niveaumeting borrelpijp methode
Leen stelde deze vraag op 14 april 2007 om 01:24.Hallo beste lezers.
Heeft iemand voor mij een goede uitleg over de werking van een borrelpijp.
Bedankt
Leen
Reacties
Beste Leen,
kijk eens naar het plaatje en probeer jij óns dan eens te leggen uit hoe jij denkt dat het werkt. En dan corrigeren we dat waar nodig met plezier.
Groet, Jan
Ik neem aan dat de gasdruk ( N2 o.i.d. ) constant is die door de borrelpijp stroomt alleen hoe voller het vat wordt hoe meer tegendruk het gas zal ondervinden.
Door de tegendruk zal het gas moeizamer door de borrelpijp stromen en de manometer zal hoger uitslaan.
De uitslag vande manometer kan volgens mij dan omgezet worden in een electrisch signaal wat doorgegeven kan worden naar bv een controlekamer waar het dan digitaal valt af te lezen.
klopt het een beetje ?
groetjes
Leen
Beste Leen,
klopt het een beetje ?
Een heel eind hoor. Alleen kan die druk niet constant worden gehouden, want die hangt zoals je verderop terecht opmerkt af van het vloeistofniveau. Wat de betere borrelpijpmeters wél doen is de flow van het gas zo constant mogelijk houden.
Kortom, zolang je de dichtheid van je vloeistof maar kent is het een nette methode om niveaus te meten voor open tanks. (Waarom zou je hiermee niet het niveau in een biertank o.i.d. kunnen meten?)
Groet, Jan
waarom geen biertank ?
Hoi Jan ,
Waarschijnlijk omdat we geen andere gassen in consumptiegoederen willen hebben en omdat bier al een gas bevat misschien ?
groetjes
Leen
Och, je zou dan koolzuurgas kunnen gebruiken als borrelgas zonder dat dit schade doet aan je bier, dus dat kan geen reden zijn. Maar ja, je houdt het koolzuurgas in bier graag in oplossing. Daarom moet je boven je vloeistof een hogere druk handhaven. De druk die je borrelpijpmanometer aangeeft is gelijk aan de druk van de vloeistofkolom PLUS de druk van het gas erboven (bij een open vat de atmosferische luchtdruk)
Je zou een borrelpijp dus eventueel nog wel kunnen gebruiken voor een gesloten tank, maar dan moet je ook de druk van het gas boven je vloeistof gaan meten en aftrekken van de druk aangeduid door de borrelpijp-manometer.
Groet, Jan
Jan
bedankt
groetjes
Leen
Ik heb een vraagje:
Ik kan niet echt de link leggen tussen een te hoog luchtdebiet wat kan leiden tot een verkeerde uitlezing van het niveau.
Als het debiet te hoog is zal er een te groot drukverschil ontstaan door wrijving wat kan leiden tot een te hoge uitlezing van het niveau.
Kan iemand mij hierover een antwoord geven?
Dag bart,
- Als het debiet te hoog is zal er een te groot drukverschil ontstaan door wrijving wat kan leiden tot een te hoge uitlezing van het niveau.
Toch staat hierin je antwoord. Je hebt druk nodig om de druk van de vloeistofhoogte te overwinnen. Als je die druk meet kun je die dus omrekenen in vloeistofhoogte. Maar als je veel lucht door een kleine luchtleiding wil persen dan heb je alléén daarvoor al druk nodig, om de leidingweerstand die dan ontstaat te overwinnen.
Je meet dan bijvoorbeeld 3 bar (en voor een tank water zou dat overeenkomen met ca 30 m vloeistofhoogte) maar je verliest in je luchtleiding bijv al één bar door wrijving. Alleen de andere 2 bar geven dan een indicatie voor je bvloeistofniveau (ca. 20 m)
Da's dan een meetfout van ruim 30%... oeps....
Duidelijk zo?
Groet, Jan