Dag Jill en Dieuwertje,
Zoeken op het internet naar termen zoals "energy consumption" of "fuel efficiency" samen met "hovercraft" geeft uiteenlopende resultaten. Welk voertuig meer CO2 uitstoot, hangt onder andere af van de afgelegde afstand (groot of zeer groot) en de bezettingsgraad (alle stoelen bezet?).
Volgens de site http://strickland.ca/efficiency.html
a. levert de hovercraft in het meest efficiënte geval met dezelfde hoeveelheid brandstof circa 14% meer passagierskilometers dan een vliegtuig;
b. levert het vliegtuig in doorsneegevallen circa 25% meer passagierskilometers dan een hovercraft.
Hoe meer passagierskilometers met even veel brandstof, hoe minder CO2-uitstoot bij dezelfde afstand. Bij a stoot de hovercraft minder CO2 uit, bij b stoot hij meer CO2 uit dan een vliegtuig. Het hangt kennelijk van de omstandigheden af.
Beide voertuigen stoten erg veel CO2 uit in vergelijking met een bus of trein. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat een hovercraft en een vliegtuig in de lucht gehouden moeten worden. Daarbij ondervindt een hovercraft nogal wat weerstand van het water (golven). Een vliegtuig vliegt sneller en gaat verder omhoog (geeft veel CO2) maar vliegt daar in ijlere lucht en is beter gestroomlijnd (minder weerstand, dus minder CO2-uitstoot).
Er wordt serieus onderzocht, onder andere in Duitsland, of met zeppelins "CO2-zuinig" vervoer via de lucht mogelijk is.
Groeten, Jaap Koole