Koffer op helling
Elisa stelde deze vraag op 29 maart 2011 om 22:58.Een 50 kg zware koffer wordt over een afstand van 6 m op een helling van 30 graden met een constante snelheid verplaatst door een constante horizontale kracht. De wrijvingscoefficient tussen de koffer en de helling is 0,20.
Bereken de arbeid geleverd door:
a)De aangewende kracht
b)Het gewicht van de koffer
Allereerst de zwaartekracht: Fz=m*g -> 50*9,81=490,5N.
De normaalracht compenseert de y component van de zwaartekracht Fzy. Fzy=cos30*490,5=424,79N.
Dus Fwrijving=μw*Fn -> 0,20*424,79=85N.
De x component van de zwaartekracht, Fzx=cos60*490,5=245,25N.
Aangezien de trekkracht horizontaal gericht staat, moet deze nog worden ontbonden in x(langs helling) en y (volgens Fzy) richting. De trekkracht langs de helling omhoog, Ftrekx compenseert de Fw en de Fzx.
Daar de som van de krachten in x richting nul is, omdat de snelheid constant is, geldt: -Fzx-Fw+Ftrek=0. Dus Ftrekx=245,25+85=330,2N.
Nu denk ik dat je Ftrek kan berekenen mbv Stelling van Pythagoras: Ftrek=√(Ftrekx2+Ftreky2), maar ik snap niet hoe je aan Ftrek y komt... Deze is toch niet gelijk aan Fzy, ookal heeft deze dezelfde richting?? Of is mijn hele beredenering fout?
Dan:
Ftrek=√(330,222+Ftreky2)=
W=FscosΘ -> W=Ftrek*6cos30=
En moet er rekening worden gehouden met de normaalkracht in x richting?
Ik hoop dat iemand me kan helpen bij deze vraag.
Alavast bedankt voor de hulp!
Reacties
Elisa, 29 mrt 2011
zwaartekracht: Fz=m*g -> 50*9,81=490,5N.
Fzy=cos30*490,5=424,79N.
Fwrijving=μw*Fn -> 0,20*424,79=85N.
Fzx=cos60*490,5=245,25N.
Daar de som van de krachten in x richting nul is, omdat de snelheid constant is, geldt: -Fzx-Fw+Ftrek=0.
De krachtensom langs de helling (de X-as) is inderdaad nul, maar dat betekent dat trekkracht + wrijving naar boven en zwaartekracht naar beneden langs de helling is gericht:
Fw + Ftrek,x + Fzw,x = 0 (vectorieel)
Fw + Ftrek,x - Fzw,x = 0 (grootte)
85 + Ftrek,x - 245,25 = 0
Ftrek,x = 245,25 - 85 = 160,25 N (niet 330N)
Stom van me - de massa gaat naar boven, dus de wrijving is naar beneden gericht. Je berekening is wel goed.
De horizontale Ftrek heeft een component langs de helling die je net berekend hebt. De hoek die Ftrek met Ftrek,x maakt is dezelfde als de helling met de horizontaal: ook 30 graden (in wiskunde soms F-hoeken genoemd vanwege 2 horizontale lijnen gesneden door een schuine. De hoeken bij beide snijpunten zijn dan hetzelfde)
Dus Ftrek,x = Ftrek cos 30°
Hieruit laat Ftrek zich wel berekenen denk ik...
Elisa, 29 mrt 2011
En moet er rekening worden gehouden met de normaalkracht in x richting?
Hoewel alle krachten in het zwaartepunt van de koffer aangrijpen heb ik voor de duidelijkheid de zwaartekracht componenten rood en de trekkrachten blauw getekend. De resulterende wrijvingskrachten groen. De figuur is niet op schaal maar alleen als inventarisatie van krachten bedoeld.
De trekkracht zorgt voor een vertikale component die de koffer in de helling wil trekken. Deze verzet zich door een normaalkracht van gelijke maar tegengestelde grootte. Dat betekent dat ook deze normaalkracht een wrijvingskracht veroorzaakt.
Dat betekent dat de krachtenberekening langs de helling zich uitbreidt:
-Fz,x-Fw,z -Fw,trek+ Ftrek,x= 0
waarbij Fw,trek = μwFN,trek = μw.Ftreksin 30°
Dag Elisa, Theo,
Mijns inziens geldt in de richting loodrecht op de helling Fn=Ftreky+Fzy=Ftrek*sin(30)+Fz*cos(30) of Fn=Ftrek*sin(30)+m*g*cos(30) [#1]
en geldt in de richting evenwijdig aan de helling Fw+Fz*sin(30)=Ftrek*cos(30) [#2]
In deze laatste vergelijking kunnen we Fw vervangen door 0,20*Fn=0,20*[Ftrek*sin(30)+m*g*cos(30)]
Invullen in [#2] levert 0,20*Ftrek*sin(30)+0,20*m*g*cos(30)+m*g*sin(30)=Ftrek*cos(30)
zodat mijns inziens Ftrek=431N en Ftrekx=286N.
Groeten,
Jaap Koole
Mee eens. Je hebt eerst de hele FN bepaald en daaruit Fw (die ik al splitste in bijdragen trek en gewicht) - wel zo overzichtelijk. Toont me weer eens dat antwoorden midden in de nacht niet altijd slim is...
Ik ben eruit, ik had er niet bij stil gestaan dat de normaalkracht alle componenten in y richting compenseert, dus ook Ftrek,y. Bedankt!