wrijvingscoëfficiënt berekenen bij verschillende hellingen

Esmee stelde deze vraag op 14 januari 2011 om 19:34.

hallo,

Ik heb een vraagje over de wrijvingscoëfficiënt bij een voorwerp dat van verschillende hellingen rijdt.

Ik moet de wrijvingscoëfficiënt berekenen bij een karretje met een versnelling van 0,46 m/s² van een helling van 5,1°, en de wrijvingscoëfficiënt van hetzelfde karretje met een versnelling van 1,3 m/s² van een helling van 15,5°.

Ik snap dat de wrijvingscoëfficiënt kleiner moet worden, als de helling groter wordt. Maar met de formule: f = (g x sin α - a) / g x cos α krijg ik in de eerste situatie een wrijvingscoëfficiënt van 0,042 , en in de tweede situatie 0,084. Dit is zelfs het dubbele van de eerste situatie..

Moet ik hier voor α de waarde van de andere scherpe hoek gebruiken? dus in dit geval 84,9° en 79,7°?

Als ik deze getallen invul in de formule krijg ik in de eerste situatie 10,7 en in de tweede situatie 2,9. Hier geldt in elk geval wel dat de wrijvingscoëfficiënt kleiner wordt, als de helling groter wordt...

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is,

groetjes

Reacties

Jan op 14 januari 2011 om 19:50

Esmee, 14 jan 2011

Ik snap dat de wrijvingscoëfficiënt kleiner moet worden, als de helling groter wordt.


Dag Esmee,

Dát is nou juist iets dat ik niet snap, want de wrijvingscoëfficiënt is een stofeigenschap, of beter, een eigenschap van het contactoppervlak tussen twee stoffen. En die hangt niet af van enige hellingshoek

Goed in jouw geval gaat het om de ROLwrijvingscoëfficiënt. Maar ook daar gaat het per saldo over wrijving in lagers en zo, en ook die is NIET afhankelijk van een hellingshoek.

De wrijvingsKRACHT wordt bij karretjes of blokjes op hellingen wél minder met een toenemende helling. Dat komt omdat in de formule voor de wrijvingskracht de normaalkracht is verwerkt, en die neemt af met steilere hellingen.

Kortom, ik vraag me af wat je zoekt en waarom, en vooral waarom je concludeert dat je wrijvingscoëfficiënt verandert.

f = (g x sin α - a) / g x cos α

Ik zie zo gauw de bedoeling van deze formule niet, die zal wel uit een aantal bekendere speciaal voor deze situatie zijn afgeleid. Wat stelt die f voor?

Groet, Jan

Esmee op 14 januari 2011 om 20:55

de precieze vraag is:

Bereken bij de verkregen waarden van de versnelling de bijbehorende waarde van de wrijvingscoëfficiënt.

f staat in deze formule voor de wrijvingscoëfficiënt.

wij hebben uit de formules:

- Fnormaalkracht - Fzwaartekracht x cos α = 0

- Fz x sin α - Fw = m x a

- f(wrijvingscoëfficiënt) = Fmaximalewrijving/Fnormaalkracht

 

moeten afleiden dat: f(wrijvingscoëfficiënt) = (g x sin α - a) / g x cos α.

Ik hoop dat u er iets mee kan! (:

Theo op 14 januari 2011 om 23:51

Met bijgaand plaatje moet je het toch zelf wel kunnen concluderen hoop ik.

Esmee op 15 januari 2011 om 17:36

Ik begrijp het plaatje, maar hoe kom je dan aan de wrijvingscoëfficiënt? kun je die niet uitrekenen? want dat is wel onze opdracht..

Je zou dan nog kunnen zeggen dat de wrijvingscoëfficiënt Fwrijving/Fnormaal is. Maar de Fwrijving weet je niet..

Of moet je de Fwrijving uitrekenen door: Fzwaartekracht x sin α - Fresulterend? In dit geval 9,81 x 0,237 x sin (5,1) - 0,237 x 0,46 (massa x versnelling) = 0,098 N

En dan de normaalkracht = Fz x cos α = 0,237 x 9,81 x cos 5,1 = 2,32N

dan krijf je voor de wrijvingscoëfficiënt Fwrijving/Fnormaal = 0,098/2,32 = 0,042

deze zelfde berekeningen zouden dan voor een helling van 15,5° een wrijvingscoëfficiënt geven van 0,14. Maar, u zegt dat de wrijvingscoëfficiënt constant is, en niet afhankelijk van de helling.. Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom ik dan niet op een goed antwoord uitkom..

 

Theo op 21 januari 2011 om 13:29

Esmee, 15 jan 2011

hoe kom je dan aan de wrijvingscoëfficiënt? kun je die niet uitrekenen? want dat is wel onze opdracht..

Wrijving is vrijwel altijd evenredig met de normaalkracht, zodat men schrijft  Fwr = μ.N  waarbij μ dan de wrijvingscoefficient is.

Nu zijn de Fzwaartekracht sin α  component langs de helling en de wrijvingskracht van de helling evenwijdig maar tegengesteld. De resulterende kracht is dan

Fres = m.a =  Fzwaartekracht sin α  - Fwrijving

De Fzwaartekracht en hoek α ken je. De versnelling a en massa m van het karretje ken je, blijft dus alleen Fwrijving als onbekende over en  die kun je dan uitrekenen. En omdat Fwr = μ.N  waarbij je N kent en F, dan kun je μ uitrekenen.

Een beetje een puzzel, maar als je het tekeningetje neemt en invult daarop wat je weet, dan kun je al snel in de juiste richting van het antwoord worden geleid.

Theo op 21 januari 2011 om 16:23

Esmee, 15 jan 2011

Fwrijving/Fnormaal = 0,098/2,32 = 0,042

deze zelfde berekeningen zouden dan voor een helling van 15,5° een wrijvingscoëfficiënt geven van 0,14.

Maar, u zegt dat de wrijvingscoëfficiënt constant is, en niet afhankelijk van de helling..


Je antwoorden zijn correct.

De wrijvingskracht is evenredig met de normaalkracht en blijkt constant te zijn, ongeacht de hoek. Dat is de constante μ. De wrijvingskracht is echter groter of kleiner afhankelijk van de normaalkracht. En die wijzigt sterk met de hoek. Een vertikale helling (90 graden) geeft een normaalkracht van nul en dus ook nul wrijving (karretje stort langs de wand naar beneden). Maar hoe groter de normaalkracht (kleiner de hoek) des te groter zal de wrijving zijn - altijd gelijk aan μ.N . Zolang dat de zwaartekracht (gewichts)component langs de helling overtreft zal het karretje niet bewegen. Als de helling schuiner wordt, en daarmee N kleiner en gewichtscomponent groter, dan zal op een gegeven moment het karretje gaan bewegen omdat  G sin α > μ.G cos α

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)