doorsnede van een draad

Louisa stelde deze vraag op 27 juli 2011 om 11:55.

Bereken de weerstand van 200 m koperdraad met een diameter van 0,2mm.

p= specifieke weerstand 0,0175

 Het punt is dat het antwoord volgens het boek 1,1 ohm moet zijn.

Mijn antwoord: 17.5ohm

berekening:

R =(lxp)/A=(200*0,0175)/0,2=17.5

 Waarschijnlijk ligt het eraan dat diameter en doorsnede niet hetzelfde is...

Reacties

Jan op 27 juli 2011 om 12:32

Louisa Hegeman, 27 jul 2011

 Waarschijnlijk ligt het eraan dat diameter en doorsnede niet hetzelfde is...

Dag Louisa,

Die zijn inderdaad niet hetzelfde. Met doorsnede wordt het oppervlak bedoeld dat je ziet als je de draad doorsnijdt.



En dat is dus een cirkel met een diameter van 0,2 mm.

Probeer eens?

Groet, Jan

Louisa op 27 juli 2011 om 13:30

Ik was inmiddels wel wat verder maar ik kom uit op 111,45:

 Oppervlakte cirkel (doorsnede) = pi x straal x straal

 =3.14*0.1mm*0.1mm=0,0314

R =(lxp)/A=(200*0,0175)/0,0314=111,465ohm

Boek zegt 1.1 ohm...dus ergens moet ik schuiven met de komma. Maar weer???

 

Theo op 27 juli 2011 om 13:48

Je berekent de oppervlakte in mm2.  Voor welke lengte-eenheid is de soortelijke weerstand gegeven?

Lourens op 12 januari 2017 om 20:56
Een draad heeft een lengte van 15cm en een doorsnede van 0,05 vierkante mm. de weerstand van deze draad is 0,318 ohm.   Nu moet ik dus bepalen van welk materiaal de draad gemaakt is maar ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit moet doen?
Jan van de Velde op 12 januari 2017 om 21:01
dag Lourens,

Je kunt met die gegevens de soortelijke weerstand berekenen, en dan eens in je BINAS gaan zoeken naar een materiaal met die soortelijke weerstand.

Groet, Jan
Theo de Klerk op 12 januari 2017 om 21:16
Waarbij R = ρ L/A    L = lengte in m, A = doorsnee in m2, ρ soortelijke weerstand van het materiaal (in Ωm)
Moet je natuurlijk wel de formule herschrijven tot ρ = ...
Eline op 23 oktober 2017 om 21:54
Hallo,

ik had een vraagje. Wat is de formule van het bereknen van de lengte van de draad, want ik weet alleen hoe je de soortelijke weerstand kan berekenen maar weet nii hoe om te zetten. 

Misschien l= ρxR/A
Is dat goed?
Theo de Klerk op 23 oktober 2017 om 22:24
Nee.
Dit soort omzettingen moet je echt met 2e klas wiskunde voor elkaar kunnen krijgen. Vaak via de "balansmethode". D.w.z. je doet aan beide kanten van het = teken (is niet voor niets "is gelijk") hetzelfde.
Dus als je L apart wilt zetten uit R = ρL/A  dan moet je rechts afraken van de aanwezige ρ/A . Hoe doe je dat? Doe dan hetzelfde bij de R aan de linkerkant.
Eline op 23 oktober 2017 om 22:30
Ik snap het niet helemaal, maar is het dan L= ρxA/R
Theo de Klerk op 23 oktober 2017 om 23:09
Nee.
Maar in plaats van een beetje lukraak te gaan gokken, probeer het eens wiskundig (algebraisch) op te lossen (en pak zo nodig je oude wiskundeboeken er eens bij! of volg deze mini-cursus https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/93336-microcursus-formules-herschrijven-vergelijkingen-oplossen/ )

Stap 1:  Wat moet je doen om R = ρL/A  om te vormen zodat er = ρL staat aan de rechterkant?
Stap 2: wat moet je dan aan de linkerkant doen met R om te zorgen dat het "=" teken geldig blijft?

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft zeventien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)