Ik heb een paar opgaven van systeemborden en ik kom er niet helemaal uit hoe ik ze moet oplossen misschien kunt u me helpen??
Hier komen ze:
1. In een trein zit een dodemansknop. Dit is een voetpedaal wat de machinist in moet blijven drukken.
Als de machinist in slaap valt en dus het pedaal los laat gaat er acht sec lang een alarmbel waarna de trein stopt.
2. a Op een weg staan 2 verkeerslichten 1 voor auto's en 1 voor voetgangers. Dezeverkeerslichten kunnen alleen rood of groen wrden . Hiervoor moeten 4 lampjes gebruikt worden.:
- 1e autostoplicht rood
- 2e autostoplicht groen
- 3e voetgangers-stoplicht rood
- 4e voetgangers-stoplicht groen
het auto-stoplicht staat standaart op groen , en dat van het voetgangers op rood. Zodra een voetganger op de knop duwt word het auto stoplicht meteen rood, en het voetgangers-stoplicht meteen groen. Deze schakeling hoeft niet geresed kunne worden.
2. b verander de schakeling zo dat het 2 sec duurt voordat het voetgangerslicht op groen springt. De voetganger heeft dan 6 sec om over te rennen en hierna springt het voetgangers licht weer op rood en het auto-stoplicht op groen. Dit blijft zo totdat weer iemand op de voetgangers-knop duwt.
3. Iemand wil een vuurtoren in zijn tuim. Hij wil dat de lamp 2 sec brand en dan 2 sec uit is 9 en dan steeds herhalen natuurlijk). Ook moet er een aan en uit mogelijkheid zijn. Ook zo het handig zijn als de lamp vanzelf aan gaat als het donker word.
ik hoop dat u me hierbij kunt helpen
vriendelijke gr.
(e-mailadres verwijderd door moderator. Ten eerste is het de bedoeling dat we hier op de vraagbaak van elkaar leren, ten tweede, als je niet vol wil lopen met spam of erger kun je je e-mailadres beter niet overal op internet achterlaten).
Reacties
oscar
op
06 mei 2007 om 18:54
Beste Desi,
Zo lijkt het er wel heel erg op dat wij je huiswerk moeten gaan maken. En dat is niet de bedoeling. Toch?
Ik heb een paar mooie tekeningen gemaakt. Als jij daar nu eens een begin van een schakeling mee in elkaar zet (gewoon met PAINT of zo) en verder laat weten hoe je deze opgaven wilt aanpakken. Dan zullen we eens kijken of we je verder kunnen helpen.