hoe een magneet minder sterk te maken?

Niels stelde deze vraag op 29 juni 2008 om 21:32.

Goedendag dhr/mvr,

Ik vraag mij af of het mogelijk is een magneet voor korte duur minder sterk te maken

Ik hoop dat u mij blij kan maken met een antwoord.

M.V.T. Niels

Reacties

Jan op 30 juni 2008 om 22:02

Dag Niels,

Aan je (permanente) magneet kun je (tijdelijk en omkeerbaar althans) niet zoveel doen denk ik. Een elektromagneet is in dat opzicht veel makkelijker, dat is een kwestie van het regelen van de stroomsterkte.

Maar je kunt wél je permanente magneet inpakken in een ijzeren omhulsel dat je verder of inder ver afsluit.  Hierdoor zullen een deel, (of bij een gesloten omhulsel alle) van de veldlijnen van de magneet door het ijzer van het omhulsel gaan in plaats van door de omgeving. Zo kun je de "aantrekkingskracht" dus regelen.

Beetje "blij" zo? :-) 

Groet, Jan

Niels op 30 juni 2008 om 23:43

heeft dat ook nut als het alleen maar voor de magneet word gehouden?
het hoeft niet veel te doen maar dat het gewoon iets minder sterk is voor de magneet die aan de andere kant staat.

Jan op 01 juli 2008 om 08:05

Dag Niels,

Dit is een iets ander verhaal dan wat ik uit je eerste vraag begreep. Met één magneet zou je zijn magnetisch veld geheel of gedeeltelijk kunnen "afleiden" door een materiaal met een hoge magnetische permeabiliteit ( µ ) zoals ijzer, en zo de invloed van de magneet op zijn omgeving kunnen verminderen.

 Nu heb je twee elkaar aantrekkende magneten, en dan kunnen er (op het eerste gezicht onverwachte) andere effecten optreden. Ik hoop dat je een beetje Engels leest? Dan kun je alvast hier eens kijken:

http://www.coolmagnetman.com/magshield.htm

Groet, Jan

Niels op 01 juli 2008 om 20:00

het gaat om een cirkel van magneten.

allemaal hebben zij de plus kant boven en de minkant onder, de magneet in het midden wijst met zijn plus kant naar de andere plus kanten, nu is het de bedoeling dat de enekant meer afstoot dan de andere kant.

Niels op 01 juli 2008 om 20:30

nou denk ik gevonden te hebben wat ik zoek:

http://uk.youtube.com/watch?v=3aVxB9oXcEc&NR=1

en die link van je heeft me ook echt geholpen.

ik zat te denken over een perpetuum mobile.
wat nou als je een cirkel van magneten neer zet met allemaal plus naar boven.
in het midden een paaltje dat kan rond draaien waar aan een magneet naar buiten steekt met de plus naar de anderen, één kant van de straling blokkeer je en volgens mij zou dat ding dan moeten gaan draaien.

nou moet ik alleen nog wat mu-metaal zien te vinden om het te testen.

heel erg bedankt.

Jan op 01 juli 2008 om 22:48
  • ik zat te denken over een perpetuum mobile.

Bedenk eerst eens een reden waarom dat niet kán?

 

:-(

Niels op 02 juli 2008 om 13:05
dat snap ik even niet helemaal...
Jan op 02 juli 2008 om 13:25

Zoek niet alleen naar de oppervlakkige reden waarom het wél zou werken, maar vind de meestal wat minder opvallende reden waarom het dat tóch niet zal doen.

Perpetuum mobile overtreedt een serie ijzersterke natuurkundige wetten. De kunst (en dat is soms een grote uitdaging) is nu dus te zien wát je dan wel over het hoofd ziet. De kans dát je iets over het hoofd ziet schat ik op 100%. :-(

   Groet, Jan

Niels op 02 juli 2008 om 14:22

misschien heb je wel gelijk, maar ik geloof tog echt dat er een perpetuum mobile gemaakt kan worden.
de kans zal misschien wel heel erg klein zijn maar als niemand het probeert lukt het ook nooit.
ik geloof niet dat het kan met één-of-ander apparaatje dat stroom gebruikt om het ook weer op te wekken, maar geloof wel dat het kan met magneten. 

Jan op 02 juli 2008 om 15:16

Dag Niels,

Hoop doet leven. Maar blijf goed rondkijken voordat je al je zakgeld opmaakt aan een prototype.

