Formule trillingstijd
Sanne stelde deze vraag op 02 februari 2009 om 18:19.L.S.
Graag wil ik de formule van de trillingstijd bij een massa-veersysteem omzetten van
T= 2 π√(m/C)
naar
C= m/(T/2π)2
kan hier dan nog C= 4Π2 * (m/T2) gemaakt van worden, of is dat niet goed?
Mvg,
Sanne
Reacties
Jan
op
02 februari 2009 om 18:40
Sanne, 2 feb 2009
$$ C= m· (\frac{2 \pi}{T})^2 $$
kan hier dan nog C= 4π2 * (m/T2) gemaakt van worden, of is dat niet goed?
Ja - kwestie van doorrekenen
Groet, Jan
van
T= 2 π √(m/C)
naar
C= m/(T/2π)2
$$ C= m· (\frac{2 \pi}{T})^2 $$
kan hier dan nog C= 4π2 * (m/T2) gemaakt van worden, of is dat niet goed?
Ja - kwestie van doorrekenen
Groet, Jan
Sanne
op
02 februari 2009 om 18:47
Ik had eerst gedaan
wortel (m/c) = T/(2π)
en van daaruit
m/c = (T/2π)2
en dan
C= m/(T/2π)2
die laatste omzetting (dus) C= 4π enz. had ik vanaf deze site, maar die snapte ik niet, maar zie nog steeds niet wat ik fout heb gedaan in mijn tussenberekening.
Mvg,
Sanne
wortel (m/c) = T/(2π)
en van daaruit
m/c = (T/2π)2
en dan
C= m/(T/2π)2
die laatste omzetting (dus) C= 4π enz. had ik vanaf deze site, maar die snapte ik niet, maar zie nog steeds niet wat ik fout heb gedaan in mijn tussenberekening.
Mvg,
Sanne
Jan
op
02 februari 2009 om 20:17
Dag Sanne, ik zat scheef te kijken, dat krijg je met zo'n gebrekkige notatie (niet jouw schuld, ik ben helaas een tikje formuleblind, al zou je het eens met dragmath (de pi-knop onder je berichtvenster) kunnen proberen). Je eerste omwerking was wél correct.
werk je kwadraat uit: (T/2π)²= T²/4π²
dat is een breuk, en m deel je door die breuk:
C= m/ (T²/4π²)
delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde
C= m*(4π²/T²).
En als je dat in een andere volgorde schrijft krijg je de door jou gewenste vorm.
Opgelost?
Groet, Jan
werk je kwadraat uit: (T/2π)²= T²/4π²
dat is een breuk, en m deel je door die breuk:
C= m/ (T²/4π²)
delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde
C= m*(4π²/T²).
En als je dat in een andere volgorde schrijft krijg je de door jou gewenste vorm.
Opgelost?
Groet, Jan
Sanne
op
02 februari 2009 om 21:03
Ja super! Nu snap ik 'm :-)
Ja ik had het knopje met pi idd gezien bij het invoerscherm, alleen werkt dat bij mijn pc niet zo goed volgens mij. Ik krijg nl een pop-up met niks erin, er staat alleen een wit leeg scherm en dan staat er linksonder opslaan en sluiten, maar goed zal wel aan mn computer liggen.
Bedankt voor uw hulp in ieder geval!
Mvg,
Sanne
Ja ik had het knopje met pi idd gezien bij het invoerscherm, alleen werkt dat bij mijn pc niet zo goed volgens mij. Ik krijg nl een pop-up met niks erin, er staat alleen een wit leeg scherm en dan staat er linksonder opslaan en sluiten, maar goed zal wel aan mn computer liggen.
Bedankt voor uw hulp in ieder geval!
Mvg,
Sanne
Iris
op
06 oktober 2014 om 11:04
hoi Jan,
als C= m*(4π²/T²) en T = 2π*.√(m/C)
Is het dan als je m wil berekenen deze formule?
m= C/(4π²/T²)
Groet, Iris
als C= m*(4π²/T²) en T = 2π*.√(m/C)
Is het dan als je m wil berekenen deze formule?
m= C/(4π²/T²)
Groet, Iris
bombarley
op
06 november 2014 om 17:33
dag Iris,
Ja, al snap ik niet waarom je ook die tweede formule erbij vermeldt, er staan hier al twee vormen van dezelfde formule, en je maakt er zo een correcte derde vorm bij.
Ja, al snap ik niet waarom je ook die tweede formule erbij vermeldt, er staan hier al twee vormen van dezelfde formule, en je maakt er zo een correcte derde vorm bij.
Quico
op
18 mei 2016 om 16:51
Hoi Jan,
Waar komt de 4pi vandaan in de formule?
Groetjes, Quico
Waar komt de 4pi vandaan in de formule?
Groetjes, Quico
Jan van de Velde
op
18 mei 2016 om 17:01
Quico van den Berg plaatste:
Waar komt de 4pi vandaan in de formule?kwestie van in bovenstaande berichten zoeken naar de plek waar in de "verbouwing" voor het eerst die 4π verschijnt:
Jan van de Velde plaatste:
Dag Sanne,..//.. Je eerste omwerking was wél correct.
werk je kwadraat uit: (T/2π)²= T²/4π²
..//..
duidelijk zo?
Groet, Jan
Stevens
op
18 mei 2016 om 19:48
Beste,
Als ik de formule T2π√(m/c) kwadrateer tot T^2=4π^2(m/c) en deze omschrijf tot
T^2= (4π^2/c)*m, mag ik dan zeggen dan (4π^2/c) de richtingscoëfficient is van de grafiek waarbij T^2 staat uitgezet als functie van de massa?
En is dit dan een rechte lijn?
Zo ja, betekent dat dat de grafiek van T een kromme is omdat je er dan de wortel van moet pakken?
Als ik de formule T2π√(m/c) kwadrateer tot T^2=4π^2(m/c) en deze omschrijf tot
T^2= (4π^2/c)*m, mag ik dan zeggen dan (4π^2/c) de richtingscoëfficient is van de grafiek waarbij T^2 staat uitgezet als functie van de massa?
En is dit dan een rechte lijn?
Zo ja, betekent dat dat de grafiek van T een kromme is omdat je er dan de wortel van moet pakken?
Jan van de Velde
op
18 mei 2016 om 20:02
ja en ja
groet, Jan
groet, Jan
Mar
op
19 januari 2017 om 19:47
Waarom is het C= m*(2π/T)2 ipv C= m*(T/2π)2.
Doe ik iets fout tijdens het vervormen?
Ik doe;
T= 2π√(m/C)
T/2π = √(m/C)
(T/2π)2 = m/C
m*(T/2π)2 = C
Doe ik iets fout tijdens het vervormen?
Ik doe;
T= 2π√(m/C)
T/2π = √(m/C)
(T/2π)2 = m/C
m*(T/2π)2 = C
Jan van de Velde
op
19 januari 2017 om 20:17
dag Mar,
van de 3e naar de 4e regel zet je twee stappen gelijk:
je deelt beide zijden door m, én je keert aan beide zijden de breuk om.
Met beperkte ervaring is dat altijd gevaarlijk.......
Om te zien wat daarbij fout gaat zou je die haakjes eerst eens moeten wegwerken:
derde regel wordt dan

