het ontstaan van licht

chantal stelde deze vraag op 16 september 2006 om 11:52.

hoi,
Ik ben een werkstuk aan het maken over de polarisatie van licht. Maar daarin moet ik ook vertellen hoe licht ontstaat.
Licht ontstaat als aan atomen of moleculen energie toegevoegd wordt die na korte tijd, ongeveer een microseconde weer uitgezonden wordt. Maar hoe krijg je in een lamp en in de zon die extra energie dan? Die kan niet zomaar uit het niets verschijnen...

bvd,

Jaap op 16 september 2006 om 14:13

Hoi Chantal,

Energie komt inderdaad nooit uit het niets, in een gloeilamp bijvoorbeeld komt de energie in die atomen/moleculen doordat er stroom door de draad gaat en die stroom (I) wordt voor het grootste deel in warmte omgezet met het vermogen P=I*U.

Die warmte gaat dus naar die atomen/moleculen in de draad, dan worden elektronen `aangeslagen' dat wil zeggen dat ze meer energie bevatten en in een iets grotere baan om het atoom gaan bewegen. Even later vallen ze weer terug in een kleinere baan om het atoom en daarbij komt energie vrij. Die energie komt vrij in de vorm van elektromagnetische straling (licht/infrarood/radiogolven/...) volgens E=ħ*f=h/(2π)*f

Met h de constante van planck en f de frequentie van het licht (dat bepaalt dus of het bijvoorbeeld licht of infrarode straling is).

In de zon gaat het op een soortgelijke manier, alleen wordt energie hier vooral opgewekt door kernfusie, een proces waarbij atomen zo hard op elkaar afvliegen dat ze als het ware samensmelten. Daarbij komt heel veel energie vrij.

Succes verder met je werkstuk!

Groeten,

Jaap

chantal op 16 september 2006 om 14:40

bedankt Jaap, het is nu een stuk helderder voor me geworden. Maar ik heb nog 1 vraag over je antwoord. Komt in de zon de energie meteen vrij in de vorm van licht, of gaat het via een tussenstap zodat de energie eerst weer even opgenomen wordt en daarna weer uitgezonden?

Jaap op 17 september 2006 om 15:58

Hoi,

In de zon gebeurt hetzelfde, dus met een tussenstap. Maar ook een deel van de energie wordt direct in straling omgezet. Dus eigenlijk gebeuren allebei de processen.

Groeten,

Jaap

Clara heeft negen appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?