ampère lasapparaat naar kw of kva

Freek stelde deze vraag op 05 december 2006 om 22:20.

Hallo vraagbaak

Ik moet wel eens buiten lassen waar geen stroom is, dus ben ik op zoek naar een agregaat.

maar als ik nou met een stroomsterkte van b.v 100 amp wil lassen hoeveel kw of kva moet mijn agregaat dan hebben?

 

met vriendelijke groet

Freek v Hunnik 

 

Reacties

Melvin op 06 december 2006 om 19:36

Beste Freek,

Het vermogen in W wordt gegeven door P = U*I, met U de spanning in V en I de stroomsterkte in A.

Als de stroomsterkte 100 A moet zijn, en de spanning 220 V (neem ik aan), dan heb je dus een vermogen nodig van 22 000 W = 22 kW.

Groet,
Melvin

Nick op 14 februari 2011 om 10:22

Hoi,

 

Wat Melvin zegt klopt niet helemaal. Een lasapparaat op 230V met 150A kun je gewoon thuis gebruiken, terwijl in de meterkast een zekering zit van 16A. Het Voltage wordt omlaag gebracht naar volgens mij 24V en dan is het dus 150*24=3600 watt.

Dus een generator van nog geen 4 kW volstaat.

Ik weet dat het een oud topic is, maar ik vond het via google en dan lezen andere mensen toch misschien nog foutieve informatie.

Theo op 14 februari 2011 om 15:44

Dank je wel Nick voor deze correctie - ook al is die enige tijd na het aanvankelijke antwoord.

De lastrafo (als elke trafo) zet vermogen van een wisselspanning/stroom aan de primaire kant om in een gelijk vermogen maar met andere spanning/stroom verhouding aan de secundaire kant. Gaat van ingang (primair) naar uitgang (secundair) de spanning omlaag, dan gaat de stroomsterkte met gelijke factor omhoog.

Je hebt helemaal gelijk dat als je bij 100 A wilt lassen aan de uitgang (en volgens allerlei beschrijvingen van trafo's is dat bij 20-40 V)  dan heb je een vermogen van 20-40 x 100 = 2000-4000 W = 2-4 kW nodig.

Aan de primaire kant is dan 230 V naar bijv. 20 V verlaagd (factor 230/20 = 11,5x) en de stroom overeenkomstig verhoogd: secundair 100 A dus aan de primaire kant 100/11,5 = 8,7 A en daarbij blijft een smeltveiligheid ("stop"/"zekering") van 16A wel  heel.  En, niet verbazingwekkend, vermogen blijft 230 V x 8,7 A = 2000 W = 2 kW.

Natuurlijk in het ideale geval als we uitgaan van geen verliezen in de trafo.

Willy op 08 februari 2021 om 17:46
Kan ik lassen met een generator van 8500 watt met een laspost van 100 of 80 ampere
Theo de Klerk op 08 februari 2021 om 17:59
Vermogen = spanning x stroomsterkte

Hier is blijkbaar  spanning = 8500 / 100 = 85 V
Heeft die generator op de secundaire kant (laskant)  85 V? Dan kan het wel.

Maar het hangt echt af van
  1. vermogen dat uit lichtnet wordt opgenomen (8500 W wellicht). Dit moet zo verliesvrij worden doorgegeven door de las transformator (zonder verlies: ook 8500 W) en daarna moet
  2. Vermogen = U x I = 8500 W blijven. Bij een gegeven I stroomsterkte van 100 A moet de uitgangsspanning 85 V zijn.
Jan van de Velde op 08 februari 2021 om 18:07
dag Willy Uitdenhouwen

In theorie moet dat kunnen, je lasapparaat zal neem ik aan op een spanning niet hoger dan 48 V werken, en dus zal het afgenomen vermogen maximaal 5 kW bedragen. Maar of je generatorset blij is met een belasting die steeds snel wisselt tussen nul en enkele kilowatts en weer terug naar nul is een vraag die ik niet durf beantwoorden. Maar dat zul je snel genoeg horen aan de motorgeluiden.

Groet, Jan
M op 07 juli 2023 om 05:43
Lasapparaat met elektrode 230v 50hz, 48v, 40-140a... Is deze te gebruiken thuis? Geprobeerd maar schakelaar slaat dicht steeds. Misschien omdat ik op zolder las? Dichterbij meterkast beter?  Graag reactie..
Theo de Klerk op 07 juli 2023 om 06:56
afgenomen vermogen = geleverd vermogen uit lichtnet
P = (U I)trafo  = (U I)lichtnet
48 V x 140 A = 230 V x I
I = 29 A
De meeste stoppen (smeltveiligheden) slaan door bij 16 A. Dichter bij de meterkast gaat niet veel uitmaken. De bedrading in huis kan dergelijke stromen in standaard uitvoering ook niet aan (smelt, kortsluiting, brand). Soms worden voor dit soort vermogens aparte groepen en zwaardere stoppen (tot bijv. 22 A of 30 A aangemaakt).
David op 13 augustus 2024 om 10:50

Reactie op M of toekomstige lezers.

Als je wilt lassen met een oude 230/400V 140A  lastrafo op een huisaansluiting van 230V 16A en je hebt nog oude smeltveiligheden (stoppen) dan wil dat redelijk mits je niet boven 110/120A lasstroom hebt en korte lassen legt.

Heb je thuis zekeringautomaten van 16A met een B karakteristiek dan is het niet ondenkbaar dat de automaten er al uitvliegen op het moment dat je de lastrafo inschakeld. Het is aan te bevelen dan een 16A C karakteristiek automaat te plaatsen, maar ook dan blijft de max lasstroom ong. 110/120A 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft eenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)