elektromotor 110/220V

edson stelde deze vraag op 06 januari 2007 om 11:57.

Ik heb een oude koffiemolen op de kop kunnen tikken, mechanisch is hij in orde, maar elektrisch doet ie het niet. De motor kan men aansluiten op 110V of op 220V d.m.v. een brug te verplaatsen. Maar er is volgens mij aan geprutst ,misschien stond hij op 110V en is er 220V opgezet en is de motor verbrand? UIt de motor komen 6 draden, en er is ook een condesator aanwezig.Ik ga er vanuit dat de 6 draden de 3 magn.velden van de stator vertegenwoordigen Maar weet er iemand mij te vertellen hoe de schakeling in mekaar zit voor de werking op 220V.

Bij voorbaat dank, Edson

Reacties

w op 18 februari 2007 om 13:59

Hallo

Het elektromotortje waar je het over hebt van de koffiemolen is 110V/220V. Altijd als je naar het typeplaatje kijkt van een motor dan is de laagste spanning de spoelspanning (d.w.z. spanning die over de windingen staan). Aangezien we een netspanning hebben van 220V, betekent dat dus dat:

Je de motor in driehoek moet aansluiten vanwege de netspanning. Zou je hem in ster zetten dan zou de motor slecht lopen vanwege een te lage spoelspanning. In driehoek zet je motor door drie doorverbindingen te maken. Als het goed is zitten er 6 aansluitingen op de motor, 3 pennen boven en 3 pennen beneden. de eerste pen boven en de eerste pen beneden moet je doorverbinden, bij de tweede pen idem en bij de derde ook. Nu kan je de kabel aansluiten, de fase op de eerste pen, de nul op de tweede en de condensator moet je over pen 2 en 3 hangen. Nu maak je een eclipsvormig veld in de motor aan. Als het goed is moet de motor zo draaien.

M.v.g.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)