Berekenen acceleratie
Erik stelde deze vraag op 27 december 2007 om 16:59.Hoi,
Ik wil graag de acceleratie bij verschillende startsnelheden berekenen.
Ik weet dat de acceleratie conform onderstaande gegevens is:
0 - 100 : 11,8 sec
60 - 80 : 5,9 sec
60 - 100 : 12,4 sec
60 - 120 : 20,3
80 - 120 : 14,0
Hoe bereken ik de acceleratie van:
120 - 160
160 - 175 en
120 - 175 ??
Alvast bedankt voor de suggesties...
Groeten,
Erik
Reacties
Hoi Erik,
Dat kan je helaas niet berekenen met de gegevens die je hebt. Het is namelijk erg afhankelijk van de specifieke eigenschappen van je voertuig (ik neem aan een auto?). Waar heb je de gegevens voor nodig?
Groeten,
Bas
Hoi Eric,
Over acceleratie is nog wel wat meer te stellen. Als je ze wilt vergelijken moet je kijken hoeveel er per seconde bij komt. B.v.
A) 0-100 in 11.8 s. Per seconde: 8,5 km/h erbij
B) 60-80 in 5,9 s. Per seconde: 3,4 km/h erbij.
C) 60-100 in 12,4 s. Per seconde: 3,2 km/h erbij.
D) 60-120 in 20,3 s. Per seconde: 3,0 km/h erbij.
E) 80-120 in 14,0 s. Per seconde: 2,9 km/h erbij.
De eerste wijkt nogal af. Maar bij de anderen komt er per seconde ongeveer 3 km/h bij. Als je daarvan uitgaat kun je de andere gevallen berekenen.
120-160. dat is 40 km/h. 40/3=13,3 s.
etc.
Maar, je kijkt wel naar hoge snelheden. Het is natuurlijk de vraag of de accelleratie dan nog wel hetzelfde is.
Groet. Oscar
PS: De eenheid die ik hier gebruik is wel een beetje ongebruikelijk. Meestal neem je de snelheid in m/s. Dan krijg je de acceleratie in (m/s) per s oftewel m/s^2.
kan iemand mij dat uitleggen
dank cor
Als je eindsnelheid 77 km/h uur was, kan je dan vertellen wat de gemiddelde snelheid is?
ik reed weg vanaf stilstand en de politie zegt dat ik 100 meter verder 87 km per uur reed maar ze matsten mij en bekeurde mij voor 77 km per uur.
ik ben dus teruggegaan en heb de afstand opgenomen en was 100 meter vanaf waar ik wegreed.
nu wil ik weleens weten wat mijn acceleratie is van 0 to 100 km per uur, want mijn passagier zei meteen dit kan helemaal niet want dan ben je wel echt snel.
ik rij een bmw m3 cabrio e46 dus wil er mee voor de rechter gaan en de berekening voorleggen van mijn 0 tot 100 acceleratie volgens hun lasergun hahaha
en dank voor je reactie
groetjes cor
Als v0 = 0 km/h en ve = 100 km/h dan kun je dit invullen - moet je alleen nog weten hoe lang je er over deed...
Als je zegt "in 100 meter verhoogde ik de snelheid van 0 naar 100 km/u" dan kun je daar ook de versnelling bij bepalen:
100 km/h = 100000m/(3600s) = 27,8 m/s
v = at --> 27,8 = at --> t = 27,8/a
s = 1/2 at2 --> 100 = 1/2 a (27,8/a)2 = 386,42a /a2
a = 386,42/100 = 3,86 m/s2
is het zo als ik na 100 meter 87 km/h reed ?
87 km/h = 87000m:(3600s) = 24,8 m/s
v=at-->t=24,8/a
s=1/2 at2--> 87=1/2 a (24,8/a)2= 344,72 a/a2
a=344,72/100= 3,44 m/s2 of a=344,72/87= 3,96 m/s2
hahaha wiskunde was niet mijn favovak op school !!
groetjes cor
is het zo als ik na 100 meter 87 km/h reed ?
