Je remvertraging bepalen.

Jos stelde deze vraag op 29 mei 2006 om 18:38.

Beste,

 

Voor het project waar wij een automatisch gestuurd voertuig voor moeten maken zijn wij gestuit op welke sensoren we moeten gebruiken. Deze sensoren zijn mede afhankelijk van de remweg.

De formule heb ik ondertussen wel gevonden maar omdat wij een voertuig zelf ontwerpen heb ik totaal geen remvertraging.

Weet iemand hoe je deze kan bepalen?? 

 

Alvast bedankt,

Jos 

HBO industrieele automatisering.

Reacties

Jaap op 29 mei 2006 om 19:34

Dag Jos,
Van "de" remvertraging kun je alleen spreken als deze bij benadering constant is.
In dat geval is de beweging eenparig vertraagd. Draaien we de film in gedachten achteruit, dan krijgen we een eenparig versnelde beweging vanuit rust. Daarvoor geldt s=½×a×t² met s is de afstand (in meter) die tijdens het versnellen wordt afgelegd, a is de versnelling (in m/s²) en t is de remtijd (in s).
Je kunt s en t meten. Neem het gemiddelde van herhaalde metingen. Zo vind je de waarde van a.
Groeten, Jaap Koole

jos op 29 mei 2006 om 20:09

Het probleem hier is. ik kan niks meten aangezien het een volledig technisch constructie dossier moet worden. Het enige wat ik bij benadering kan zeggen is het gewicht van de machine.(100ton inc belasting) Dat we rijden op 4 rubber banden die contact maken met asfalt. Deze 4 banden worden aangestuurd door elektromotoren die weer aangestuurd worden door middel van een frequentie regelaar.

 Ik had gehoopt dat ik een theoretische waarde zou kunnen berekenen aan de hand van het gewicht en de wrijvingscoefficient.

 iemand??

Jaap op 29 mei 2006 om 21:14

Dag Jos,
Alternatief 1: schat de beginsnelheid v (in m/s) en de remafstand s (in m).
De remarbeid is gelijk aan de verandering van de kinetische energie → WremEk.
Bij een eenparig vertraagde beweging: Wrem=Fres×s=m×a×s zodat m×a×s=−½×m×v² →
de versnelling is a=–v²/(2×s). De remvertraging is v²/(2×s).

Alternatief 2: maximale wrijvingskracht Fw,max=f×Fn met f is de wrijvingscoëffciënt (eenheidloos) en Fn is de normaalkracht van het asfalt op het voertuig (in N). De resulterende (rem)kracht Fres=m×a wordt geleverd door Fw,max. De normaalkracht is hier even groot als de zwaartekracht Fz=m×g met m is de massa van het voertuig en g is de valversnelling (9,8 m/s²).
Combineren: Fres=Fw,maxm×a=f×m×g → de remvertraging is |a|=f×g.
In de de waarde van de wrijvingscoëfficiënt schuilt vaak een grote onzekerheid.

Succes met het project, Jaap Koole

Jos op 30 mei 2006 om 18:39

Jaap bedankt voor je reactie en je uitleg. Ik zal het voorleggen tijdens de vergadering of de andere projectleden het ermee eens zijn.

Bedankt voor de door jullie genomen moeite

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft eenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)