Opgave
februari 2004
Op het proeftraject van de magneetzweeftrein vlak over de grens in Duitsland wordt op dit moment het nieuwste type zweeftrein, de Transrapid-08, getest.
In de toekomst zal deze Transrapid met een maximale snelheid van 500 km/h rijden (zweven) op het traject tussen München en de luchthaven van München.
De hogesnelheidstrein die nu op dit traject rijdt, haalt een maximale snelheid van 300 km/h. De Transrapid trekt echter veel sneller op dan de hogesnelheidstrein en heeft zijn maximale snelheid van 500 km/h al na ongeveer 20 km bereikt.
- Leg uit waarom je niet zondermeer kan zeggen dat de reistijd tussen München en zijn luchthaven met de komst van dit nieuwe vervoermiddel gereduceerd zal worden tot 60% van de oude reistijd.
- Is er iets te zeggen of dit meer of minder dan 60% wordt? Leg uit.
Uitwerking
Als je de 500 km/h vergelijkt met de 300 km/h zou je inderdaad zeggen dat de reistijd met een factor 300/500 = 60% zal wijzigen. Je gaat er echter dan vanuit dat beide treinen het gehele traject met dezelfde maximale snelheid zouden bewegen en je houdt dan geen rekening met het verschil in versnelling van de treinen.
De Transrapid trekt echter veel sneller op dan de hogesnelheidstrein en heeft zijn maximale snelheid van 500 km/h al na ongeveer 20 km bereikt. De hoge snelheidstrein trekt langzamer op en heeft ongeveer 30 km nodig om zijn maximale snelheid van 300 km/h te bereiken.
Met de magneetzweeftrein wordt de reistijd dus sterker gereduceerd dan in eerste instantie uit de vergelijking van de maximale snelheden blijkt. Uit dit voorbeeld blijkt ook dat hogesnelheidstreinen geschikter zijn voor de langere trajecten zonder veel tussenstops.