Rolwrijvings coëfficiënt
Camiel stelde deze vraag op 27 mei 2007 om 16:50.Wij hebben een praktische opdracht over de luchtwrijvings coëfficiënt en de rollwrijvingscoëfficiënt. Wij waren op zoek naar nuttige informatie, Wij vonden hier bij de volgende formule Fw = Cr * Fn (Zie de link voor meer informatie, http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance)
Wij vroegen ons af of deze formule klopte en of de resistant force de totale wrijvings was dus de luchtwrijving + rollwrijvings kracht
Alvast bedankt
Camiel
Reacties
Beste Camiel,
De formule klopt. En alle krachten bij elkaar opgeteld (rekening houdend met hun richtingen natuurlijk) geven een nettokracht. Omdat wrijvingskrachten tegen de beweging in werken en dus allemaal dezelfde richting hebben mag je ze bij elkaar optellen
Groet, Jan
Bedankt voor uw snelle reactie
Alleen we hebben een nieuwe probleem. We vonden een zelfde soort formule in ons boek (Newton) deze gaat als volgt:
FW,r = Cr * Fn
Fw,r = Rollwrijvingskracht
Voor onze po moeten we achter de luchtwrijvingscoefficient en de rolwrijvingscoefficient. Hiervoor moesten we experimenten doen op de fiets van bruggen af rijden. Daarna moesten we videometen en met de resultaten de krachten uit rekenen. Wij kunnen helaas alleen met onze gegevens de totalewrijvings kracht achterhalen. En als de hierbovenstaande formule zou kloppen zou het dus betekenen dat we de luchtwrijvingskracht verwaarlozen mag dit? Als we de luchtwrijvingscoefficient nog moeten uitrekenen.
We hebben ook nog een andere vraag, we moeten achter het frontaal oppervlakte komen en we vonden daar deze tabel op uw website http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=904272 (kijk beneden naar de tabel)
Is dit met of zonder fietser gerekend?
Dag Camiel,
In de formule Fw=Cr*Fn stelt Fw de rolweerstand Fw,r voor, exclusief de luchtweerstand Fw,l. Hoe weten we dat? Volgens deze formule hangt Fw niet af van de snelheid. Dat is een kenmerk van Fw,r. Anderzijds: Fw,l hangt juist wél van de snelheid v af, volgens Fw,l=½×ρ×Cl×A×v² met ρ is de dichtheid van de lucht en A is het frontale oppervlak.
Bij de metingen kun je Fw,l inderdaad niet zo maar verwaarlozen. Daarom niet getreurd. Bij welke snelheid is Fw,l wél (vrijwel) nul en kun je dus Fw,r bepalen zonder last te hebben van Fw,l?
Je vraag over het oppervlak kun je beantwoorden door afschatten. Parkeer die fiets eens op de stoep. Kijk er van voren tegenaan. Kom je op een halve m² fietsoppervlak, als je de lege stukken niet meetelt? Of kom je pas op 0,5 m² als je vriendin op de fiets gaat zitten?
Groeten, Jaap Koole
De rolwrijving is gelijk aan
Frolwrijving = f x W/R
f = wrijvingscoefficient = 0,02 voor Rubber on Concrete
W = zwaartekracht fiets
R = straal wiel
totale weerstand = luchtweerstand + rolwrijving (+wrijving in lagers etc.)
totale weerstand kun je bepalen met de proef, rolwrijving kun je berekenen dus dan heb je 2 gegevens en 1 onbekende en is het dus oplosbaar