absorptie elektromagnetische straling

santo stelde deze vraag op 02 maart 2006 om 13:54.
Elektromagnetische straling, zoals radiogolven, microgolven en rontgenstraling kunnen door  wanden en muren heen gaan. Het zichtbare licht is ook een elektromagnetische golf, maar doet dit niet. Waarom?

Melvin op 02 maart 2006 om 15:30

Beste Santo,

Goede vraag, want er is geen wezenlijk verschil tussen al deze vormen van straling. Het enige verschil zit hem in de frequentie (en dus golflengte).

Licht kan opgenomen worden doordat de een lichtdeeltje (foton) met een bepaalde frequentie een atoom of molecuul kan "aanslaan". Dan staat hij al zijn energie af en gaat het atoom/molecuul trillen. Je kan je voorstellen dat voor ieder atoom en molecuul de manieren waarop hij kan trillen anders is. Bij beton, aarde enz. is het zo dat de trillingsmogelijkheden van het materiaal heel goed past op de frequentie van zichtbaar licht en niet zo goed op dat van bijv. radiogolven. Licht wordt dus geabsoorbeerd en radiogolven niet.

Is dit een afdoende antwoord op je vraag? Groeten,

Melvin

santo op 03 maart 2006 om 17:05

Beste Melvin, bedankt voor je reactie. Het is wel frappant dat het zichtbare licht (golflengten van 400-700nm) uit fotonen bestaat die precies de juiste hoeveelheid energie bezitten om een atoom/molecuul in de aangeslagen toestand te brengen, met als gevolg absorptie van het licht.

Waarom gebeurt dit niet bij materialen als glas of perpex? Zijn deze moleculen al in de aangeslagen toestand waardoor het licht er door heen kan?

groeten Santo

Ariane heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?