volgende stap: beide zijden delen door m:

en als je nu links en rechts de breuken omkeert, en vergelijkt met jouw resultaat, zie je dan wat er bij jouw aanpak fout gaat?
groet, Jan
van de 3e naar de 4e regel zet je twee stappen gelijk:
je deelt beide zijden door m, én je keert aan beide zijden de breuk om.
Met beperkte ervaring is dat altijd gevaarlijk.......
Om te zien wat daarbij fout gaat zou je die haakjes eerst eens moeten wegwerken:
derde regel wordt dan
volgende stap: beide zijden delen door m:
en als je nu links en rechts de breuken omkeert, en vergelijkt met jouw resultaat, zie je dan wat er bij jouw aanpak fout gaat?
groet, Jan
Mar
op
19 januari 2017 om 20:23
Ik snap het.
Heel erg bedankt!
Heel erg bedankt!
klaas
op
15 oktober 2017 om 12:43
Hallo,
Wat is dan de eenheid van de veerconstante berekend met de trillingstijd? is dat ook gewoon N/m.
groet, klaas
Wat is dan de eenheid van de veerconstante berekend met de trillingstijd? is dat ook gewoon N/m.
groet, klaas
Theo de Klerk
op
15 oktober 2017 om 12:49
Een (veer)constante heeft altijd dezelfde dimensie (eenheden).
Bij F = C.u geldt
[F] = [C][u]
N = [C]. m
[C] = N/m = (kg.m/s2)/m = kg/s2
([x] betekent "de dimensie/eenheid van variabele of constante x)
Dat is bij de trillingsformule ook zo:

ofwel (dat zou je zelf met 2e klas algebra moeten kunnen afleiden):

