Rotor

Okke stelde deze vraag op 15 februari 2005 om 18:40.
Hallo,
Ik ben bezig met een Profiel Werkstuk voor Natuurkunde over (heli)rotors. Ik heb als deelvraag in mijn PWS staan: 'Waarom is het blad van een rotor bij een heli niet gedraaid (over de lengte) maar bij bijvoorbeeld een windwolen of propellor wel?'

Ik heb gelezen dat bij een windmolen/prop de bladen gedraaid zijn zodat de kracht/lift/luchtverplaatsing dan overal gelijk is. (Hoe verder je naar de punt van het blad gaat hoe harder die gaat dus hoe meer luchtverplaatsing hij daar heeft, als je echter het blad 'draaid' dan krijg je overal de zellfde resulterende kracht)

Bij een heli zijn de bladen dus niet gedraaid, zou dit misschien iets met de stabiliteit te maken hebben... omdat dan de kracht aan de zijkant groter is als in het midden zodat je eerder 'recht' blijft?
Iemand een antwoord??:?

Alvast bedankt, Okke

Reacties

Bas op 16 februari 2005 om 23:28
Beste Okke,

De rotor van een helicopter heeft een heel andere functie dan de propeller van een vliegtuig. Een propeller werkt op luchtverplaatsing, de rotor van een helicopter veel meer op "lift" zoals de vleugel van een vliegtuig.

Anders gezegd, bij een helicopterrotor moet de hoeveelheid naar beneden verplaatste lucht zo klein mogelijk zijn . 
google eens op lift/drag ratio. Bij een grotere aanvalshoek als bij een propellor zou er gauw "stall" optreden. 

Omdat een propeller in zijn eigen asrichting beweegt en zo een hoop schijnbare tegenwind krijgt moet de aanvalshoek daar veel groter zijn.

Trouwens, ook in rotorbladen zit een "twist", maar lang niet zo uitgesproken als in een propellerblad.

 Groeten, Bas
Okke op 18 februari 2005 om 12:28
Alvast bedankt! Iemand misschien nog een goede site met achtergrond informatie.
Frodo op 01 september 2005 om 21:24
er is een reden waarom je geen vaste hoek om de lengte as van rotorbladen hebt.er is een overeenkomst tussen de snelheid van een vleugel (in dit geval kun je een rotor blad zien als een vleugel) en de hoeveelheid lift die hij creëert.Hoe meer snelheid, hoe meer lift* Als je een helicopter vooruit laat vliegen, zal (omdat de rotor bladen draaien) het gedeelte waar de bladen naar voor draaien meer lift krijgen (de bladen hebben aan die kant immers meer snelheid Vblad + Vheli) dan aan de andere kant (daar is de snelheid van de bladen Vblad - Vheli) om uiteindelijk te voorkomen dat de heli gaat kantelen (rollen) moeten de bladen elke keer zo gedraaid worden dat beide kanten evenveel lift krijgen.*Lift formuleLift = 1/2rho(luchtdichtheid) V(snelheid)^2 A(oppervlakte)
Frodo op 01 september 2005 om 21:27
als je een gelijke lift overal zou hebben in je blad zo je helicopter te instabiel zijn om hem in de lucht te kunnen houden, alhoewel het tegenwoordig wel zou moeten kunnen met de fly-by-wire die ze in de F-16 enz gebruiken

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)