lift

wilko stelde deze vraag op 20 november 2007 om 13:08.
Als ik ervan uitga dat lift (van een vliegtuig) een reaktiekracht is van de naar beneden toe afgebogen lucht, hoe kan ik de formule F=m*a dan "omvormen" naar een formule waarmee ik de lift van een vleugel kan berekenen?

Reacties

Bas op 20 november 2007 om 13:35

Hoi Wilko,

Je zou de massa van de lucht die verplaatst wordt kunnen berekenen?

De vleugel kan je benaderen als een plaat die onder een hoek staat met de luchtstroom. Wat is dan de versnelling van de luchtmassa in de verticale richting? En wat is dan de lift (de kracht in verticale richting)?

Schrijf even wat je bedacht hebt, dan kunnen we je verder helpen.

Groeten,

Bas 

wilko op 20 november 2007 om 18:43
Ik denk inderdaad dat het juist is om de verplaatste luchtmassa te bepalen.
Aktie is reaktie. Reaktie is lift, dus aktie is de zg downforce.
Maar dan begint het: hoeveel lucht wordt er verplaatst? vleugeloppervlak (spanwijdte x koorde) x hoogte. Hoe dik is de verplaatste luchtlaag?
Verder zal er iets van luchtdichtheid (afhankelijk van vlieghoogte) in moeten en iets met de snelheid. Beide parameters hebben invloed op de hoeveelheid verplaatste lucht.
Echter dan raak ik het spoor bijster.
Ben zelf niet zo'n natuurkundige, en ik heb geen idee hoe ik het "omvormen" van F=m*a moet aanpakken.
Weet eigenlijk niet eens of ik wel met die formule moet beginnen, maar gezien de theorie achter lift  denk ik wel dat ik in de goede richting ga.
Philip op 20 november 2007 om 19:18

F(lift) = A (p(onder) - p(boven))

Met A is het vleugeloppervlak en de p respectievelijk druk onder en boven de vleugel.

wilko op 20 november 2007 om 20:03
Bedankt voor jullie bijdragen, maar ik probeer nu net een formule te vinden gebaseerd op de wetten van Newton, niet gebaseerd op Bernoulli.
Dit omdat lift naar mijn idee niet kan worden verklaard mbv Bernoulli.
Bij deze verklaring wordt er "automatisch" van uit gegaan dat de luchtmoleculen die zich aan de voorkant van de vleugel splitsen (boven en onder de vleugel) tegelijkertijd aan de achterzijde weer samenkomen. Dus bovenzijde moet versnellen, dus onderdruk = lift.
Maar komen de moleculen wel tegelijk samen aan?  In diverse literatuur is aangetoond dat dit niet het geval is.
Bas op 21 november 2007 om 11:50

Hoi Wilko,

Zoals je zelf al schrijft is het een lastig probleem, waar al veel over geschreven is. Als je verder wilt komen dan een simpele benadering, dus als je ook met dichtheden etc wil gaan werken, dan zou ik een expert raadplegen. Misschien iemand bij lucht en ruimtevaarttechniek in delft?

Groeten,

Bas 

Bas op 21 november 2007 om 11:55
Bernoulli vs Newton in liftsituaties kwam ook al terug in vraag 19 van de wetenschapsquiz 2001: http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_5VGK8X

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft vijfentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)