87 km/h = 87000m:(3600s) = 24,8 m/s
v=at-->t=24,8/a
s=1/2 at2--> 100 =1/2 a (24,8/a)2= 344,72 a/a2
a=344,72/100= 3,44 m/s2 of a=344,72/87= 3,96 m/s2
Verder lijkt het correct (zonder alles na te rekenen)
Wat is dan mijn tijd die ik nodig heb om van 0 naar 100 km/h te komen.
De gegevens van een M3 E46 is; ACCELERATION 0-62 MPH (0-100 KPH)5.2 sec.
Ik wil het aanvechten daar ik niet geloof dat de laserapparatuur in orde was.
Zou je dat kunnen uitrekenen voor mij,
Bij voorbaat dank, Cor
a = (27,8 - 0)/(5,2 - 0) = 5,35 m/s2
Uitgaande van jouw metingen zou je na 100 m 87 km/h hebben gereden en daarmee komt een versnelling van a = 3,96 m/s2 overeen.
Om met die versnelling tot 100 km/h (=27,8 m/s) te komen heb je
v = at --> 27,8 = 3,96 t ofwel t = 27,8/3,96 = 7,02 s nodig.
Uit het zaakoverzicht valt af te leiden dat de meting is verricht met behulp van een lasergun van het merk Tru Speed, serienummer; TS003152. De meting is verricht door het laserapparaat op een afstand van 111 meter op het door betrokkene bestuurde voertuig te richten. Ten tijde van de gedraging werd een snelheid gemeten, na correctie, 74 km per uur, terwijl nabij de pleeglocatie een snelheid van 50 km per uur is toegestaan. De afstand tot de rijlijn bedroeg 8 meter. De goedkeuring van de voornoemde lasergun was geldig tot 26 november 2016.
Mijn vraag is nu of ik zoals op de bijlage te zien is na 20,4 meter een snelheid kon bereiken van 87 cq 77 km per uur ??
Mijn BMW E46 M3 Cabrio 2001 kan in nieuwstaat in 5,5 sec. naar 100 km per uur acceleren.
Dus ik heb de nodige twijfels dat ik die snelheid kon bereiken, is er iemand die mij kan uitrekenen met uitleg of dit mogelijk is ?
Bij voorbaat hartelijk dank
Cor
Bijlagen:
cor plaatste:
Mijn vraag is nu of ik zoals op de bijlage te zien is na 20,4 meter een snelheid kon bereiken van 87 cq 77 km per uur ??groet, Jan
En de overtreding voor die datum? Want anders is het apparaat niet automatisch goedgekeurd zonder herkeuring.
En zoals Jan al vraagt:
van 0 m/s naar 77 km/u (=21,4 m/s) binnen 20,4 m rijden?
Bij gelijkmatige versnelling zou dit voor de afstand
1/2 at2 = 20,4 zijn --> dat kan in een tijd t = √(2x20,4/a) s
Daarbij kan een snelheid worden opgebouwd vanuit stilstand volgens
veind = a.t
21,4 = a . √(40,8/a)
21,42 = a2 . 40,8/a = 40,8 a --> a = 21,42/40,8 = 11,3 m/s2
(en daarmee is de tijd t = √(2x20,4/a) = 1,9 s)
Als die BMW 100 km/u (27,8 m/s) in 5,5 s kan halen vanuit stilstand dan is diens versnelling
a = 27,8/5,5 = 5,1 m/s2
Die versnelling is ongeveer de helft van wat nodig zou zijn om vanuit stilstand 77 km/h te halen binnen 20,4 m. Dus dat lijkt dubieus.
Maar het wordt een heel ander verhaal als de auto al een snelheid had.
Als 77 km/h (21,4 m/s) de eindsnelheid was, en 5,1 m/s2 de autoversnelling, dan zou die zo'n 3 seconden eerder al 21,4 - 3 x 5,1 = 6,1 m/s (= 22 km/h) hebben gereden.
