Beste Wilke,
ik heb jullie resultaten bekeken en gezien dat er inderdaad vrijwel geen verschil is tussen de berekende en de gemeten versnelling. Daar komt bij dat jullie elke meting twee keer gedaan heb; de valtijden die jullie bij dezelfde hoogte gevonden hebben liggen zo'n 10% uit elkaar, en dat betekent dat de meetnauwkeurigheid onvoldoende is om het kleine verschil nauwkeurig te kunnen meten. Dus je conclusie zou kunnen zijn: "met de door ons gekozen meetmethode is de wrijvingskracht onmeetbaar klein!". Dat kan natuurlijk heel goed betekenen dat jullie meetmethode niet deugt ...
Als je gelegenheid hebt om de proef nogmaals te doen zou je aan de volgende mogelijkheden kunnen denken:
- bij een grotere valhoogte krijg wordt de valtijd langer, en dus wordt de relatieve fout kleiner.
- met een elektronische meetmethode (lichtpoortjes o.i d.) kun je wel tot 0,001 s nauwkeurig meten.
- als je zwaardere gewichten neemt wordt de wrijving groter.
Bert