hohmannbanen
Herman stelde deze vraag op 12 augustus 2012 om 15:07.De snelheid die een raket krijgt bij injectie in de lanceerbaan wordt van de baansnelheid van de aarde afgetrokken om naar Venus te kunnen vliegen.
De snelheid om in de hohmannbaan (27.2 km/s) te komen is dus lager dan de baansnelheid van de aarde(29.8 km/s).
Wat is de verklaring (zonder berekeningen)?
Als je de raket lanceert vanaf de aarde en ontsnapt aan de zwaartekracht van de aarde, dan neemt de snelheid tov de aarde af tot 2.6 km /s. (hyperbool) Hoe kan de de snelheid van de raket tov zon om in de hohmannbaan te komen dan oplopen tot 27.2 km/s?
Reacties
Dit heeft m.i. alles te maken van de verschillende referentie frames waarin metingen worden gedaan. Een raket wordt ook in de draairichting van de aarde weggeschoten zodat hij die draaisnelheid alvast "cadeau" krijgt.
Hoe groot de baansnelheid wordt van een raket in een baan om de aarde hangt af hoe hij om die aarde heendraait. Zelfde richting (antikloksgewijs) of niet. En waar de raket wordt gestart: op moment dat de raket "achteruit" beweegt tov de aardbeweging of juist in dezelfde richting.
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Hohmann_transfer_orbit
De ESA heeft een Venus Express ooit gelanceerd met koersdata op http://sci.esa.int/science-e/www/area/index.cfm?fareaid=64
Ik heb een paar vragen over de lancering v/e satelliet naar Venus vanaf de aarde.
1. Waarom wordt gelanceerd van de door de zon beschenen zijde van de aarde?
2. De satelliet wordt meestal eerst in een parkeerbaan om de aarde gebracht.
Om in de transferbaan te komen moet aan de aantrekkingskracht van de aarde worden ontsnapt. De satelliet komt in een glijvlucht van 2.6 km/s. Waarom is dit een tov de aarde een hyperbool?
3. Waarom is de snelheid van de satelliet om in de Hohmanbaan te komen kleiner dan de baansnelheid van de aarde?
Dag Herman,
Je vragen lijken hier wel erg op "u vraagt en wij draaien".
Launch trajectories zijn voor maar weinigen dagelijkse kost, en de cursus die jij ongetwijfeld voor je hebt liggen zal vele malen meer informatie bevatten dan ik bijvoorbeeld uit mijn blote hoofd weet.
Het zou dan ook fijn zijn, en waarschijnlijk ook productief, als je er meer een discussie van maakt waarin je in ieder geval inbrengt wat je er al van weet, zodat wij ook wat efficiënter op zoek kunnen gaan.
Groet, Jan
>1. Waarom wordt gelanceerd van de door de zon beschenen zijde van de aarde?
Een transfer baan is een elliptische baan met voor Venus een perihelium op de Venus-baan en een aphelium op de aardbaan. Perihelium is het punt van de ellips het dichtst bij de zon en aphelium ligt daar tegenover, het verst verwijderd van de zon.
Om vanuit een cirkelbaan om de aarde in zo'n elliptische baan te komen moet je in het aphelium komen van de ellips. Dus nog verder van de aarde af. Als je in de aardrotatierichting vliegt dan is de enige manier om dit te bereiken door in de "nieuwe maan" positie tussen aarde en zon in, de raket te starten (massa te verliezen) en daarmee een hogere snelheid te krijgen die in een hogere baan komt. De richting van de raket in deze "nieuwe maan" positie is tegengesteld aan de baanrichting van de aarde rondom de zon: ten opzichte van de snelheid van de Aarde in zijn baan rondom de Zon remt de raket dus af. Bij een lagere snelheid hoort een kleinere baan rondom de Zon: de raket zal naar een positie binnen de aardbaan bewegen.
Aanvankelijk draait de raket nog rondom de aarde. Maar eenmaal in het apogeum (=verst van de aarde) van zijn baan aangekomen is dit punt het aphelium van de baan die dichter bij de zon komt. En zo kom je in een transferbaan naar Venus. Waar je in het perihelium weer corrigeert zodat je netjes in de (bijna ronde) Venusbaan gaat draaien. Tegelijk reken je even uit wanneer Venus ook op die positie is zodat je elkaar niet mist. Dat bepaalt je "transfer window"
(uit: Handbook for pilots of Thunderbird 3")