Dag Dana,
De snelheid van de auto wordt veranderd door de resultante kracht Fres op de auto. Laten we aannemen dat de resultante kracht gelijk is aan de wrijvingskracht Fw van de weg op de auto (zie verder). Deze Fw werkt in een richting schuin op de bewegingsrichting. Fw heeft in elk punt een component (bijdrage) Fw,1 die loodrecht staat op de verplaatsing, en een component Fw,2 die juist tegen de verplaatsing in gericht is.
De loodrechte component Fw,1 verricht geen arbeid, zoals je al schreef. Deze component verandert alleen de richting, en niet de grootte van de snelheid.
De tegengesteld gerichte component Fw,2 verandert alleen de grootte, en niet de richting van de snelheid. Fw,2 verricht arbeid volgens de vergelijking die je zelf noteerde.
Eigenlijk is het bovenstaande "te kort door de bocht". In de resultante kracht Fres zouden we ook rekening moeten houden met de luchtwrijving op de auto en met de rolweerstand. Deze zijn buiten de berekening gelaten omdat we er geen gegevens over hebben.
Groeten, Jaap Koole