Bovenstaande allemaal uitgaande van aannamen als "constante versnelling", geen andere invloeden en natuurlijk geen rekenfouten.
En verder kunnen er (om het juridisch zuiver te houden - we zijn en willen geen partij zijn in deze zaak) geen rechten aan ontleend worden.
en ja het was vanuit stilstand, ik had net wat gekocht bij dat tankstation
dank je alvast theo
en ja jan vanuit stilstand
Uitgaand van eenparige versnelling (doet Theo trouwens ook)
eindsnelheid op 20,4 m afstand is 21,4 m/s
gemiddelde snelheid dus (0+21,4)/2 = 10,7 m/s
tijd om 20,4 m ver weg te komen dus t= s/v = 20,4 / 10,7 = 1,91 s
dat geeft een versnelling a= Δv/t = 21,4 / 1,91 = 11,2 m/s²
dat is een serieuze versnelling trouwens, top of the range, maar niet onmogelijk voor een sportauto.
Andere benadering van het probleem:
Bij stilstand geen bewegingsenergie. Op het fotomoment een snelheid van 21,4 m/s, en daarmee een bewegingsenergie van ½mv² = 0,5 x 1700 x 21,4² = 390 000 J .
(massa auto is volgens een linkje op internet 1630 kg, met chauffeur dus ietsje meer, neem aan ca 1700 kg)
die 390 000 J werden dan toegevoegd in 1,91 s, kortom het nuttig vermogen was dan P= E/t = 390 000/1,91 = 204 kW.
Met mijn Astra wordt ik nu door de rechter vrijgesproken, als tenminste vaststaat dat ik inderdaad wegreed bij dat tankstation, want ik heb bijlange na niet dat motorvermogen. Die BMW staat echter op internet te boek met een maximaal motorvermogen van 249 kW , 204 kW is dus niet natuurkundig out of bounds.
Maar dan moeten we de autotechniek in. Is het autotechnisch mogelijk om dat maximale vermogen of wat er toch wel redelijk dichtbij zit op het wegdek over te brengen tijdens een start vanuit stilstand? Want dat vermogen is o.a. afhankelijk van toerental, en ik kan me niet voorstellen dat je zonder gierende banden ineens 7000 RPM kan aankoppelen op een stilstaand wiel. En ergens tussen 0 en 77 km/h zul je ook nog eens moeten schakelen?
Daarentegen vind ik de afstand van 20,4 m die je noemt nogal precies voor wegrijden bij een tankstation. Met een paar meter meer zou die BMW E46 M3 Cabrio 2001 het ook zonder Max Verstappen best wel eens kunnen gaan halen.
Al met al lijkt je zaak niet zo héél erg sterk.
Groet, Jan
inderdaad zaten we met 2 mannen in de auto ikzelf 80 kg en de man die meereed met mij was zelfs zwaarder dan mij dus 1800 kg totaalgewicht is het zeker.
ik zal morgen nog eens precies de afstand gaan meten met mijn rolafstandsmeter.
mijn passagier die dus meereed zei meteen toen we aangehouden werden en de agent zei, u reed 87 km per uur maar ik bekeur u voor 77 km per uur, dat hij dat wel echt heel raar vond.
ik zei ook tegen die agent dat als ik 87 km per uur reed waarom dan nu 77 km per uur, als ik 87 reed dan geef me de bekeuring voor die snelheid dan.
maakt die 10 km per uur wel veel uit dan ??
groetjes cor
Tegen mij hoef je niets te verdedigen. Ik weet niet of iets logisch is in de omstandigheden, ken de omstandigheden niet, en oordeel daar ook niet over. Ik weet niet of jij plankgas hebt gegeven of niet, en wil dat ook niet weten. Je vraagt op een natuurkundesite of iets natuurkundig mogelijk is of niet. Mijn conclusie is dat dat theoretisch zeker mogelijk is, en praktisch/autotechnisch op of over het randje.
Groet, Jan