Dag Jos,
Alternatief 1: schat de beginsnelheid v (in m/s) en de remafstand s (in m).
De remarbeid is gelijk aan de verandering van de kinetische energie → Wrem=ΔEk.
Bij een eenparig vertraagde beweging: Wrem=Fres×s=m×a×s zodat m×a×s=−½×m×v² →
de versnelling is a=–v²/(2×s). De remvertraging is v²/(2×s).
Alternatief 2: maximale wrijvingskracht Fw,max=f×Fn met f is de wrijvingscoëffciënt (eenheidloos) en Fn is de normaalkracht van het asfalt op het voertuig (in N). De resulterende (rem)kracht Fres=m×a wordt geleverd door Fw,max. De normaalkracht is hier even groot als de zwaartekracht Fz=m×g met m is de massa van het voertuig en g is de valversnelling (9,8 m/s²).
Combineren: Fres=Fw,max → m×a=f×m×g → de remvertraging is |a|=f×g.
In de de waarde van de wrijvingscoëfficiënt schuilt vaak een grote onzekerheid.
Succes met het project, Jaap Koole