ihkv de tour de france is er een discussie bij mij op het werk ontstaan over heuvelop fietsen.
Ik beweer dat het stijgingspercentage niet van toepassing is op de te verichten arbeid op een te fietsen stuk als het aantal hoogtemeters ( dus het aantal meters wat verticaal omhooggeklommen is) gelijk blijft. voorbeeld
a h= 200m afgelegde weg =2294m hoek is 5° of b h = 200 afgelegde weg = 1151 hoek = 10°
rolweerstand van de banden mag wat mij betreft buiten beschouwing blijven maar als iemand dit mee wil nemen mag dit van mij eigenlijk wil ik dus weten hoeveel arbeid men bij beide beklimmingen moet verrichten :)
Reacties
jarie
op
13 juli 2005 om 12:27
als ik niet alle benodigde gegevens vermeld heb ( wat ongetwijfeld zo is want natuurkunde is alweer erg lng geleden) dan moet je maar wat aannames doen.
Marleen
op
13 juli 2005 om 19:59
Als je de wrijvingskracht verwaarloost, moet je inderdaad alleen energie leveren om hoog te komen. Er geldt dan dat E=m.g.h.
Als je wel wrijving hebt telt ook de lengte van de weg en je snelheid mee. Over het algemeen geldt dat luchtweerstand=c·snelheid² (c is een constante) en rolweerstand = c·Fz·cos(hellingshoek)
De arbeid die je dan moet verrichten is kracht·afstand, en als je een kleinere hoek hebt, heb je een grotere afstand en is de arbeid groter. Dat dit niet is wat je voelt, komt omdat je bij een kleinere helling per meter die je aflegt, veel minder stijgt.