uw antwoord.
Het klopt dat je ze bij elkaar op moet tellen, maar hoe doe je dat? Wat pas je dan aan in je modelvenster?
Waarom is het trouwens zo dat de periode van u(t), a(t) en v(t) gelijk moeten zijn?
a(t) = dv(t)/dt en v(t) = du(t)/dt ofwel ze zijn afgeleiden naar de tijd van elkaar.
En aangezien u(t) een sinusfunctie is, is snelheid v = du/dt een cosinusfunctie en versnelling a = dv/dt weer een (minus)sinusfunctie. Allemaal functies met een zelfde periode T of frequentie 1/T
Modelleren plaatste:
Waarom is het trouwens zo dat de periode van u(t), a(t) en v(t) gelijk moeten zijn?Ben je eigenlijk wel een model aan het schrijven? Of ben je formules aan het ontwikkelen? Dat zijn namelijk twee heel verschillende dingen. Geef je letterlijke opdracht eens?
Groet, Jan
Wij zijn wel degelijk bezig met het schrijven van een model, maar hiernaast moeten wij ook nog enkele andere vragen beantwoorden, vandaar.
Wij vinden dit zelf best lastig. Wat wij ons verder nog afvragen is hoe we een verband tussen het relatieve frequentieverschil van beide trillingen kunnen onderzoeken. Heeft u enig idee?
Alvast bedankt!
Modelleren plaatste:
Wij zijn wel degelijk bezig met het schrijven van een model, maar hiernaast moeten wij ook nog enkele andere vragen beantwoorden,Want je kunt je model een u/t grafiek laten tekenen, een a/t grafiek en een v/t grafiek, en dan zie je dat de periodes van alledrie die grafieken even groot zijn.
Modelleren plaatste:
Wat wij ons verder nog afvragen is hoe we een verband tussen het relatieve frequentieverschil van beide trillingen kunnen onderzoeken.Heeft iemand misschien enig idee?
Modelleren plaatste:
frequentieverschil van beide trillingen EN wat je ziet.Hieronder een voorbeeldje van twee trillingen met een verschil van 20 Hz. Wat valt je op aan de "uitvoer", dwz de onderste grafiek die beide trillingen "optelt" tot één totale trilling? Zoiets als die onderste grafiek zou jouw model ook moeten kunnen produceren
Ik ben overigens nog steeds niet mee met dat "relatieve" van dat frequentieverschil. Relatief aan wat?
En vanwege dat soort dingen vraag ik ook al bij herhaling om de LETTERLIJKE opdracht. Dat kan allicht een hoop communicatieproblemen / onduidelijkheden, en dus jullie en ons een berg tijd schelen.
Groet, Jan