rendementsdaling zonnecel door lagere lichtsterkte

Pascal stelde deze vraag op 19 februari 2006 om 13:04.

Hallo,

Ik ben Pascal Visser en ik heb een vraag over het rendement van zonnecel. IK maak een PO met als hoofdvraag: 'Hoe is de hoek van inval en de lichtsterkte van invloed op het rendement?'. Ik heb al metingen gedaan en  heb die nu verwerkt. Uit deze metingen blijkt dat hoe minder licht er op een zonnecel valt hoe lager het rendement wordt. Maar dan is vraag: Waarom wordt het rendement lager als er minder licht op valt? Komt het omdat meer lichtenergie wordt omgezet in andere soorten energie en dus minder in elektrische energie? Zo ja, welke soorten energie zijn dat dan? Of heeft het te maken met de inwendige weerstand van de zonnecel?

Het type zonnecel waar ik mee werkte is een amorfe silicium zonnecel van 0,1 m2. Met een gegeven onbelaste spanning van 15 V en stroomsterkte van 0,5 Ampere. Over het algemeen hebben deze een rendement van 6-9%.

Bedankt als iemand mij zou kunnen helpen!

Pascal

Bert op 20 februari 2006 om 22:18

Beste Pascal,

de energie van een foton wordt door de golflengte bepaald en ik zou daarom verwachten dat elk foton dezelfde hoeveelheid ladingsdragers losmaakt, ongeacht de intensiteit.

Maar het is mogelijk dat er - behalve de lichtintensiteit - nog andere dingen veranderd zijn tijdens je experiment, zoals:

• de invalshoek van het licht (bij loodrechte inval is er minder reflectie dan bij scherende inval)
  • de golflengte (als je een filter hebt gebruikt om de intensiteit te veranderen is daardoor ook de golflengte veranderd)
  • de temperatuur (bij een grotere intensiteit stijgt waarschijnlijk de temperatuur van de cel en dat zou het rendement kunnen beinvloeden)

Als je uitlegt hoe je je experiment hebt uitgevoerd valt er misschien nog wel meer te zeggen over mogelijke oorzaken.

Bert

Roos heeft zeventien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?