Groet, Jan

Niels op 03 juli 2008 om 00:07

was ook niet van plan er geld in te steken:P

Maar jij zei dus dat ik wat over het hoofd zou zien met zo'n 100% zekerdheid..

ik zou dolgraag willen weten wat ik over het hoofd zou zien.. dus misschien kan jij een blik werpen op mijn amateuristische tekening,



en vertellen wat volgens jouw een reden zou kunnen zijn waarom het niet zou werken. 

Jan op 03 juli 2008 om 08:06

Die blokjes rondom, zijn dat magneten die op een soort wiel bevestigd zijn?

 Zo ja, hoe zijn die gericht?

Niels op 03 juli 2008 om 14:57

die blokjes zijn staande magneten.

onder - boven +
de magneet in het midden hangt boven aan een paaltje (dat kan ronddraaien)
met de + wijst hij naar de andere magneten waar de + ook van boven zit.
aan de linker kant van de magneet(op het plaatje) zit mu-metaal
aan de onderkant ook, maar aan de rechter kant ben ik niet zo zeker van of het daar wel nut heeft, denk het bij nader inzien niet.
doordat er mu-metaal aan die zijkant zit kan de magneet niet naar de andere magneten aan de linker kant gaan afstoten, dat kan hij alleen aan de rechter kant, dat zou betekenen dat hij van die magneten zou moeten weg draaien. 

Jan op 03 juli 2008 om 15:25

Ik ben bang dat je in de veronderstelling verkeert dat als je de zuidpool van een magneet afschermt dat je dan effectief een "losse" noordpool overhoudt, een zg. monopool. Dat is helaas een illusie. Een magnetische veldlijn heeft geen begin of eind, die kan alléén bestaan als oneindige lus die voor een deel dóór de magneet zelf heen loopt. Afstoting ontstaat alleen als die lussen samengedrukt worden, kijk maar eens wat plaatjes in de link die ik je eerder gaf.

Dan nog komt de boel alléén in beweging als het resultaat van die beweging is dat de lussen even later minder samengedrukt zullen zijn, dat kun je een beetje vergelijken met een ingedrukte veer. Die zal ook niet uit zichzelf een positie zoeken waarin hij nog evenver samengedrukt is.

Terug naar de tekentafel.....

Groet, Jan

Niels op 03 juli 2008 om 23:21

ik heb niet helemaal begrepen wat je bedoelt met die veer maar misschien legt dit het wat beter uit, die tekening klopt niet met afstanden etc.

één van de polen komt precies in het midden van de cirkel daar door zal hij een even kracht op alle magneten hebben en dus geen verschil maken, de andere pool steekt uit.
van de hele zodat hij de andere magneten sterker raakt, en als je dan 1 kant afscherm met dat  mataal, dan zou het (volgens mij) moeten gaan draaien, door dat het in een cirkel van meerdere magneten staat zou hij telkens een nieuwe magneet moeten tegen komen om die vervolgens weer aftedrukken.

Jan op 04 juli 2008 om 09:38

Dag Niels,

Er zal altijd een evenwicht van krachten zijn. Als je alle krachten bij elkaar optelt zal het resultaat van het sommetje hier altijd 0 zijn. Bij krachten is namelijk niet alleen de grootte belangrijk, maar ook nog de richting waarin ze werken. Twee even grote krachten maar met een tegengestelde richting heffen elkaar op. Denk maar aan twee touwtrekclubs die even sterk zijn.

Groet, Jan

Niels op 04 juli 2008 om 18:46
er zijn geen krachten 2 kanten op, vanwege het mu-metaal...
Jan op 04 juli 2008 om 19:21

Niels,

Zonder aan jouw kant meer achtergrond over magnetische velden en krachten, en over kracht en beweging, is het écht zinloos om deze discussie voort te zetten op basis van natuurkundige argumenten.

Ga dan maar eens het internet op, dat staat vol met ideeën als dit over dit onderwerp, en Youtube loopt over van de vage filmpjes met zo te zien draaiende machines . Al jááren. Stel je bij het aanzien van dat al steeds één kritische vraag: "Als dit al jaaaaaren zou kunnen waarom is zo'n machine dan nog steeds niet te koop?".

 Groet, Jan

erwin op 14 april 2009 om 23:18
Of het werkt, dat is allang bewezen met magneten, zelfs al zonder, wetenschappers in georgie hebben al zo'n ding gemaakt 3meter doorsnee en flink vermogen loopt alleen op gravity

Jan op 14 april 2009 om 23:26

Dag Erwin,

Dat beweren ze misschien. Maar een bewijs ervan heb ik nog nergens gezien. Jij wel? Waar?

Groet, Jan 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)