alfa stralers / beta stralers???

Marije stelde deze vraag op 01 januari 2005 om 20:50.
HEey iedereen die hier zit! Ik ben nu bezig met natuurkunde overal hoofdstuk 13 , en dan is er een paragraaf waarin je verval van verschillende atomen moet uitwerken, alleen ik snap niet hoe je weet of iets een alfa of een beta straler is?

Kan je dat ergens opzoeken in binas?
Alvast bedankt!
XXX Marije

Frank op 04 januari 2005 om 00:01
Hoi Marije,

Als een bepaald element instabiel is, kan deze door middel van radioactieve straling vervallen naar een stabiel element. In principe kun je met de quantummechanica berekenen of een element stabiel is. Deze berekening is echter dusdanig complex, dat alleen de simpelste atomen als waterstof (H) en helium (He) op papier is uit te rekenen. Aangezien de meestvoorkomende radioactieve stoffen erg groot zijn, zou je hier een supercomputer voor nodig hebben.

Men heeft echter voor de meeste elementen ook gemeten hoeveel en welke straling zij afgeven. Deze waarden kun je inderdaad vinden in het BiNaS.

Met vriendelijke groet, Frank [nat] (technische natuurkunde Universiteit Twente)
pascale op 26 januari 2006 om 20:36
hey ik weet niet of je er nog wat aan hebt, volgens mij staat in binas tabel 25 (isotopen) in de laatste kolom welke straling ze kunnen uitzenden. (Ben ook met hoofdstuk 13 bezig)

groetjes Pascale

Clara heeft negen appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?