Kreukelzone

Gitta stelde deze vraag op 06 juni 2007 om 14:18.

Wij zijn een onderzoek aan het doen wat betreft de kreukelzone bij auto's en vrachtwagens. Vrachtwagens hebben geen kreukelzone, maar waarom is dat nou eigenlijk zo, heeft dat nou te maken dat hun massa te groot is, en het dus nauwelijks effect heeft of dat niet?

 

Groetjes

Reacties

Jan op 06 juni 2007 om 23:17

Dag Gitta,

Voor élke massa is een effectieve kreukelzone te ontwerpen (al wordt die misschien wat groot), dus de reden is zeker niet technisch of natuurkundig. Misschien is het wel gewoon economisch: vrachtwagens zijn gebonden aan maximum-lengtes om normaal de weg op te mogen. Je wilt als vervoerder natuurlijk zoveel mogelijk van die meters benutten voor nuttige lading. Verder kun je nog bedenken dat als je met een vrachtwagen mét kreukelzone op een personenauto botst dat die vrachtwagenkreukelzone in de praktijk tóch veel sterker zal moeten zijn dan die van de personenwagen, waardoor dat voor de inzittenden van de personenwagen niet zo'n enorm verschil zal maken. Al klinkt het wat luguber, of je nou gewoon dood bent of erg dood.......

Al met al denk ik dat het dus gewoon om practische redenen is. Maar wéten doe ik het niet.

Succes met je opdracht, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)