[C] = [m]/[T2] = kg/s2 = N/m
Bij F = C.u geldt
[F] = [C][u]
N = [C]. m
[C] = N/m = (kg.m/s2)/m = kg/s2
([x] betekent "de dimensie/eenheid van variabele of constante x)
Dat is bij de trillingsformule ook zo:
ofwel (dat zou je zelf met 2e klas algebra moeten kunnen afleiden):
[C] = [m]/[T2] = kg/s2 = N/m
Shannon
op
02 maart 2018 om 19:47
Hallo ik had een vraagje , hoe krijg ik nou de massa met deze formule??
En als ik de C wil weten is dit dan een geschikte formule?: C=4pi2 x m/t2
En als ik de C wil weten is dit dan een geschikte formule?: C=4pi2 x m/t2
Theo de Klerk
op
02 maart 2018 om 19:52
Als je de formule kent als

dan moet je deze kunnen omschrijven naar m = .... of C = .... door wat tweede klas algebra "gegoochel". Voor C heb ik dat al gedaan. En voor m staat dit al in een eerder antwoord.
dan moet je deze kunnen omschrijven naar m = .... of C = .... door wat tweede klas algebra "gegoochel". Voor C heb ik dat al gedaan. En voor m staat dit al in een eerder antwoord.
Gerco
op
28 maart 2019 om 12:18
Kun je deze formule ook omwerken naar c=(m⋅u⋅π^2)/T^2 klopt dit?
Groetjes Gerco
Groetjes Gerco
Theo de Klerk
op
28 maart 2019 om 14:30
Nee. Foute omzetting. Er moet tenminste 4π2 in voorkomen
maarten
op
17 oktober 2019 om 11:38
als je in deze formule een random massa invult, krijg je dan een onder of over schatting van de trillingstijd T.
Theo de Klerk
op
17 oktober 2019 om 12:08
Vul eens een waarde in voor m (bijv. m = 4) en daarna een andere (bijv. m=16)
Wat doet dat met de waarde voor T?
Wiskundiger:
T ∝ √m
Dus voor een m2 = 4m1 (een vier keer grotere massa dan oorspronkelijk) zal
T ∝ √(4m) = 2 √m ofwel tijd wordt 2x langer dan bij een massa m.
Jan van de Velde
op
17 oktober 2019 om 13:48
maarten van der lei plaatste:
als je in deze formule een random massa invult,Als je om het even welke massa invult in die formule geeft die de bij die massa behorende trillingstijd. En niet zomaar te grote of te kleine waarden daarvoor, tenzij er factoren zijn buiten die formule (zoals luchtweerstand of zo) die we gewoonlijk verwaarlozen in berekeningen.
groet, Jan
B.V
op
24 oktober 2020 om 11:49
Beste,
Hoe moet je de formule van trillingstijd omzetten zodat je de massa kunt berekenen?
Hoe moet je de formule van trillingstijd omzetten zodat je de massa kunt berekenen?
Theo de Klerk
op
24 oktober 2020 om 12:16
Volg de uitleg over andere "omzettingen" van deze formule en dan kun je ook m = ervan maken. En een beetje kennis van 1e klas algebra is ook nooit weg.
Jan
op
24 oktober 2020 om 12:37
B.V plaatste:
Beste,Hoe moet je de formule van trillingstijd omzetten zodat je de massa kunt berekenen?
Onmisbare vaardigheid.
Morgen is het een regenachtige zondagnamiddag, steek die eens in een microcursusje formules verbouwen:
https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?f=58&t=93336
Doen hoor, dan ben je voor eens en altijd van dit probleem verlost, bij alle rekenvakken.
Groet, Jan
Felix
op
05 april 2023 om 02:10
hoe ik het heb geleerd:
T=2π x √m/c
T / 2π = √m/c
(T/2π)2 = m/c
T2/4π2 = m/c
c T2/4π2 = m
c T2 = m 4π2
c = (4π2 x m) / T2
T=2π x √m/c
T / 2π = √m/c
(T/2π)2 = m/c
T2/4π2 = m/c
c T2/4π2 = m
c T2 = m 4π2
c = (4π2 x m) / T2
Theo de Klerk
op
05 april 2023 om 02:34
Precies!